طبیعت گردی

دریاچه مرتفع جهان در ایران

یکی از طبیعت های زیبای کشورمان ایران که از دیدرس عموم مردم به دور است و برای دیدن ان باید کیلومترها پیاده روی و کوهنوردی کنید، دریاچه سبلان است. می توانید در میان بسیاری از جاذبه هایی که در ایران وجود دارد، به دیدن دریاچه ای زیبا بروید. قطعا پیاده روی در میان دشتی سر سبز، در نهایت کوهنوردی و رسیدن به قله یکی از مرتفع ترین قله های ایران و سپس روبرو شدن با دریاچه ای کوچک اما سحر آمیز در قله همگان را به وجد می آورد. ما این بار برای عاشقان سفر و طبیعت و کوهنوردانی که به دنبال قله های بیشتر برای فتح کردن هستند، کوه و دریاچه سبلان را معرفی می نماید.

استان اردبیل در شمال غربی کشورمان دارای منطقه وسیعی از طبیعتی زیباست که هر ساله افراد بسیاری را جذب خود می نماید. بسیاری از دیواره های یخچالی، مراتعی سرسبز به همراه برکه ها و دریاچه های بزرگ و کوچک در این استان قرار دارند. دریاچه های منطقه سبلان در قسمت های مختلف کوهستانی سبلان قرار گرفته اند که هر کدام ظاهری مخصوص به خود را دارند. دریاچه سبلان نیز بر بالای بلندترین قله سبلان را می توان یک یاز مرتفع ترین دریاچه های ایران دانست. بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه و البته کوهنوردی در میان منطقه سبلان، فصل تابستان است. انجمن های کوهنوردی در سرتاسر ایران، هر ساله برنامه صعود به قله سبلان را دارند که عموما در فصل تابستان و از تیر ماه اجرا می شود. شما هم اگر امکان کوهپیمایی برای قلل بالای ۴۰۰۰ را دارید، می توانید در این برنامه ها شرکت کرده و یکی از زیباترین و سحر آمیزترین جاذبه های ایران را ببینید.

قله سبلان، سومین قله مرتفع در کشورمان ایران است که از نظر نوع آتشفشان ها، جزو آتشفشان های خاموش به حساب می آید. هر چند مرتفع ترین دریاچه های دنیا در کشورهای شیلی، آرژانتین و تبت قرار گرفته اند اما دریاچه سبلان را هم به نوعی می توان جزو مرتفع ترین دریاچه های دنیا دانست. متاسفانه در میان لیستی که از مرتفع ترین دریاچه های جهان بیرون آمده است نام دریاچه سبلان دیده نمی شود. چرا که هنوز چندان که باید در میان مردم شناخته شده نیست و حتی می توان بیان نمود که در جوامع جهانی کمتر کسی از وجود آن خبر دارد.

با این حال، این دریاچه با قرارگیری درست در نوک قله و در ارتفاع ۴۸۱۱ می تواند به راحتی در میان مرتفع ترین دریاچه ها قرار گیرد. در نتیجه این دریاچه مابین دریاچه سیبینوکوچا در پرو با ارتفاع ۴۸۳۵ متر و دریاچه ماناسارووار در تبت با ارتفاع ۴۷۲۷ متر قرار می گیرد. با این وجود بسیاری از دریاچه هایی که در لیست مرتفع ترین دریاچه های جهان قرار گرفته اند، دقیقا در نوک قله کوهی آتشفشانی قرار نگرفته اند و از بابت زمین شناسی و از این نظر می توان دریاچه سبلان را موردی استثنایی دانست. اگر به مدارک بین المللی رجوع کنید، ارتفاع این دریاچه را ۴۷۸۵ متر می یابید. در نتیجه این ارتفاع می توان دریاچه سبلان را بین دو دریاچه ای که یکی در نپال با ارتفاع ۴۹۲۰ قرار گفته و دیگری در کنیا با ارتفاع ۴۷۵۵ متر است قرار داد. این دسته بندی نیز، در بعضی از سایت های علمی جهان قابل رویت است.

موقعیت و مشخصات دریاچه سبلان

دریاچه سبلان بر بالای قله سلطان سبلان که به زبان ترکی به آن سلطان ساوالان نیز گفته می شود، قرار گرفته است. دریاچه سبلان، دریاچه ای آتش فشانی به شکل بیضی بوده که عمق تقریبی ۴۰ متر دارد. در نتیجه عمق آن یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این دریاچه است. ابعاد دریاچه ۱۴۰ در ۸۰ متر است که اگر در قسمت جنوبی آن بایستید، ۲۵ متر از سطح دریاچه را می توانید اندازه گیری کنید. همچنین قسمت جنوبی این دریاچه به دلیل اینکه در تمام طول سال، آفتاب بر آن نمی تابد دارای پوشش برف و یخچال است. صخره ها و سنگ های آتشفشانی عظیمی دور تا دور دریاچه را پوشش داده اند که از جنس بازالت، آندزیت و تراکیت بوده و نا درون دریاچه امتداد یافته اند.

در نتیجه هیچ شیاری درون دریاچه وجود ندارد و آب آن از بارش باران و آب شدن برف قله تامین می شود. درون دریاچه سبلان هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند. چرا که آب آن، جزو آبهای بسیار سبک سولفاته کلسیت سدیک بوده و در نتیجه دارای سلیس فراوان است. این موضوع به شفافیت و آینه ای شدن سطح دریاچه کمک کرده است. آب دریاچه در تمام طول سال به جز ماه های تابستان از اوایل تیر تا اوایل شهریور یخ بسته است.

شکل محل ذخیره آب دریاچه با توجه به عمقی که در نقاط مختلف آن اندازه گرفته اند، شکلی قیفی شکل دارد و دمای آن نیز بسیار تابع دمای محیط اطرافش است. این خصوصیات باعث می شود که با دریاچه ای شاخص و منحصر به فرد نسبت به دیگر دریاچه های مرتفع جهان روبرو باشیم.

دریاچه های کوهستانی سبلان

دریاچه سبلان که از آن یاد می شود تنها یک دریاچه نیست. هر چند در بالای قله کوه سبلان تنها یک دریاچه دیده می شود اما در منطقه وسیع سبلان، چندین دریاچه وجود دارد که مورد بازدید تورها و گروه های مختلف قرار می گیرند. بسیاری از مردم عزیز کشورمان هم که کوهنورد نیستند، می توانند برای دیدن دیگر دریاچه های منطقه سبلان، وارد این منطقه سرسبز شوند. منطقه ای که پر از عاشقانه های داستان های ترکی است و برای ادیانی همچون زرتشتیان منطقه ای بسیار با اهمیت تلقی می شده است.

از دیگر دریاچه هایی که در این منطقه قرار گرفته اند می توان به دریاچه های تئور، آت گلی، لجن گوی اشاره کرد که هر یک به تنهایی خصوصیات و زیبایی منحصر به فردی دارند. چشمه های آبگرم و دریاچه ها و دره های این منطقه، می تواند موضوع یک مقاله مجزای دیگر باشند.

در اطراف دریاچه سبلان می تواند جاذبه هایی همانند انواع گونه های گیاهان کوهستانی، دامنه هایی سرسبز و پر از گل های خوشرنگ در فصل تابستان، پیست اسکی آلوارس و البته آبگرم های طبیعی دامنه های کوه های سبلان را نام برد. اگر به دنبال اقامت در نزدیکی این ناحیه هستید، می توانید به هتل لاله سرعین یا مهمانسرای جهانگردی خلخال بروید.

همچنین اگر عاشق طبیعت گردی و تماشای حیوانات در حیات وحش آن ها هستید، حیواناتی همانند خرس قهوه ای، خارپشت طلایی، کل و بز، گراز و راسو، سوسمار، عقاب طلایی، طرلان و انواع سهره را می توانید در این محیط زیست عالی مشاهده کنید.

نحوه رسیدن به دریاچه سبلان

پس از اینکه از تهران یا هر کجای ایران که هستید، خود را به شهر اردبیل رساندید، باید جاده سبلان را پیش بگیرید. برای این منظور از اردبیل به سمت روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل بروید. کوه های سبلان در میان شهرهای اردبیل و مشکین شهر قرار گرفته اند. در نتیجه در ناحیه غربی اردبیل قرار گرفته اند اما بهترین مسیر برای رسیدن به قله سبلان، از روستای لاهرود در شمال غربی اردبیل می گذرد. لاهرود به شهر مشکین شهر نزدیک تر بوده و اگر از نواحی جنوبی و غربی کشور قصد صعود به قله را دارید، می توانید از سمت مشکین شهر برای رسیدن به این روستا حرکت کنید.

از لاهرود به سمت چشمه های آبگرم قطور سو رفته و با ۲ ساعت رانندگی در جاده های خاکی به ناحیه شمالی کوه های سبلان می رسید.چشمه های آبگرم قطورسو اولین مکان توقف شما در مسیر خواهد بود. اکثر تورهای کوهنوردی که به این منطقه می آیند، یک روز از سفر خود را به دیدن دیگر دریاچه های منطقه سبلان، آبگرم های معروف آن و دره های زیبا سپری می کنند. اگر خوش شانس باشید، شاید به عشایر منطقه نیز برخورد کنید. برای رسیدن به دریاچه سبلان در قله سلطان، باید وسیله نقلیه ای همانند وانت را سوار شده و با یک راهنمای محلی و جاده ای خاکی خود را به پناهگاه شرقی برسانید.

پناهگاه شرقی همان حسینیه مقدس اردبیلی است که در شمال شرقی سبلان قرار گرفته است و افراد بسیاری برای زیارت به این حسینیه می آیند. در نقطه آغاز صعود می توانید ابتدا در پناهگاه شرقی سبلان توقف کرده، آب نوشیدنی در این محل و البته در طول مسیر وجود دارد. همچنین گوشی موبایل و اکثر خطوط موبایل در این نقطه، آنتن می دهند. این حسینیه در ارتفاع ۳۶۰۰ متری واقع شده و شما برای رسیدن به ارتفاع ۴۸۰۰ متری از سطح دریا باید باقی مسیر را کوهپیمایی و کوهنوردی نمایید. تمام طول مسیر حتی در فصول گرم سال هم سرد بوده و در نتیجه بهتر است که همراه خود تمام لوازم ضروری صعود به قله های مرتفع را به همراه داشته باشید. پس از اینکه با جلوداری کار کشته به قله و دریاچه سبلان رسیدید، به شما پیشنهاد می دهیم که یک شب را در کنار دریاچه اتراق کنید و از منظره پیش رویتان لذت ببرید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مهلا نهاردانی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا