معرفی آثار تاریخی

کشف سفالینه تاریخی در بازار تهران

با توجه به اهمیت آثار تاریخی در هر کشوری هر زمان که یک آثاری کشف شود برای آن شهر می تواند سند محکمی برای تاریخ آن کشور به شمار بیاید. خبری که در این مطلب می خواهیم درباره  آن خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم، سفالینه هایی است که در بازار تهران کشف شده است، در ادامه  خبر کشف سفالینه در بازار تهران همراه باشید.

با توجه به گزارش هایی که از خبرگزاری های رسمی اعلام شده، مسئول باستان شناسی اداره کل میراق فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران  قدیر افروند در طی خبری اعلام کرد که تعدادی آثار سفالینه مربوط به دوره پیش از تاریخ (عصر مس) در محدوده بازار بزرگ تهران کشف شده است.

در همین زمینه آقای افروند گفت و گویی با خبرگزاری های رسمی داشت و گفت: با توجه به گمانه زنی های باستان شناسی در بازار صندوق سازان تهران در سال ۱۳۹۲ انجام شد و آثاری از سفالینه های بازار تهران به دست آمده که بر اساس نتایج به دست آمده ارزیابی هایی بر روی این آثار صورت گرفته است که می توان نتیچه گرفت قدمت آن ها به پیش از دوره تاریخ باز می گردد (بازار صندوق سازان در نزدیکی خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد).

افروند، مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران در ادامه صحبت های خودش بیان کرد: صاحب بنایی در محدوده  بازار صندوق سازان در تهران تقاضایی در نوسازی ملک خود نیز داشت که میراث فرهنگی از وی خواست و شرایط گمانه زنی های باستان شناسی در آن مکان نیز فراهم آورده شده است. با توجه به کاوش هایی که در باستان شناسی با هزینه مالک و همکاری میراث فرهنگی در این مکان در دستور کار قرار گرفت و در عمق سه تا چهار متری کف زیرزمین ملک (سطح کف بازار) با توجه به محدودیت فضای تراشه (یک در یک متر) قطعه هایی از سفال به دست آمد.

وی نیز افزود: در زمان کشف سفالینه در بازار تهران باستان شناسان درباره قدمت آن تردید داشتند و برای اطمینان از اطالت آن ها نیز تصمیم گرفتند که نمونه هایی از آن را برای تاریخ نگاری به آزمایشگاه پژوهشگاه میراث فرهنگی ارسال کنیم.

همچنین افروند درباره تاخیر در اعلام نتایجی که به بررسی ها صورت گرفته بر روی این آثار بیان کرده که: به دلیل برخی از محدودیت هایی که وجود دارد نظیر کمبود اعتبار، آزمانش و ارزیابی نمونه هایی انجام نشد اما تابستان امسال پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور محدودیت های گذشته را برطرف کرد و درخواست برای آزمایش مجدد از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و پژوهشکده ی باستان شناسی به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه کرد و نتایج را اخیرا اعلام نمود.

در ادامه  صحبت هایی که درباره کشف سفالینه در بازار تهران صورت گرفته مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از قدمت دقیق این سفالیه های خبر داد: با توجه به اینکه سه قطعه سفال برای نمونه گیری و آزمایش به آزمایشگاه شناسایی قدمت آثارتاریخی رفته بود، نتایج آزمایش «ترمولومینسانس» شیوه ای از آزمایش با انتشار نور مرئی از ماده پرتودهی شده است که از نخستین نمونه کشف شده در عمیق ترین لایه (عمق چهار متری) مربوط به دوره تاریخی حدود پنج هزار و ۳۷۷ساله (با نوسان زمانی ۴۷۶ سال) تعیین قدمت شد. نمونه دوم سفال از عمق (۳۸۰سانتیمتری) مربوط به چهار هزار و ۹۵۰ سال پیش (با نوسان زمانی ۴۶۰سال) و نمونه سوم نیز که از عمق سه متری به دست آمده بود مربوط به ۶ هزار و ۷۵۰ سال (با نوسان زمانی ۶۲۰ سال) تاریخ گذاری شده و قدمت آن را مشخص نموده اند.

افروند نیز بیان کرد که آثار دیگری هم در این بازار بدست آمده است که آن ها عبارت از: در لایه های عمیق تری که در اعماق ۱۱۰ متری از کاوش گری های این منطقه تاریخی صورت گرفته نیز آثار مربوط به دوران صفویه و قاجاریه که شامل بخش هایی از دیوار، کف های آجری، قطعه هایی از سفال، کاشی و شیشه نیز بدست آمده است.

وی در دقایق پایانی مصاحبه  خودش با خبرگزاری های رسمی به اهمیت کشف سفالینه در بازار تهران اشاره کرد و گفت: زمانی که برای اولین بار مطالعاتی در مورد باستان شناسی و کاوش هایی در دشت تهران صورت گرفت نیز آثار و شهواد فرهنگی بسیاری در دوره های پیش از تاریخ نیز مشاهده گردید که بسیارهم قابل تامل هم بود.

سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران همچنین در سال ۹۳ اعلام کرده بود که کاوش های باستان شناسی در حفاری های فاضلاب خیابان مولوی تهران باعث شده بود، اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و نیز دیگر آثار باستانی کشف شود.

آقای افروند از کم توجهی به ضرورت و اهمیت مطالعات باستان شناسی در برنامه ریزی های توسعه شهری تهران خبر داد و گفت: با توجه به تاریخ چند صدساله ی مشهوری که اخیرا بدست آمده و ناآگاهی هایی که به سبب این دیدگاه وجود داشت سبب شد که بقایا محوطه های باستان شناسی هزاره ی اولیه قیطریه در شمال نیز نابود گردد. متاسفانه بعضی مواقع نهادهای علمی باستان شناسی و مسئولان متولی هم نسبت به این مهم آگاهی کامل ندارند.

مطابق با آن چه که مسئولان باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران بیان کرده، پروژه های عمرانی که از جمله آن های می توان به احداث تونل ها، بزرگراه ها و … دانست باعث ویرانی هر چه بیشتر پایتخت شده است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا