جاذبه های گردشگری ایرانچهارمحال و بختیاری

با دیدنی های روستای سورک همراه شوید

فصل بهار با آمدنش جلوه دیگری به طبیعت این استان بخشیده است جلوه ای بی نظیر جلوه ای که روح بخش است و میتواند یک روز بهاری خاطره انگیز را در ذهن به ثبت رساند.

در نزدیکی مرکز استان و درست در ۲۵ کیلومتری شهرکرد روستایی وجود دارد که آنرا سورک می نامند، روستایی با مردمی ساده و صمیمی ،روستایی با خانه های قدیمی که عطر کاهگلش تو را میکشاند به دیروز، به کوچه پس کوچه خاطرات، خاطراتی که با عطر مریم در آمیخته است، روستایی که از جنس پاکی و بی آلایشی است، روستایی ساکت و دوست داشتنی، روستایی با داشتن قلعه ای تاریخی، روستایی با داشتن امامزاده ای دیدنی امامزاده ای که مردم این روستا هر روز خود را با زیارت آن آغاز میکنند .

روستای سورک از توابع شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری است این روستا از جنوب به کوه کره احمد و امامزاده شاهزاده عبدلله، از شمال به کوه برآفتاب، از شرق به روستای دهنو (از توابع شهرستان بروجن) و از طرف غرب به روستای ایرانچه (از توابع شهرستان شهرکرد) متصل می باشد.

فاصله این روستا تا شهرستان بروجن حدود ۲۲ کیلومتر و تا شهرستان کیار حدود ۲۵ کیلومتر و تا شهرستان شهر کرد حدود ۲۵ کیلومتر است.

روستای سورک چهارمحال و بختیاری

در دل این روستا و در بالای تپه ای که در دامنه کوه قرار دارد امام زاده ای است.

امامزاده ای که قبر شریف عبدلله از نوادگان حضرت ابوالفضل عباس (ع) است و زائران زیادی از دور و نزدیک برای زیارت آن پا به این روستا می‌گذارند.

ساختمان این بنا که حدود ۴۰ سال پیش و به دستور بی بی تاج الملوک همسر فریدون خان بختیاری ساخته شده، به شکل هشت ضلعی بوده و نمای بیرونی آن هر چهار جهت اصلی را داشته است. بنای این امام زاده با الهام از مساجد چهار ایوانی و با مصالحی چون آجر قرمز و گچ ساخته شده است.

وجود این امام زاده برکتی است برکتی که در دامنه کوه مردم ساده و صمیمی را می‌نگرد، برکتی که باعث شده تا سرسبزی اطراف آن نیز تبدیل به مکانی تفریحی گردد و از همین رو زیارت کنندگان زیادی را به سمت خود جذب نماید.

زیارت کنندگانی که یک روز را در کنار این امام زاده می‌گذرانند.

کمی آنسوتر در دل روستای سورک یک قلعه قدیمی نیز وجود دارد قلعه ای که روزگاری نه چندان دور در دل خود آدم های زیادی را در رفت و آمد داشته است، آدم هایی که حالا اگر چه نیستند اما این قلعه همچنان پا بر جا است و دیوارهای کاهگلیش حرف های زیادی برای گفتن دارند.

این قلعه به قلعه خان بختیاری معروف است و  در منطقه مورد شناس عام و خاص است.

قلعه سورک را نصیرخان ملقب به سردار جنگ  با سبک معماری جالب و زیبا بنا کرده است. بنای قلعه شامل ساختمان اصلی با دو طبقه زیرزمین و همکف، ابنیه جانبی شمال و جنوب آن، ورودی هشتی شکل و حمام کوچک است و مصالح آن از خشت و نمای آن از آجر است.

در اطراف این روستا  غارهای زیادی نیز در دل کوه وجود دارد غارهای بزرگ و کوچک که هر کدام برای خودش در میان مردم نامی دارد. علیاکبر همچنین غار کومی و غار خرابه از جمله این غارها می‌باشند.

این سه دهانه غار در سلسله کوه های شمال روستا که به کوه بر آفتاب معروف است واقع شده اند و سه غار دیگر در کوه های جنوبی روستا قرار گرفته اند که نامشان غار کره احمد، غار دلدل و غار چال کلاغ است.

مهمترین این غارها غار کره احمد می باشد، این غار دقیقا بر روی قله ۳۱۸۹ متری کوه کره احمد واقع شده است و در قدیم که یخچال وجود نداشت خوانین قلعه سورک افرادی را به وسیله طناب داخل غار که ورودی آن به شکل چاه است می‌فرستاده اند و از برف آن بجای یخ در فصل تابستان استفاده می کرده اند.

روستای زیبای سورک روستایی در دامنه کوه و در کنار دشت است روستایی دیدنی که در فصل بهار میتواند آمیخته ای از همه زیبایی ها را یک جا در مقابل دیدگان نشان دهد بهاری که دشت گلدوزی شده از گلهای رنگارنگ است و در این میان میتوان با همه وجود از آن لذت برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا