خانه / دسته بندی نشده / سفر آرام دیابتی ها

سفر آرام دیابتی ها

طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی دیابت، حدود ۴۲۵ میلیون نفر از افراد بالغ سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. همین امر سفر کردن را برای آن‌ها به کاری چالش‌برانگیز تبدیل می‌کند.

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است که بسیاری از افراد در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی دیابت، تعداد افراد مبتلا به دیابت در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۲۵ میلیون نفر تخمین زده شده و انتظار می‌رود این جمعیت تا سال ۲۰۴۵ به بیش از ۶۲۹ میلیون نفر برسد.

درواقع بیماری دیابت شرایط جسمانی و حتی روحی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند این باور را در ذهن او ایجاد کند که از این پس فعالیت‌هایی نظیر سفر کردن و ماجراجویی، آرزویی محال و دست‌نیافتنی است. باوری که ممکن بود در ذهن «لارا پاندولفی» (Laura Pandolfi) گردشگر اهل فرانسه هم رسوخ کند و او را از حرکت بازدارد؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

پس از آنکه لارا پاندولفی ماجراجو، به بیماری دیابت مبتلا شد، یک راهنمای سفر برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند تهیه کرد تا آن‌ها بتوانند علی‌رغم این بیماری، در حین سفر سلامتی خودشان را حفظ کنند و از ماجراجویی خود نهایت لذت را ببرند.

نکته‌ اصلی این است که مواردی نظیر بر هم خوردن ساعت خواب و بیداری، تغییر سبک تغذیه و البته تنوع غذایی در مقصد سفر، ازجمله مواردی هستند که می‌توانند سلامت افراد دیابتی را با اخلال مواجه کنند. تمامی این موارد در کنار آمار و ارقامی که توسط فدراسیون بین‌المللی دیابت ارائه‌شده، وظیفه‌ لارا پاندولفی را برای تهیه‌ یک راهنمای سفر کاربردی سنگین‌تر می‌کرد.

در سال ۲۰۱۴ لارا پاندولفی که برای سفر، به کشورهای ویتنام، کامبوج، لائوس و تایلند رفته بود، کم‌کم متوجه شد حال عمومی‌اش مثل سابق نیست. او در این رابطه می‌گوید:در میانه‌های سفر، چند بار دچار ضعف شدم و احساس خستگی شدیدی داشتم؛ با این حال به سفرم ادامه دادم تا به کشورم برگردم و شرایط جسمانی‌ام را در آنجا مورد آزمایش قرار دهم.

پس از چند ماه، لارا به فرانسه بازگشت و متوجه شد که به بیماری دیابت نوع یک دچار شده است.

پس از مبتلا شدنم به بیماری دیابت، پزشک متخصص حدود ۱۰ روز من را در بیمارستان بستری کرد. اولین سؤالی که از پزشک پرسیدم این بود که آیا باز هم می‌توانم به سفر کردن و ماجراجویی ادامه دهم؟ چون زمانی که تنهایی به دور دنیا سفر می‌کنم، احساس استقلال و بی‌باکی دلپذیری دارم و نمی‌توانم زندگی‌ام را بدون ماجراجویی تصور کنم.

پزشکان در این رابطه به لارا پاندولفی اطمینان دادند که او باز هم می‌تواند به سفر و ماجراجویی بپردازد؛ البته در صورتی که یکسری نکات را به شکل کامل و دقیق رعایت کند.

لارا می‌گوید:از آن به بعد هر روز کل اینترنت را جستجو می‌کردم تا هر نوع اطلاعاتی که لازم است درباره دیابت و سفر بدانم را پیدا کنم. هرچه بیشتر جستجو می‌کردم، سؤالات بیشتری در ذهنم شکل می‌گرفت؛ مثلاً چطور می‌توانم در طول سفر، بسته انسولینم را خنک نگه دارم؟ اگر قرص‌های قند خونم را در هند گم کنم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا در مکزیک قرص گلوکز پیدا می‌شود؟ آیا غذاهای محلی کشور پرو برای دیابتی‌ها مناسب است؟

هر چه تعداد سؤال‌ها بیشتر می‌شد، به همان میزان شک و تردید من هم بیشتر می‌شد و این در حالی بود که فقط می‌توانستم جواب تعداد کمی از سؤال‌هایم را پیدا کنم.

اینترنت مملو از یکسری نکات کلی و پراکنده است و هیچ منبع کامل و جامعی در رابطه با سفر و دیابت در آن وجود ندارد. به همین دلیل متوجه شدم چیزی که دیابتی‌ها به آن احتیاج دارند، یک راهنمای سفر کاربردی است و من باید به هر نحوی که شده آن را در اختیارشان قرار دهم.

دو سال بعد از این اتفاق، پاندولفی سایت Sweet Trip را راه‌اندازی کرد. سایتی که می‌توان از آن به‌عنوان یک راهنمای جامع و کامل سفر برای افراد دیابتی نام برد.

راهنمای جامع سفر برای افراد دیابتی

راهنمای سفر Sweet Trip هم‌اکنون به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی در دسترس همگان قرار دارد. در این راهنما، اطلاعاتی جامع در رابطه با سفر به کشورهای کوبا، فرانسه، مکزیک و پرتغال برای افراد دیابتی گنجانده شده است.

البته راهنمای سفر به ونکوور، تورنتو، لندن، مادرید، بارسلون، رم، وین، تایلند، بالی (اندونزی)، کاستاریکا، هاوایی، سان فرانسیسکو و نیویورک هم در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شود.

طبق گفته‌ لارا پاندولفی، هر راهنما سه بخش مختلف دارد که هر یک از آن‌ها نکاتی را درباره بهبود سطح سلامت افراد دیابتی بیان می‌کنند.

۱. خوراکی‌ها و مواد مغذی محلی

اولین بخش از راهنمای سفر برای دیابتی‌ها به معرفی انواع خوراکی‌ها در مقصد می‌پردازد. در این بخش شما با نوع و مواد تشکیل‌دهنده‌ غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرهای محلی هر شهر و کشور آشنا می‌شوید؛ مثلاً در راهنمای سفر به کوبا برای افراد دیابتی، نام غذایی محلی به نام camarones enchilados آمده که کالری بسیار پایینی دارد و به همراه یک سالاد محلی، می‌تواند مواد مغذی موردنیاز افراد دیابتی را تأمین کند. همچنین در هر بخش از این راهنما، یکسری عبارات کلیدی و موردنیاز افراد دیابتی به زبان کشور مقصد هم گنجانده شده است. عباراتی نظیر «بدون شکر لطفاً» که برای دیابتی‌ها کاربرد فراوانی دارد.

۲. سیستم درمانی و اطلاعات پزشکی

در این بخش از راهنمای سفر، اطلاعاتی نظیر شماره تلفن‌های اضطراری، آدرس بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز مراقبت از افراد دیابتی گردآوری شده است. علاوه بر این در بخش اطلاعات پزشکی، یک لغتنامه‌ مخصوص هم وجود دارد که در آن ترجمه‌ یکسری اصطلاحات پزشکی، نام اعضای مختلف بدن، بیماری‌ها، علائم بیماری، آزمایش‌های پزشکی، داروها و … گردآوری شده تا دیابتی‌ها بتوانند در سایر کشورها و مواقع لزوم، از آن‌ها استفاده کنند. با یادگیری این لغات، برقراری ارتباط با پزشکان و پرستاران برای افراد دیابتی ساده‌تر می‌شود.

۳. فعالیت‌های بدنی

فعالیت‌های بدنی در کنترل بیماری دیابت نقشی کلیدی دارند. به همین دلیل در راهنمای سفر Sweet Trip بخشی وجود دارد که در آن برنامه‌های کاربردی راجع به پیاده‌روی و حتی شرکت در تورهای دوچرخه‌سواری گنجانده شده است؛ مثلاً در راهنمای سفر به پاریس، اطلاعاتی از مناطق دیدنی شهر نظیر «مون مارتر» (Montmartre) قرار گرفته و در آن ذکرشده که با پای پیاده چند دقیقه طول می‌کشد تا شما به این مکان‌ها برسید.

مهم‌ترین نکته درباره بخش‌های مختلف راهنمای سفر این است که قبل از انتشار این اطلاعات، اعضای تیم Sweet Trip به کشورها و شهرهای مختلف سفر می‌کنند تا بتوانند برای دیابتی‌ها، اطلاعات دقیقی را از شرایط مقصد سفر به دست بیاورند.

نکاتی در رابطه با سفرهای هوایی برای دیابتی‌ها

همه‌ افراد دیابتی باید بتوانند در هنگام سفر، برای تمام سؤال‌های خود جوابی دقیق و مستند پیدا کنند. بالأخص زمانی که از طریق سفرهای هوایی، قصد خروج از کشور را دارند؛ مثلاً دیابتی‌ها باید بدانند که همراه داشتن لوازم و داروهای ضروری نظیر انسولین قلمی، دستگاه تست قند خون، سرنگ و قرص‌های کنترل قند خون در سفرهای بین‌المللی بلامانع است. البته به شرطی که تمام آن‌ها درون کیسه‌های دربسته‌ شفاف و در یک مکان مشخص و قابل اسکن قرار بگیرند.

علاوه بر این افراد دیابتی همیشه باید در هنگام سفر (به‌خصوص در سفرهای هوایی)، مقداری اسنک یا میان وعده همراه خود داشته باشند تا در صورت پایین آمدن سطح قند خونشان از آن‌ها استفاده کنند.

افراد دیابتی باید همیشه یک نوشته یا علامتی را همراه خود داشته باشند که در آن نوع بیماری، شماره تلفن افراد نزدیک، نام و مشخصات پزشکشان درج شده باشد. با این کار، در مواقع لزوم افراد می‌توانند با استفاده از آن اطلاعات، خیلی بهتر و دقیق‌تر به فرد دیابتی کمک کنند.

در پایان، لارا پاندولفی درباره فعالیت‌های خود در زمینه راه‌اندازی سایت Sweet Trip می‌گوید: ما بیش از آنکه به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار باشیم، می‌خواهیم یک جامعه تشکیل دهیم. امیدواریم بتوانیم قدم‌به‌قدم سایتمان را قدرتمندتر کنیم و نکات کاربردی بیشتری را در اختیار افراد دیابتی سراسر جهان قرار دهیم. ما باید همیشه به یکدیگر کمک کنیم.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

عماد محمدی نیا

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

تعریف گردشگری در قالب‌های متفاوت

تعریف گردشگری؟ گردشگری شامل فعالیت هایی است برای افرادی که در حال سفر هستند و …