اصفهان گردی

از پاییز چهارباغ لذت ببرید

پاییز چهارباغ اصفهان | خیابان چهارباغ عباسی اصفهان،از معروفترین خیابان های اصفهان است که در پاییز جلوه ای بی نظیر به اصفهان می دهد.

این خیابان بین میدان انقلاب و دروازه دولت قرار دارد و با ‌ پیشینه‌ تاریخی‌، خیابانی با هویت تاریخی و بسیار مهم برای اصفهان است. چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به‌عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به‌دستور او ساخته شدند. چهارباغ پایین بعدها به‌دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی احداث شد. این خیابان بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 تغییرات جدید چهارباغ عباسی هرجند با انتقادات زیادی روبرو بود اما باعث حضور بیشتر خانواده‌ها ، شکل گیری مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری شده و حضور ون کافه‌ها جلوه جدیدی به آن داده که به قدمت و زیبایی خیابان افزوده است.

مادی‌ها دیگر جاذبه‌های خیابان چهارباغ هستند. مادی‌ها، نهرهایی هستند که در کوچه های این خیابان قرار گرفته‌اند. معروف‌ترین این مادی‌ها، مادی نیاصرم است که مسیری پنهانی از کنار آن تا چهارباغ امتداد دارد.

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان
خیابان چهارباغ عباسی اصفهان

گذر فرهنگی شهر

در چهارباغ فعلی چند سینما،کتابفروشی و دکه های روزنامه فروشی از قدیم باقی مانده که این مکان را به گذرف رهنگی شهر بدل کرده است. از قدیم نیز در این خیابان صف های طولانی برای تئاتر ارحام صدر شکل می گرفت واکنون نیز همچنان چند سینمای بازسازی شده در این خیابان وجود دارد.

عدد چهار در نام چهارباغ، در هنر و معماری ایران باستان بسیار تاثیرگذار بوده است. وجود ۴ عنصر اصلی تشکیل‌دهنده حیات که بر پایه‌ی حکمت ایرانیان شناخته شده و پاک شمرده شده است، برای ایرانیان جنبه‌ی تقدس داشته و نمادین بوده است. از این‌رو بهترین فرم پدید آمده در پلان‌های معماری نیز از ۴ طبعیت کرده و باعث چهار قسمتی شدن حیاط یا صحن تمامی بناهای ایران چه قبل از اسلام و چه بناهای پس از اسلام در ایران شده است. از بناهای تاریخی که از این عدد تاثیر پذیرفته‌اند، باغ‌های ایرانی را می‌توان نام برد. در میان باغ‌های ایرانی، آن دسته از باغ‌هایی که توسط معابر و گذرگاه‌ها به چهار قسمت تقسیم می‌شده‌اند را چهارباغ می‌نامیدند.

چهارباغ عباسی
چهارباغ عباسی

توصیف چهارباغ عباسی در متون تاریخی

توصیف چهارباغ عباسی در بسیاری از متون تاریخی عصر صفوی وجود دارد که از آن میان می‌توان به تاریخ عالم‌ آرای عباسی نوشته‌ی اسکندربیگ منشی، تاریخ عباسی (روزنامه‌ی ملا جلال) نوشته‌ی ملا جلال منجم یزدی و روضه‌الصفویه نوشته‌ی جنابدی اشاره کرد.

جهانگردان بسیاری در دوره‌های صفویه و قاجار بعد از بازدید از چهارباغ درباره  آن در سفرنامه‌هایشان پرداخته‌اند. از پی تیرو دلا واله، جهانگرد ایتالیایی گرفته تا سانسون فرانسوی و… .

شوالیه شاردن جهانگرد معروف فرانسوی که در دوره‌ی سلطنت شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی ، چهارباغ را گردشگاه مشجر عمومی اصفهان نامیده و در توصیف چهارباغ می‌گوید: این خیابان زیباترین معبری است که من تاکنون دیده و شنیده‌ام.

اصفهان گردی در گردشگری سپاهان ( کوله )

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا