اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مرمت مسجد تاریخی ابوریحانه نایین

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نایین از مرمت مسجد تاریخی ابوریحانه محله ” پنجاهه ” این شهرستان توسط این اداره و با مشارکت هیئت امنا مسجد خبر داد.

محمود مدنیان با اعلام این مطلب گفت: این مسجد تاریخی که متعلق به دوران صفویه و قاجار است، در محله تاریخی پنجاهه شهر نایین قرار دارد که طی سالیان گذشته بر اثر رطوبت و عوامل طبیعی دچار آسیب شده بود.

مدنیان افزود: با بررسی‌های کارشناسان این اداره، مشخص شد به قسمت‌های مختلف بنا و به خصوص زیرزمین این بنای تاریخی آسیب‌های وارد شده است.

او تاکید کرد: پس ار مشخص شدن میزان آسیب‌های وارد شده و تامین اعتبارات لازم، با مشارکت هیات امنا این مسجد تاریخی توسط استادکاران واحد امانی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین، عملیات مرمت این بنای تاریخی انجام شد.

مرمت مسجد تاریخی ابوریحانه نایین
مرمت مسجد تاریخی ابوریحانه نایین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نایین تصریح کرد: عملیات مرمت این بنای تاریخی شامل: تراشیدن بدنه‌های فرسوده داخلی مسجد، اجرای دیوار چینی و پکافت آجری به منظور استحکام بخشی دیوارها، اجرای گچ و خاک بر روی بدنه‌های مورد نیاز، اجرای سفید کاری و لکه گیری بر روی قسمت‌های مورد نیاز، اجرای آجر فرش کف همراه با بندکشی، تراشیدن بدنه‌های فرسوده زیرزمین، اجرای سقف آجری در قسمت‌های آسیب دیده سقف شبستان، اجرای گچ و خاک و لکه‌گیری بر روی بدنه‌های مورد نیاز مسجد است.

شهرستان نایین دارای ۱۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد ۸۶ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا