اصفهان گردی

جان تازه در رگ «لنبان» محله‌ قدیمی اصفهان

جان تازه در رگ «لنبان» محله‌ قدیمی اصفهان

در ادامه سیاست‌های کلان شهری صورت خواهد گرفت

«لنبان» محله‌ قدیمی اصفهان در فاصله کمی از مرکز شهر و در منطقه ای بین غرب و جنوب آن، منطقه یک و در کناره زاینده رود واقع شده و یکی از خیابان‌های اصلی که از این محله عبور می‌کند ، خیابان شهید بهشتی است که قدمتی 81 ساله دارد .
این خیابان قدیمی که به ارائه خدمات تعمیرگاهی اش شناخته می شود، سال‌هاست که دیگر با شرایط زندگی امروز همخوانی ندارد و ساکنان این محله بی‌صبرانه منتظر رفتن همسایه های مزاحم خود از واحدهای فروش قطعات خودرو هستند. برای رفع مشکلات ساکنان این محله، آزادسازی جلوخان مسجد لنبان با کاربری فضای سبز و انتقال مشاغل مزاحم در خیابان شهید بهشتی در اولویت قرار گرفته است. محله لنبان از شمال به خیابان شیخ بهایی و صارمیه، از شرق به خیابان اردیبهشت، از جنوب به زاینده رود و از غرب به پل مارنان محدود می شود. مسجد این محله نیز از قدمتی تاریخی برخوردار است.
در سال 1309 بود که با شروع تخریب منازل در این محله و قسمتی از حمام لنبان، ساخت خیابانی در دل این محله کلید خورد و 5 سال بعد، سال 1314 این خیابان تکمیل شد. در گذشته به این خیابان جوی شاه می گفتند ، زیرا نهر آبی به این نام از این خیابان می گذشت. نام خیابان در گذر سال ها چندین بار تغییر کرد تا سرانجام این خیابان با توجه به قرار گرفتن منزل شهید آیت الله بهشتی در آن به نام شهید بهشتی نامگذاری شد.
با ورود خودرو به اصفهان، به تدریج گاراژهای مسافربری و تعمیرگاهی و انبارهای فراوان در دو طرف خیابان فعال شدند و به خدمات کارگاهی و تعمیرگاهی اختصاص یافتند. با توسعه کاربری های تعمیرگاهی این خیابان به عنوان یک محور کارگاهی مطرح شد که بخش عمده‌ای از نیازهای شهروندان به لوازم یدکی را تامین می کرد. خیابان شهید بهشتی تاثیرات بسیاری بر بافت محله لنبان تحمیل کرده که غیرقابل انکار است. این محور مانند خیابان های بین شهری عمل کرده و کارکرد تعمیرگاهی آن به گفته ساکنان این محله یک فضای کاملا مردانه در این محل ایجاد کرد. به‌تدریج حوزه نفوذ کاربری‌های خیابان شهید بهشتی گسترش یافت و فضای محله را متاثر ساخت.
با توسعه این کاربری ها خیابان لنبان که روزگاری محور اصلی و عامل پیدایش این محله بود، عامل جدایی شمال و جنوب محله از یکدیگر شد. محله لنبان سال‌هاست که از ورودی تعریف شده ای برخوردار نیست و مسجد قدیمی لنبان بیش از آنکه در فضای محله قرار گیرد، با خیابانی با کاربری های تعمیرگاهی مرتبط است.

جان تازه در رگ «لنبان»
جان تازه در رگ «لنبان»

یکی از شهروندان ساکن در محله لنبان از واحدهای تعمیرگاهی خیابان شهید بهشتی گلایه می کند و می‌گوید: این واحدها محله لنبان را از شکل محله ای مسکونی خارج کرده اند. این شهروند به طرح ساماندهی این محله اشاره می‌کند که تاکنون اجرایی نشده است و از مدیریت شهر اصفهان درخواست می کند، برای رفع مشکلات این محله اقدام کند .
ساماندهی محله لنبان یکی از دغدغه های مدیریت شهری اصفهان
شهردار اصفهان با اشاره به مشکلات خیابان شهید بهشتی و محله لنبان، درخواست این شهروند را درخواستی صحیح می داند و با تاکید بر تلاش برای رفع مشکلات موجود در این محله، از دشواری انجام اقدامات در بافت های تاریخی مناطق یک و 3 اصفهان می گوید و عنوان می کند: انجام اقدامات در مناطق مرکزی و تاریخی اصفهان دشوارتر از مناطق حاشیه ای است.
مهدی جمالی نژاد ساماندهی محله لنبان را یکی از دغدغه های مدیریت شهری اصفهان می داند و اظهار می کند: متاسفانه وجود مشاغل مزاحم در ابتدای این خیابان زندگی را برای شهروندان دشوار کرده است.
وی از تعیین زمان بندی برای رفع مشکلات این محله پس از بازدید خبر می‌دهد و از عرض کم خیابان مسجد لنبان و تردد بسیار به عنوان ویژگی های این خیابان یاد می‌کند.
شهردار اصفهان از خیابان شهید بهشتی به عنوان یکی از مراکز فعالیت در اصفهان یاد می کند و با اشاره به فعالیت مجموعه‌های فرهنگی متعدد در این محله، بر رفع مشکلات این محله و در اولویت قرار گرفتن آنها تاکید می کند.
ساماندهی اوراق فروشی‌های خیابان شهید بهشتی و پیرامون مسجد لنبان در دستور کار است
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان نیز به برگزاری جلسات متعدد با هیئت امنای مسجد لنبان و مجموعه های فرهنگی در این محله برای رفع مشکلات موجود اشاره می کند و از آزادسازی های جلوخان مسجد لنبان خبر می دهد.
حمید عصارزادگان با بیان اینکه آزادسازی های جلوخان مسجد لنبان در اولین فرصت انجام می شود، عنوان می‌کند: آزادسازی جلوخان مسجد لنبان به وسعت 830 متر با کاربری فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در زمینه یکی از پلاک‌های واقع در این محدوده توافق شده است، از پیش بینی ردیف اعتباری برای ساماندهی پیرامون مسجد لنبان می گوید و اظهار می کند: ورودی مسجد لنبان با همکاری ساکنان این محله ساماندهی می شود.
مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در ادامه اظهار می کند: اوراق فروشی های خیابان شهید بهشتی و پیرامون مسجد لنبان این خیابان را دچار آشفتگی کرده است که با توجه به عرض کم و تردد زیاد خودروها و وجود مشاغل مزاحم در این خیابان، طرح هایی برای ساماندهی آنها مطرح شده است.وی تصریح می‌کند: طرح ساماندهی ابزار فروشی ها و اوراق‌فروشی‌های این محدوده از شهر به خصوص اطراف مسجدلنبان در دستور کار قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا