سفر با قطار

نکات لازم برای سفر با قطار

سفر با قطار بدون شک یکی از ایمن ترین انواع سفر در ایران محسوب می شود. سفری که اگرچه سختی های خاص خودش را دارد، اما کمترین آمار سوانح حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص داده است. با این حال اگر برای سفر کردن با قطار به انگیزه ای بیش از ایمنی سفر نیاز دارید، وقت بیشتری برای این مطلب بگذارید!

چطور با قطار سفر کنیم؟

نوع جایگیری مسافران در قطار به خودی خود یک مزیت محسوب می شود. در قطار نیازی نیست ده ها مسافر تا مقصد تنگاتنگ هم بنشینند، غذا بخورند یا حتی بخوابند.

علاوه بر این، شما در قطار نه تنها فضای خواب کافی دارید، بلکه امکان غذا خوردن راحت تر، تلویزیون دیدن، کار با لپ تاپ، شطرنج بازی کردن و به طور کل سرگرم شدن برایتان فراهم تر است. این البته به شرطی است که بتوانید چندین ساعت با سر و صدای حرکت قطار سازگار شوید!

شما در هیچ وسیله نقلیه دیگری این آزادی را ندارید که هر وقت خواستید دراز بکشید و هر وقت خواستید قدم بزنید. در صورتی که در قطار نه تنها آزادی حرکت دارید، بلکه می توانید برای عوض شدن حال و هوایتان سری هم به رستوران و کافی شاپ قطار بزنید و با دوستان و خانواده چای بنوشید!

علاوه بر همه این ها، سرعت حرکت قطارها معمولا به گونه ای است که فرصت تماشای طبیعت را به شما می دهد. بنابراین اگر مثلا قصد سفر به شمال کشور را دارید، قطار به شما فرصت دیدن دریا و جنگل و طبیعت کنار جاده را خواهد داد.

قطارهای ایران از چه مسیرهایی می گذرند؟

شما در محور تهران- گلستان می‌توانید به شهرهای گرمسار، فیروزکوه، پل سفید، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، بندرترکمن و گرگان سفر کنید.

اگر زائر بارگاه امام رضا(ع) هستید در محور تهران- خراسان با عبور از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد خواهید رسید.

اما چنانچه برای دیدن‌ شهرهای آذری زبان عازم مسافرت هستید در محور تهران- آذربایجان، شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه و تبریز را خواهید دید. این محور در مسیر قطارهای بین‌المللی تهران- دمشق و تهران- استانبول قرار دارد.

همچنین اگر قصد مسافرت به شهرهای مرکزی کشور یا جزایر جنوبی را دارید، در محور تهران- اصفهان، کرمان و هرمزگان می‌توانید به شهرهای کاشان، اصفهان، میبد، یزد، زرند، کرمان، بم، بافق، سیرجان و بندرعباس سفر کنید و چنانچه می‌خواهید به دیدن اماکن تاریخی و مناطق جنگی جنوب بروید، در محور تهران- خوزستان از شهرهای قم، اراک، دورود، اندیمشک، اهواز و خرمشهر دیدن خواهید کرد.

چه باری اجازه دارید با خود ببرید؟

در سفر با قطار هر مسافر می‌تواند به تناسب فضای در اختیارش هر وسیله ای را که نیاز دارد با خود ببرد. البته به شرطی که حجم آن از ابعاد ۷۵ سانتی متر و وزن از ۳۰ کیلوگرم تجاوز نکند. وسایل همراه مسافر نباید موجب خطر یا مشکلی برای مسافران دیگر یا آسیب‌رساندن به قطار شود. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بیماری‌زا، بدبو، مایعات روغنی و لبنی، قاچاق، سمی، شکستنی و… ممنوع است و مأموران ایستگاه مانع همراه بردن این‌گونه بارها توسط مسافر خواهند شد. در هر صورت چنانچه به هر دلیلی بار شما بیش از حد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه توشه در ایستگاه تحویل دهید.

خودروی شخصی تان را هم با قطار ببرید!

اگر علاقه‌مند به رانندگی در جاده نیستید ولی مایلید خودروی خود را در مقصد به همراه داشته باشید، ‌می‌توانید هنگام مراجعه به مراکز فروش بلیت، ضمن تهیه بلیت خود و همراهان، برای تهیه بلیت حمل خودرو با قطار نیز اقدام کنید. بهای بلیط حمل خودرو با واگن ویژه تقریبا ۳ تا ۱۰ برابر قیمت بلیط خودتان تمام می شود اما به هر حال این امکان را به شما می دهد که در سفر هزینه حمل و نقل درون شهری را کاهش دهید و با اتومبیل خودتان راهی مراکز گردشگری شهر مقصد شوید. البته فراموش نکنید خودرو باید حداقل ۳ساعت قبل از حرکت قطار برای حمل، تحویل داده شود.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

گردشگری در عصر مدرنیته | میدان امام و کوه صفه

اهمیت گردشگری در روزگار مدرنیته با گریزی به میدان امام علی رفیعی وردنجانی | تحریریه …