خانه / آیین، آداب و رسوم محلی / عروسی درخت نارنج

عروسی درخت نارنج

آیین های ایرانی؛ عروسی درخت نارنج (برداشت نارنج)

آنچه از این درخت به بار می‌نشیند از عطر گلبرگ‌های شکوفه‌هایش تا پوست نارنجش، خواص درمانی زیادی دارد. و البته یکی از بهترین و کار‌آمدترین استفاده‌هایش، این است که به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش قوی و عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل محصول این درخت برای باغبانش اهمیت زیادی داشته و دارد و از قدیم مرسوم بوده که اگر درخت نارنجی که در خانه است، نارنج کم می‌داد یا اصلا ثمر نمی‌داد، آن درخت را عروس می‌کردند و برایش مراسم عروسی برپا می‌کردند و بر این باور بودند که بعد از برپایی مراسم، آن درخت سال بعد و در فصل بهار بار نارنج خوبی خواهد داشت.

برای برپایی این مراسم، زن صاحبخانه، زنان همسایه را به عروسی درخت نارنج دعوت می‌کند و همه در زمان مشخص در آن خانه جمع می‌شوند. زن صاحبخانه اره‌ای برمی‌دارد تا شاخه‌های درخت را ببرد، اما هر بار یکی از زمان همسایه جلو می‌آید و ضامن درخت می‌شود.

بعد از آن تور بسیار نازکی روی درخت می‌کشند، شکرپنیر روی درخت می‌پاشند، کل می‌زنند، واسونک می‌خوانند و شادی می‌کنند. درواقع همان طور رفتار می‌کنند که در مجلس عروسی دوستان و آشنایان شرکت‌ می‌کنند.

خوشبختانه هنوز با وجود کمرنگ شدن برخی رسوم و آیین‌های اصیل در شهرهای کشورمان، این باور همچنان در میان مردم شیراز وجود دارد و گاهی این مراسم اجرا می‌شود.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

کاخ عالی قاپو

دود آتش حلوا پزان در چشم عالی‌ قاپو

فضای جلوخان و حیاط ورودی کاخ عالی قاپو دودآلود و پر از همهمه است. دود …