خانه / معرفی آثار تاریخی / بناهای تاریخی مذهبی جذاب جهان

بناهای تاریخی مذهبی جذاب جهان

مذهب، همواره از دیروز تا امروز، جایگاه ویژه‌ای در میان تمامی مردمان با هر دین و اعتقادی در سراسر جهان داشته است. با توجه به این موضوع به هر جای دنیا که بروید، اماکن مقدسی را خواهید دید که به محلی برای عبادت و نیایش اختصاص داده شده است.

دین، یکی از قدیمی‌ترین مواردی است که هنوز هم بر زندگی مدرن مردم در سراسر جهان تاثیر‌گذار است. به همین دلیل بسیاری از بنا‌های تاریخی مذهبی در گوشه و کنار دنیا، نظر بازدید‌کنندگان و گردشگران را به سوی خود جلب می‌کنند. فرقی نمی‌کند مسلمان باشید یا خیر، اماکن مذهبی همیشه باعث آرامش ذهن و جذابیت‌های خاص خود بوده‌اند. حال در این مقاله، هیجان‌انگیز‌ترین بنا‌های تاریخی مذهبی سراسر جهان که دارای محبوبیت ویژه‌ای هستند را بررسی می‌کنیم.

۱۰. بودانات (Boudhanath)، نپال

ممکن است در نپال، اماکن مذهبی و تاریخی فراوانی ببینید اما بودانات بهتر توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. این بنای مذهبی با قدمت طولانی، دارای بزرگ‌ترین گنبد در جهان است. بودانات از مرکز شهر کاتماندو ۱۱ کیلومتر فاصله دارد و همیشه بودایی‌های تبتی از سراسر جهان برای زیارت این مکان مذهبی عازم نپال می‌شدند. این معبد در زمان قدیم در مسیر بازرگانی مردمان تبت قرار داشت به همین دلیل تجار و ثروتمندان برای استراحت و دعا به این معبد رفت و آمد داشتند.

۹. کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره (Cattedrale di Santa Maria del Fiore)، ایتالیا

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره، یکی از بزرگ‌ترین کلیسا‌های ایتالیا است که در شهر فلورانس واقع شده است. سه بخش اصلی این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا دارای سبک معماری گوتیک است به همین دلیل نزد هنرمندان و معماران دارای جذابیت و ارزش ویژه‌ای است. نمای بیرونی کلیسا با پنل‌های مرمرین پلیکروم در سایه روشن‌های متنوعی از سبز و صورتی که دارای ظاهر گوتیک مربوط به قرن نوزدهم است، خودنمایی می‌کند.

۸. انگکور وات (Angkor Wat)، کامبوج

اگر برای سفر‌های خود برنامه‌ریزی دارید و فهرستی از بازدید‌ها تهیه کرده‌اید، بازدید از انگکور وات را حتماً درون فهرست قرار دهید.معبدی با‌شکوه و زیبا در کامبوج که بزرگ‌ترین مکان مذهبی در جهان نیز محسوب می‌شود. این معبد در اوایل قرن دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم ساخته شد و دارای سبک کلاسیک معماری خمر است. انگکور وات در ابتدا یک معبد هندوی ساده بود اما در حال حاضر مجموعه‌ای از زیبا‌ترین معابد است. تا این معبد را از نزدیک نبینید، زیبایی ۹۰۰ ساله آن را درک نخواهید کرد.

۷. غار باتو، مالزی

یکی از شگفت‌انگیز‌ترین غار‌های آسیا، غار باتو است که سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان است. این غار مکانی مقدس در آیین هندو است زیرا مجسمه لرد موروگان، خدای معروف هندیان در ابتدای ورودی غار به چشم می‌خورد. غار باتو که در کوالالامپور قرار دارد، غاری آهکی است که چندین عبادتگاه را شامل می‌شود. علاوه بر این، پناهگاهی امن برای میمون‌هایی است که از غافل بودن گردشگران استفاده کرده و غذای آنان را می‌ربایند.

۶. معبد لوتوس (Lotus Temple)، هند

معبد لوتوس یا همان نیلوفر آبی، معبدی خیره‌کننده است که آرامش و صلح واقعی را می‌توان در میان شلوغی‌های شهر، فقط در این معبد یافت. این معبد متعلق به آیین بهایی و معماری آن الهام گرفته از گل نیلوفر آبی است. فضای داخلی معبد اصلی به محلی برای مراقبه مردم از تمامی ادیان اختصاص یافته است. این معبد که با ساختار منحصر‌به‌فرد، جوایز متعددی در زمینه معماری از آن خود کرده است، نهایتاً در سال ۱۹۸۶ تکمیل شد.

۵. معبد بوروبودور (Borobudur)، اندونزی

در آسیا و اندونزی، مکان‌های مذهبی بودایی بسیاری می‌توان پیدا کرد اما معبد بوروبودور در این میان دارای معماری شگفت‌انگیزی است. این بنا در قرن هشتم ساخته شده است اما در قرن نوزدهم کشف شد زیرا در میان تراکم جنگل و انبوه درختان از نگاه‌ها پنهان مانده بود. ساختار کلی ساختمان مکعبی شکل است که به صورت مدور بالا رفته و به گنبدی ختم می‌شود. این ساختمان دارای ۱۰ تراس سنگی است که شش تراس پایینی طرحی مکعبی دارند و چهار تراس فوقانی مدور است. مجسمه‌های سنگی بودای نشسته نیز در هر تراس به چشم می‌خورد که مجموع آنها حدودا ۵۰۰ عدد است. دیوار‌های معبد با کنده‌کاری‌های برجسته تزئین شده‌اند که به داستان‌هایی در مورد بودا و کارما اشاره دارد.

۴. ایاصوفیه (Hagia Sophia)، ترکیه

ایا صوفیه یا حاجیا صوفیا یا هاگیا صوفیا، مسجدی در ترکیه است که زیبایی منحصر‌به‌فرد آن را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد. این مسجد دارای زیبایی نفس‌گیر است که مشاهده آن را نباید از دست داد. ساختار ویژه، موزاییک‌های بیزانس و گنبد پر زرق و برق، باعث معروفیت بیش از حد آن شده است. با این حال در کنار این زیبایی انکار نا‌پذیر، محلی پر از آرامش برای عبادت مردم از فرهنگ و ادیان مختلف از سراسر جهان است.

۳. معبد میجی (Meiji Shrine)، ژاپن

زمانی که به توکیو سفر می‌کنید، اگر می‌خواهید از ازدیاد جمعیت و تراکم آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده برای چند ساعتی رهایی یابید و به آرامش واقعی دست یابید، پیشنهاد می‌کنیم به معبد میجی بروید. معبدی که در جنگلی ۱۵۰ هکتاری واقع شده و زیستگاه ۱۲۰ هزار نوع گیاه در ژاپن است. این معبد، حسی کاملاً جادویی و آرامش‌بخش دارد. هر زمانی از سال، مردمان زیادی برای مراقبه، استنشاق هوای تازه یا برگزاری مراسم سنتی به این مکان می‌آیند.

۲. غار‌ معابد اجانتا (Ajanta Caves)، هند

اگر به مکان‌های هنری علاقه‌مند هستید، پس بازدید از غار‌های آجانتا در اورنگ اباد ایالت ماهاراشترا را در ابتدای فهرست برنامه‌ریزی شده خود قرار دهید. از مجموع ۲۹ غار تشکیل شده که قدمت آن به ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. برخی از غار‌های آجانتا با نقاشی‌های مذهبی و مجسمه‌های پر زرق و برق تزئین شده‌اند. بیشتر نقاشی‌ها به داستان‌های بودا و زندگی او در زمان‌های دور مربوط می‌شود. این آثار هنری به عنوان شاهکار و نمونه واقعی از هنر باستانی هند شناخته شده‌اند.

۱. اهرام تئوتیئواکان (Pyramids of Teotihuacan)، مکزیک

اسرار‌آمیز و مبهم احتمالاً کلماتی هستند که می‌توانند شکوه واقعی اهرام شهر باستانی تئوتیئواکان را توصیف کنند. این مکان تاریخی مذهبی مکزیک، در دره‌ای واقع شده که ساختار آن نشان می دهد از آنها برای نگهداری انسان و حیوان‌های قربانی شده در زمان باستان استفاده می‌شده است. این مکان مذهبی نه تنها در میان گردشگران، بلکه نزد مردمان محلی نیز بسیار محبوب و قابل احترام است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

سحر مردانه

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …