خانه / غذاهای محلی ایران / پلو بندری با تن ماهی

پلو بندری با تن ماهی

پلو بندری یکی از خوشمزه ترین غذاهای جنوبی ایران

ماهی تن از دسته محصولات دریایی است كه به علت سلامت طبیعی و خواص فراوان آن، مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها و مصرف‌كنندگان در سراسر جهان امروز قرار گرفته است. متداول ترین روش مصرف آن به صورت كنسروشده می‌باشد.خانواده تن ماهیان دارای انواع مختلفی با درجه مرغوبیت متفاوت می‌باشند، اما همه آنها جزء دسته گوشت‌های روشن محسوب می‌شوند. این گروه ماهیان عبارتند از هوور، هوور مسقطی، زرده ، گیدر، قباد ژاپنی و شیرماهی كه در اقیانوس آرام و هند و همچنین در سراسر آب‌های خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند.

ماهی تن و فرآورده‌های وابسته را می‌توان به عنوان یكی از غنی ترین مواد غذایی نام برد، چرا كه دارای كالری بالا و نیز حاوی پروتئین با كیفیت بالا می باشد. همچنین ماهی تن میزان قابل توجهی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را داراست كه قابل هضم برای تمامی افراد می باشد. عامل مهم تر میزان چربی و كلسترول پایین آن است. وجود اسید چرب امگا-۳ یكی دیگر از ویژگی های مهم این نوع فرآورده به حساب می‌آید. از دیگر مواد مغذی این نوع ماهی می توان انواع ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی و انواع مواد معدنی مانند سدیم، آهن، فسفر، سلنیوم، روی، منگنز و مس را نام برد.

بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، مصرف انواع ماهی حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته توصیه می‌شود كه یكی از انتخاب‌های مناسب، در دسترس و خوش طعم، كنسرو ماهی تن می‌باشد. مصرف ماهی در كاهش بیماری قلبی، فشار خون و درد مفاصل و همچنین تنگی نفس بسیار مؤثر است و نیز باعث رشد در نوجوانان می‌شود. بنا به توصیه متخصصان مصرف ماهی تن به دلیل نمك آن برای افراد مبتلا به فشارخون و كودكان زیر ۱۸ ماه مناسب نمی‌باشد. همچنین توصیه می‌شود برای پیشگیری از اضافه وزن از روغن محتوای كنسرو استفاده نشود.

مواد لازم پلو بندری با تن ماهی

برنج:یک کیلوگرم
سبزی معطر:یک کیلوگرم
تن ماهی:دو عدد
گوجه فرنگی:دو عدد
پیاز:یک عدد
سیر:پنج حبه
زعفران دم کرده:دو قاشق غذاخوری
ادویه کاری:به مقدار دلخواه
نمک:به میزان لازم
فلفل:به میزان لازم
روغن یا کره:به میزان لازم

طرز تهیه پلو بندری با تن ماهی

درون ظرفی مقداری روغن و یا کره داغ میکنیم، سپس پیاز و سیر را خلالی کرده و درون آن تفت میدهیم تا نرم شوند، و بعد تن ماهی و گوجه فرنگی نگینی شده را به آن اضافه میکنیم.پس از این که تن ماهی و گوجه فرنگی نیز تفتی خورد، سبزی‌ها را که از قبل ریز کرده ایم به همراه نمک، فلفل و کاری به آن اضافه میکنیم.برنج را به ظرف اضافه کرده میگذاریم تا بجوشد و سپس آن را دم میکنیم.در نهایت پلو بندری را در ظرف کشیده و روی آن را با زعفران و تن ماهی تزئین میکنیم به یاد داشته باشید طعم این پلو کمی تند است.

نکات

۱. این غذا با میگو نیز سرو میشود، تحت عنوان پلو بندری با میگو به این ترتیب که به جای استفاده از تن ماهی از میگو استفاده میشود.
۲. همانطور که در تصاویر مشاهده میفرمایید میتوان برای تزئین ظرف نیمی از برنج را با مواد مخلوط کرده و مابقی را در هنگام سرو و میل غذا مخلوط کرد.

منبع : سیری در ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

کله جوش اصفهانی

کله جوش، غذای خوش عطر اصفهانی ها

دستور پخت کله جوش اصفهانی | یکی از غذاهای محلی ایران و اصفهان کله جوش …