معرفی آثار تاریخی

میراث بم، تنها ارگ نیست

در بم غیر از ارگ محل هاى بسیارى وجود دارد که باید به آنها سرى بزنید.

مجموعه قیصریه زرتشتیان یکى از آنهاست. این مجموعه در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و شامل حمام، آب انبار، کاروانسرا، مسجد و بازار است. براى رسیدن به این اثر، باید راهى را که به سمت ارگ رفتید، برگردید و در خیابان کاشانى به قیصریه برسید. مجموعه تاریخى عامرى را هم که قدمتى قاجارى دارد، باید در خیابان آزادگان ببینید. اگر اهل هنر و موسیقى هستید و از علاقه مندان مرحوم ایرج بسطامى، به مزارش بروید و فاتحه اى بخوانید. این خواننده در بهشت زهراى بم دفن شده است. محل دفن بسطامى در سمت چپ گلزار شهدا قرار دارد.

مجموعه قیصریه زرتشتیان  به دستور «محمد اسماعیل خان نوری وکیل الملک» در سال های ۱۲۷۷-۱۲۸۴ هجری قمری و در عهد ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و شامل چند رشته بازار، حمام، آب انبار، کاروانسرا، مسجد و قیصریه است و در حال حاضر توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در حال مرمت است.

 این اثر تاریخی که جنب امامزاده اسیری واقع شده بازدید آن ۱۵ دقیقه به طول خواهد انجامید و ما می توانیم به شما این نوید را بدهیم که بازدید از مجموعه مذکور به صورت رایگان است.

مجموعه عامری در شهر بم، خیابان ۲۲ بهمن، کوچه سرهنگ (زورخانه تختی) قرار دارد.

این خانه تاریخی از سوی «حاج یعقوب‌خان عامری» (پسر حاج اسحاق‌خان عامری آخرین حاکم مقیم در ارگ تاریخی بم) و داماد وی حاج اسدالله‌خان سیستانی (نوه حاج حسین‌خان سیستانی حاکم بم در زمان آقامحمدخان قاجار) در دوره فتحعلی‌خان قاجار ساخته شده است.

خانواده عامری در سده‌های قبل همگی راهدار بوده‌اند و نیز در تجارت نقش داشته‌اند، اشتغال به راهداری باعث شده که این خانواده در اکثر شهرهای کویری ایران خانه‌ای تاریخی داشته باشد، علاوه بر بم، خانه عامری‌ها در کاشان و یزد نیز شهرت زیادی دارد.

شهرستان بم دارای آثار تاریخی فراوانی است که لذت بازدید از آنها برابری می کند با لذت آثار گردشگری آن، مانند شن نوردی در تپه های ریگی شهرستان ریگان، این منطقه در ۴۰ کیلومتری شهرستان بم قرار دارد، این تپه ها از جمله مناظر بدیع و چشم اندازهای زیبای منطقه ریگان است که در وسعتی قریب به ۳۰ کیلومترمربع و ارتفاع قریب ۸۵ متر از جمله بزرگترین تپه های ریگی به شمار می رود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا