اصفهان گردی

گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ، در را بطه با تعرضات و تخریب‌های صورت گرفته ، گفت : معمولاً تعرض به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در همه جای دنیا وجود دارد ، مخصوصاً در استانی که بیش از ۲۰ هزار اثر تاریخی را در خود جای داده است تعرض نیز بیشتر خواهد بود . اما در خصوص تخریب‌ها قانون را  صریحا اجرا می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که روش تخریب با ادعای فاقد ارزش تاریخی بودن یک بنا همه گیر شود .

*انگیزه تعرض به بناهای تاریخی به نظر شما چیست ؟

انگیزه های متعددی برای تعرض به میراث فرهنگی وجود دارد، اما امروزه قوانین موجو باعث شده است که تعرضات کمتری صورت گیرد و ارزش گذاری ویژه‌ای که بر روی آثار انجام شده است به این موضوع کمک فراوانی می کند ، از طرف دیگر حساسیت‌ها بر روی میراث فرهنگی به واسطه بالا رفتن ارزش بناها در استان و همچنین بازتاب وجودی آن به دلیل افزایش فضای مجازی بیشتر شده است. اما بیشتر این تعرضات از روی سودجویی شخصی است . اما قانون تکلیف را در مورد هر گونه تعرضی مشخص کرده و ما به عنوان مسئولین مربوطه اجازه نمی‌دهیم هیچ گونه کاربری بی موردی برای آثار تاریخی درج شود .

*در رابطه با تخریب خانه تاریخی رئوفی در آران و بیدگل برایمان توضیح دهید ؟

دراین مورد خاص سودجویی شخصی وجود نداشته، اما احداث یک خیابان در برنامه شهری آران و بیدگل قرار داشته که خیابان مصوبات لازم را هم ندارد و به واسطه همین امر یک خانه تاریخی تخریب شده است. موضوع بعدی این است که برای احداث یک چنین خیابانی که یک اثر تاریخی در مسیر خود دارد باید میراث فرهنگی در مورد پروژه اظهار نظر کند، اما عده‌ای می‌خواهند در این شهر میراث فرهنگی را در مقابل توسعه قرار دهند و ما هرگز چنین اجازه ای نخواهیم داد.
گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

*برای کاهش تخریب ها چه کاری انجام شده است ؟

در حقیقت تخریب آثار تاریخی در استان اصفهان روبه کاهش است و واقعاً موضوع تخریب آثار تاریخی به شدت کنترل می شود، همچنین حجم پیگیری‌ها و استفاده از ضوابط قانونی در این سال‌ها بسیار زیاد بوده و اکثر تخریب‌ها دارای پرونده قضایی هستند. وی در ادامه به تخریب‌های اخیر بناهای تاریخی در نجف آباد، آران و بیدگل و… اشاره کرد و گفت: همه این موارد دارای پرونده حقوقی هستند و ما قول می دهیم قانون تصمیم نهایی را به آنها ابلاغ خواهد کرد.
گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

*وظیفه شهروندان در این مورد چیست ؟

امروز هنگام تخریب همه باید نسبت به بناهایی که تخریب می‌کنند مسئول باشند و فقط بناهایی که دارای ارزش تاریخی نیستند تخریب شوند مگر اینکه از اداره کل میراث فرهنگی استعلام گرفته شود . همچنین افزود مکانیسم کارشناسی فنی میراث راه حل تشخیص بناهای تاریخی ارزشی و یا فاقد ارزش است و کسی نمی‌تواند فقط با ادعای خودش ارزش یک بنای تاریخی را تعیین کند. ما به شدت قانون را در مورد تخریب های غیر مجاز اجرا می کنیم و هرگز اجازه نخواهیم داد سوجویان به راه خود ادامه دهند

گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

گفت و گو با مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا