خانه / معرفی آثار تاریخی / تخریب خانه قاجاری تیمو در کرمان

تخریب خانه قاجاری تیمو در کرمان

خانه قاجاری تیمو از جمله خانه های باقی مانده از دوران قاجار بوده و متعلق به یک یونانی ‌الاصل و مالک و همچنین مدیر شرکت فرش کرمان در دوران پهلوی بوده که در محله زرتشتی های کرمان قرار گرفته است. خانه قاجاری تیمو از سال ‌ها قبل نه تنها به حال خود رها شده، بلکه از این خانه سرقت ‌های زیادی مربوط به صنعت فرش انجام شده است که تاکنون هیچ کس نسبت به آن‌ ها اعتراضی نکرده است. بر اساس گزارش ایسنا، گفته می شود بیش از ۵۰ درصد استان‌ های کشور تا کنون میلیاردها ریال برای خسارت‌ های وارد شده به دلیل سیل به بناهای تاریخی خود را اعلام کرده ‌اند، اما همچنان اعتقاد بر این است که تعداد کمی از بناهای تاریخی‌ آسیب متحمل شده اند. البته این آمارها بر اساس بناهای تاریخی و میراثی است که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارند و مکانی مانند خانه قاجاری تیمو مدیر شرکت فرش کرمان بدون توجه مانده و در اثر بارش ها و سیل تخریب شده است. با ما همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بخوانیم.

امید ابراهیمی خانه‌ قاجاری تیمو را یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند دانسته که در محله‌ زرتشتی ‌های کرمان قرار گرفته است. هر چند خانه قاجاری تیمو در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و سرقت ‌های زیادی نیز از این بنا انجام شده است اما خود خانه همچنان سالم باقی مانده بود تا اینکه در اثر بارش ها و سیل اخیر در کرمان که در هفته پایانی فروردین ماه روی داد، باعث شده تا بخش زیادی از خانه قاجاری تیمو از بین برود. او با اشاره به تخریب بخش‌ های اصلی این خانه‌ تاریخی در هفته گذشته در اثر بارش ‌های سیلابی کرمان ادامه داد: براساس گفته ‌های مردمی و برخی از قدیمی های صنعت فرش در کرمان، نقش های اصلی فرش کرمان نیز در این خانه بوده که پس از رها شدن به سرقت رفته اند.

امید ابراهیمی بیان کرد ‌که این خانه باغ منسوب به تیمو، دارای چند عمارت با تزیینات معماری بسیار شاخص از دوره قاجار بوده است. با وجود تلاش ‌های بسیاری که فعالان میراث فرهنگی استان کرمان برای رسیدگی به این خانه داشته اند، اداره میراث فرهنگی کرمان این بنا را در لیست آثار ملی قرار نداده و سرانجام این بنای با هویت اصیل در کرمان بر اثر بارش ها و سیل اخیر تخریب شده و آسیب شدیدی به آن وارد گردید. دوستداران میراث فرهنگی در بررسی هایی که در سال های گذشته داشتند با نقوش متفاوتی از فرش ها رو به رو شدند، در حال که پس از مدتی که دوباره به آنجا سر زدند اثری از نقش فرش ها نبود. امید ابراهیمی اضافه کرد که علی رغم اطلاع رسانی از وضعیت نابسامان خانه قاجاری تیمو پس از نوروز ۹۸ به سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان این سازمان به دلیل ثبت ملی نبودن این خانه تاریخی آن را مورد بی مهری قرار داده و نهایتا آسیب های شدیدی در اثر بارش ها وسیل به آن وارد گردید.

ابراهیمی همچنین در مورد خانه قاجاری تیمو و سابقه تاریخی آن توضیح داده که ژان تیمویاناکی که مدیریت این شرکت را در کرمان بر عهده داشت، بر اساس مقررات تمامی اموال شرکت شرق را خریداری کرده و تعدادی از هنرمندان کرمانی را به کار گرفته تا فرش های با کیفیتی را با نام تیمو تولید نماید. او تا پایان عمر خود در کرمان باقی ماند و پس از مرگ نیز در همان شهر در کنار همسرش به خاک سپرده شد. پس از او فرزندش ژرژ تیمویاناکی کار پدرش را ادامه داده تا اینکه در سال ۱۳۱۴ شرکت او منحل شده و شرکت سهامی فرش ایران به تنهایی به کار خود ادامه داد. علاوه بر این جرج تیمو نیز بیشتر در زمینه طراحی فرش فعالیت می کرده و بعدها به تولید آن پرداخته است. وی با تغییراتی ر رنگ بندی و نقش فرش موجب بازآفرینی در آن ها می شد. در حال حاضر چهار نوع از فرش های بازآفرینی شده او در اختیار کلکسیونرهای فرش ایران و کرمان قرار دارد.

پویان آقاسی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌ تاریخی در اصفهان

ثبت ملی ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در اصفهان مراتب ثبت ۹ اثر منقول فرهنگی‌تاریخی در …