اصفهان گردی

کمال‌الدین اسماعیل؛ شاعر بزرگ اما ناشناخته اصفهان

در میان نام‌های جاودانه ادب فارسی، نام کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی درخشش ویژه‌ای دارد؛ شاعری از قرن هفتم هجری، فرزند جمال‌الدین عبدالرزاق، که در اوج آشوب‌های تاریخی و مذهبی روزگار خود، شعر را به پناه اندیشه بدل کرد. او از خاندان دانش‌دوست و اهل فضل برخاست و از کودکی در فضایی پرورش یافت که شعر، اندیشه اصلی زندگی بود.

با این همه، در زادگاهش اصفهان، کمتر چهره‌ای تا این اندازه میان شهرت ادبی و گمنامی محلی فاصله دارد. امروز دو خیابان در این شهر نام او را بر خود دارند، اما مقبره‌اش در محل جوباره اصفهان، در سکوت و سادگی فراموش شده است.

کمال‌الدین اسماعیل،چهره مغفول شعر در اصفهان

مقبره کمال اسماعیل در اصفهان

کمال‌الدین اسماعیل که به «خلاق‌المعانی» شهرت دارد، از شاعران مطرح سبک عراقی در شعر فارسی به شمار می‌رود؛ سبکی دل‌انگیز و تازه که بعدها به دست سعدی و حافظ به اوج رسید.

شعر او آمیزه‌ای از اندیشه، لطافت و زبان‌ آفرینی است و بسیاری از غزلیاتش الهام‌ بخش شاعران پس از خود بوده است. او شاعری بود که با ظرافت معنایی، واژه‌ها را می‌تراشید و از تجربه تلخ زمانه، فلسفه‌ای شاعرانه می‌ساخت.

آرامگاه فراموش‌ شده در شهر شعر و هنر

کمال اسماعیل شاعر ناشناخته اصفهان

اصفهان با همه شکوه معماری و تمدنش، برای شاعری چون کمال اسماعیل، مقبره‌ای درخور برپا نکرده است. آرامگاه او بنایی کوچک و بی‌پیرایه در پارک کمال و محله‌ی جوباره اصفهان است؛ نه تزئینات چشم‌نواز دارد و نه شور حضور علاقه‌ مندان ادب فارسی را به خود می‌بیند.

این آرامگاه در کنار کنیسه تاریخی ملایعقوب قرار دارد و جلوه‌ای از پیوند ادیان و فرهنگ‌ها در بافت کهن شهر را به نمایش می‌گذارد. فضای اطراف، با درختان کهنسال و کوچه‌های باریک، حال و هوایی آرام دارد که برای دوستداران شعر و تاریخ، تجربه‌ای شاعرانه می‌آفریند.

اگر روزی بنایی همچون سعدیه و حافظیه برای او ساخته شود، بی‌تردید می‌تواند یکی از جاذبه‌های فرهنگی برجسته اصفهان و ایران باشد؛ جایی برای پاسداشت شاعری که صدایش در شعر فارسی هنوز شنیده می‌شود.

دیوان کمال اسماعیل؛ تصحیحی تازه از خلاق‌المعانی

دیوان شعر کمال اسماعیل به تصحیح محمدرضا ضیاء

نشر سخن تصحیح تازه‌ای از غزلیات و رباعیات خلاق‌المعانی کمال اسماعیل به چاپ رسانده است. مصحح، محمدرضا ضیاء، با دقت بسیار نسخه‌های متعدد دیوان را بررسی و مقابله کرده و از چند نسخه نو یافته کهن بهره گرفته است.

همچنین با استفاده از جنگ‌ها، تذکره‌ها و منابع معتبر، ویرایشی انتقادی از آثار این شاعر سترگ فراهم آمده است. انتشار این تصحیح تازه می‌تواند بار دیگر نام کمال‌الدین اسماعیل را به میان اهل ادب و پژوهش بازگرداند و در معرفی او به نسل جدید، نقشی مؤثر ایفا کند.

دکمه بازگشت به بالا