دسته بندی نشده

مشکلات در کنارمحاسن گردشگری در ایران از زبان گردشگران

مشکلات در کنارمحاسن گردشگری در ایران از زبان گردشگران

در این شماره در مطلبی جالب توجه می خواهیم زبیان کنیم که به تازگی به ایران سفر کرده و خاطرات سفر خود را به ایران در سایت ها و وبلاگ های شخصی خود منتشر نموده اند .
دیوید مک گینس، مدیرشرکت مسافرتی ماجراجویی” سفر به ناشناخته ها” و یک بازدید کننده است که به طور منظم به ایران سفر می کند . او به تلگراف می گوید :” در ایران پرداخت در حال حاضر بسیار دشوار است.حتی پرداخت های بین حساب های بریتانیا که در آن نام تور ایران ذکر شده است می تواند مسدود شود . پرداخت به متصدیان محلی مشکل تر است .امید است با رفع تحریم های بانکی ایران این مشکل حل شود . ”
راکوئل مارتین که پزشک تغذیه در لندن است از سفر خود به ایران به سایت تلگراف چنین می گوید : “این که توریست ها در ایران مجبور هستند همه چیز را نقدی پرداخت کنند خرید برنامه ریزی نشده را دشوار می کند و همواره ترس از تمام شدن پول برای شما وجود دارد . شما به عنوان یک توریست درایران برای خرید سوغات از فرش گرفته تا پسته نمی توانی از کارت اعتباری استفاده کنی و این خرید را برای توریست دشوار می کند به طوری که گاهی به خاطر این مشکل از خرید سوغات صرف نظر می کند .”
اما او در ادامه ذکر می کند که تنوعی که در ایران وجود دارد را دوست داشته از شاهکار معماری اصفهان گرفته تا بازار و فرهنگ های مختلفی که در کرمان پیدا می شود . او در ادامه می گوید از همه بیشتر مردم ایران را واقعا دوست داشتم. آنها مردمی خونگرم بودند و رفتاری دوستانه داشتند آنها واقعا مشتاق بودند که بیایند و با شما صحبت کنند و کشورشان را به شما نشان دهند اما واقعا ناامید بودند که بازهم بتوانند بخشی از جامعه بین المللی باشند .
ریک استیو، توریست دیگری است که ژوئن 2016 را مهمان ایرانی ها بوده است . او در سایت شخصی خود می نویسد : درحالی که انگلیسی زبان دوم در بسیاری از کشورهاست اما در ایران انگلیسی زبان دوم مردم نیست ، اما خوشبختانه هرجا که نیاز باشد علائم و اعداد به زبان انگلیسی هم یافت می شوند .
او نیز به این نکته اشاره می کند که ایران یک جامعه نقدی است و کارت های اعتباری غربی اینجا کار نمی کند و هیچ دستگاه خودپردازی برای خارجی ها وجود ندارد و این یعنی این که یک توریست غربی باید با خود یک گونی پول نقد بیاورد و در ضمن شمردن را هم خیلی خوب یاد بگیرد . چون در ایران پول ها با صفرهای خیلی زیاد می آیند . ایران دارای دو واحد پولی ریال و تومان است که هر تومان 10 ریال است و قیمت بعضی کالا ها به تومان است و بعضی دیگر به ریال که این کار محاسبه را برای توریست سخت می کند . او اضافه می کند که مردم ایران سه تقویم مختلف را دنبال می کنند . تقویم ایرانی ، اسلامی و تقویم غربی ( برای برقراری ارتباط با خارج از کشور ).
یکی دیگر از مسائلی که توسط این شخص در این سایت به آن اشاره شده است مشکل کمبود دستشویی و به خصوص دستشویی های تمیز در ایران است او در این باره نوشته : ” در ایران دستشویی بسیار کم است به من اعتماد کنید، من خیلی گشتم !”
او همچنین یکی از معضلات گردش توریست ها در تهران را ترافیک تهران بیان می کند که باعث اتلاف وقت زیادی می شود .اما در ضمن می افزاید: ” ترافیک تهران برای من یک خاطره زیبا برجا گذاشت . زمانی که در ترافیک یکی از خیابان ها در تاکسی گیرافتاده بودیم آقایی از ماشین کناری به راننده ماشینی که من در آن بودم اشاره کرد که شیشه را پایین بکشد . سپس یک دسته گل به راننده داد و گفت این را به مسافر خارجی که روی صندلی عقب نشسته بده و از او به خاطر ترافیک تهران معذرت خواهی کن . ” او در آخر تاکید می کند : ” بله ایران چنین مردمانی دارد .”
مایکل پولمن، مدیر بازاریابی شرکت ” مرز وحشی” از تجربه سفرش به ایران نوشته : ” من ایران را همان چیزی دیدم که هست .من در ایران بسیار احساس امنیت می کردم. باوجود آنچه که در در حال حاضر با وجود داعش در منطقه اتفاق می افتد اگر شما به کشورهای اطراف ایران، مانند سوریه و عراق نگاه کنید، آنها نا امن هستند ولی ایران کاملا یک کشور تحت کنترل است. 90 درصد جمعیت ایران را شیعیان تشکیل می دهند اما در ایران هیچ نوع اصطکاکی میان شیعه و سنی وجود ندارد .خیلی اوقات راه رفتن در خیابان های ایران امن تر از قدم زدن در بسیاری از خیابان های لندن است .”

سونامی توریست ها
در دنیای امروز صنعت گردشگری به یکی از مهمترین منابع درآمد زایی و ارزآوری برای هر کشوری تبدیل شده است . به خصوص با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی و دیدن شدن تصاویری از جاذبه های کشورهای مختلف توریست ها از کشورهای خود به مقاصد مختلف گردشگری سفر می کنند تا از نزدیک شاهد این مناظر و جاذبه ها باشند. یکی از مهمترین دستاوردهای گسترش گردشگری، می‌تواند صادرات فرهنگی باشد که این امر در کشوری مانند ایران با سابقه باستانی و داشتن تمدنی کهن ملموس تر است . براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را برای جذب گردشگر، دارا است. بر همین اساس می توان گفت صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است و هیچ کس نمی تواند منکر این شود که توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت است. اما تحریم ها علیه ایران نه تنها تاثیر خود را بر صادرات نفت و بخش های تولیدی وصنعتی کشور گذاشت بلکه بخش گردشگری و صنعت توریسم را نیز بی نصیب نگذاشت . البته صدمات بسیاری که به صنعت توریسم ایران وارد شد بخشی نیز ناشی از سیاه نمایی ها علیه ایران و بخصوص بحث امنیت در این سرزمین بود . اما بعد از توافق هسته ای ایران ، گویی بارقه های امید برای رونق صنعت گردشگری در ایران درخشید . به طوری که مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی  گردشگری جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با آسوشیتدپرس گفت:” در دوران پس از توافق هسته‌ای، ایران می‌تواند شاهد «سونامی» گردشگران خارجی باشد. گردشگری صنعتی است که پس از رفع تحریم‌ها، بیش از هر بخش دیگری شاهد رشد خواهد بود.» اما اگر بخواهیم درواقعیت شاهد این ” سونامی ” باشیم باید تغییراتی بنیادین در پیش نیازهای رونق این صنعت بدهیم . یکی از مسائلی که باید حل شود مساله حمل ونقل توریست هااست.CNN در گزارشی به نقل از عباس آخوندی وزیر راه ایران می نویسد : سال ها تحریم در ایران خطوط هوایی ایران را با مشکل هواپیماهای از رده خارج و نا امن مواجه کرده است . حال که این محدودیت برداشته شده است ایران به شدت به دنبال خرید بوئینگ (BA) وایرباس (EADS) است.
یکی دیگر از مسائلی که در رابطه به گسترش صنعت توریسم درایران باید حل شود مساله اسکان و کمبود هتل های 4 و 5 ستاره است . به طوری که سلطانی فر آمار داده است ایران 1100 هتل و مسافرخانه دارد که 130 تا از آنها 4 و 5 ستاره هستند . او به تازگی اعلام کرد که 125هتل چهار و پنج ستاره درحال ساخت است .اینها کمبودهایی است که دولتمردان به آنها واقفند و این طور که شواهد نشان می دهد به دنبال رفع آنها هستند تا چشم انداز 20 میلیون گردشگر در سال تا سال 2025 و درآمد 30 میلیارد دلاری صنعت توریسم محقق شود .

gardeshgari

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا