اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

شیر نِشسته در چهارباغ

اثر شیر نشسته در چهارباغ نصب شد| اثر «شیر نِشسته» از احمدرضا میرمقتدایی در چهارباغ عباسی روبروی ورودی پارک هشت بهشت نصب شد.

این شیر هنرمند از قلب مکتب سقاخانه تقاطع خیابان شیخ بهایی و پارک هشت بهشت در چهارباغ عباسی قرار گرفته است. « شیر نشسته » یکی از آثار احمدرضا میرمقتدایی، مجسمه‌ساز اصفهانی است که یکی از المان‌های شهری اصفهان است.

میرمقتدایی در توضیح مفهوم این مجسمه نوشته است: «این اثر برداشتی آزاد از نماد شیر به صورت نشسته است که از شمایل نگاری‌های مذهبی و زیبایی شناختی جنبش سقاخانه‌ای در ایران اقتباس شده است. اعداد در این اثر نمایشی از مشغله‌های انسان امروز است که پر شده از گذرواژه‌ها، کلیدواژه‌ها، کدها و رمزهایی که در پیچیدگی ذهن به دشواری‌هایی تبدیل شده و ناگزیر به زندگی با آن‌ها است و نیز هر آنچه از حافظه خویش بر اثر ذکر از گذشته‌های مذهبی در خاطر دارد و برای او بسیار مقدس است و به صورت ابجد به کار رفته است. (حروف ابجد نام حضرت علی (ع) ۱۱۰) اعداد و عناصر تزئینی (شمع و قفل) از تصاویر سقاخانه‌ها الهام گرفته شده و صرفاً به عنوان بافت و تزیین و گرایش‌های هنری معاصر با نوشته‌ها ترکیب شده است.

اثر شیر نشسته

ذکر صفات برگرفته از نور (خورشید، سایه و آفتاب ) و کلماتی در ارتباط با نور، که گرمابخش زندگی انسان است (مهر، محبت، دوستی و عشق ) یادآور انوار الهی به منزله “الله نورالسماوات و الارض” به‌کار گرفته شده است.

ساخت حجم شیر به شکلی ساده شده (انتزاعی) ضمن داشتن نگاهی امروزی به این نماد، بر هویت بومی تاکید داشته و باعث می‌گردد که مخاطب در ارتباطی معنوی در پی کشف ریشه‌های فرهنگی خویش برآید و خود نیز بدون آنکه خواسته باشد بخشی از اثر می‌شود.»

معرفی آثار هنری در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا