اصفهان

روستا ۳ هزار ساله گلپایگان

در این مطلب می خواهیم درباره روستای وانشان گلپایگان خدمتتان اطلاعات جامعی را بدهیم. نکته جالبی که وجود دارد این است که روستای وانشان در گلپایگان به دلیل دارا بودن ابنیه تاریخی و بافت منحصر بفرد، جزء روستاهای هدف گردشگری از گذشته و تاکنون به شمار می رفته است.

گلپایگان شهری تاریخی و کهن در استان اصفهان است که جاذبه های ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است. این سرزمین چهار اقلیم ایران زمین، پیشینه‌ تاریخی این شهر به زمان حکومت سلسله‌ کیانیان، دوران پارینه‌سنگی میانه و نوسنگی بازمی‌گردد که در گذشته به «وردپاتکان» یا «سرزمین گل‌های سرخ»، شهرت داشته است.

همانطور که گفتیم گلپایگان شهری تاریخی و کهن در اصفهان است که به دلیل آب و هوای خوبی که دارد و قرار گرفتن رود زاینده رود در دل خود مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

روستای وانشان در گلپایگان یکی از مواردی است که سبب جذب گردشگر به سمت این شهر در اصفهان می شود و دلیل آن هم وجود بناها و بافت تاریخی و منحصربه فردی است که در آن وجود دارد. این منطقه وسیع، از کهن ‌ترین خاستگاه‌ های تمدنی در نجد ایران است که صدها روستای قدیمی، زیبا و مهم را در خود جای داده است. روستای وانشان در گلپایگان در ۱۲کیلومتری جنوب شهرستان گلپایگان و ۱۵ کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد. این روستا در دل طبیعت زیبای خود پذیرای آثار و بناهای تاریخی بسیاری است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی که روستای وانشان در گلپایگان که در ارتفاعات قرار دارد و آب و هوای بسیار خوبی داراست، نام آن وانشان یا به زبان محلی وانشون نیز گذاشته شده است، البته درنوشته های دیگر به نام ونیشون نیز از آن یاد شده است.

مختصری از تاریخ روستای وانشان در اصفهان

اگر بخواهیم کمی از تاریخ روستای وانشان در اصفهان بگوییم، مطابق با آنچه که در کتب تاریخی موجود است وجود بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر که در روستای وانشان در گلپایگان وجود دارد نیز کتیبه ای را در خود دارد که قدمت آن به قرن دهم هجری برمی گردد.

همچنین وجود درخت عظیم و فوق‌العاده قدیمی کنار دیوار امامزاده که نزدیک به هزار سال عمر دارد، نشان از قدمت این روستا دارد. در سال ۱۳۹۱ غاری کهن و قدیمی با بقایایی از استخوان های چندین انسان و ظروف سفالی در کوه نیز کشف شد که پس از بررسی ها و باستان شناسی های مربوط توسط میراث فرهنگی استان اصفهان متوجه شدند که قدمت این روستا به بیش از ۳ هزار سال پیش می رسد و این موضوع نشان می دهند که در آن زمان های دور در این روستا نشانه هایی از زندگی وجود داشته است.

 گویش مردم روستای وانشان در اصفهان

اهالی روستای وانشان در اصفهان یا ونیشونی ها گویشی شبیه به گویش خوانساری ها دارند که جزئی از گویش های ایران مرکزی و شمال غربی کشور به شمار می رود. جالب است بدانید که زبان وانشونی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های ایرانی است.

جاذبه های گردشگری در گلپایگان

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد

بناهایی قدیمی و کهن از خشت و گل در شهر گلپایگان وجود دارد که قدمت آن به ۴۰۰ سال قبل بر می گردد. این بنای تاریخی و ارزشمند در مسیر گلپایگان به تهران قرار گرفته است. با توجه به اسناد ثبت شده ای از این ارگ به نظر می رسد که نیمی از ساختمان این ارگ مهریه عمسر علیخان بوده که به همسرش واگذار شده بوده است؛ بنابراین از آن زمان این ارگ به «ارگ علیخانی» نیز شهرت یافت.

مناره گلپایگان

مناره گلپایگان

دیگر بنایی که می توانید هنگام سفر به گلپایگان بعد از بازدید از روستای وانشان از آن دیدن کنید، مناره ای است که با نام میل گلپایگان در این شهر به شهرت رسیده است. این اثر تاریخی که متعلق به دوران سلجوقیان است، با قدمتی بالغ بر ۹ قرن، شاهد رخدادهای مختلف تاریخی است و به نظر می‌رسد با روشن کردن چراغ بر فراز آن، همچون راهنمایی برای کاروانیان بوده است.

کبوترخانه گلپایگان

کبوترخانه گلپایگان

یکی از مناطق دیگری که در شهر گلپایگان ارزش دیدن دارد، کبوترخانه ای است که از خشت و گل ساخته شده است. این بنای ارزشمند توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند و از گذشته های دور به همت کشاورزان نیز در این محدوده ساخته شده است تا هم پناهگاهی امن برای کبوتران باشد و هم کشاورزان بتوانند علاوه بر رهایی از شر آفت‌های زمین‌هایشان، از فضولات پرندگان به عنوان کود، استفاده کنند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا