اصفهان گردی

هفته فرهنگی اصفهان و آشنایی با جاذبه های بی نظیر

شهر اصفهان که در میان عموم مردم با‌عنوان نصف جهان شناخته شده است، از طبیعتی بکر و بناهای تاریخی بی‌شمار برخوردار است. این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است.

یلدا توکلی: هفته فرهنگی اصفهان هر سال از سوم تا نهم اردیبهشت مقارن با تولد شیخ بهایی برگزار می‌شود؛ شعار این هفته امسال (اصفهان؛ شهر زنده، شهر زندگی) است.طرح نامگذاری هفته اصفهان آبان ۱۳۸۴ در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر به تصویب رسید.

شیخ بهاالدین محمد العاملی مشهور به شیخ بهایی یکی از چهره های ملی و بین المللی است، او علاوه بر علوم شرعی در ریاضیات، فیزیک، هندسه، مکانیک و نجوم هم تبحر داشت.شیخ بهایی در سال ۱۰۳۰ هجری قمری در اصفهان رحلت کرد و بنا به وصیتش در مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

شهر اصفهان را می‌توان به یک تصویر بی‌نقص از تاریخ شباهت داد که در آن ذوق و هنر اصیل ایرانی به وضوح دیده می‌شود و همین امر باعث شده تا اصفهان را نصف جهان بنامند. البته بیشترین جاهای تاریخی اصفهان متعلق به دوران صفویه است. زیرا در این دوران اصفهان، به عنوان پایتخت ایران شناخته شده بود و شاه عباس اول در راستای آبادانی آن بسیار کوشید.

بسیاری از جاذبه‌های تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند و برخی از آن‌ها هم در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارن، جاذبه‌هایی که بهتر است حداقل یک بار در طول عمر خود از آن‌ها دیدن کنیم. شهر اصفهان که در میان عموم مردم با‌عنوان نصف جهان شناخته شده است، از طبیعتی بکر و بناهای تاریخی بی‌شمار برخوردار است. این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است. این شهر دارای آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک بوده و از فصل‌های نسبتاً منظمی برخوردار است. بنابراین اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، بهترین زمان برای سفر، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

اصفهان از محبوب‌ترین شهر‌های ایران و مرکز استان اصفهان است. با نگاهی گذرا به هر گوشه از این شهر شاهد عظمت و شکوه هنر و معماری ایرانی خواهیم بود. کویرها و رودهای بی‌همتا در کنار بناهای تاریخی، سفر به شهر اصفهان را به یکی از ماندگارترین سفرها تبدیل کرده است.

کمال حیدری معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: برنامه‌های متنوعی در هفته فرهنگی اصفهان شامل ۳۵۰ برنامه در مناطق و ۷۰ برنامه شهری با دربرگیری همه اقشار و سنین تدارک دیده شده است.

وی اظهار کرد: در این هفته سعی می‌شود که مفاخر اصفهان را به مردم و به ویژه نوجوانان معرفی کنیم تا با هویت فرهنگی و تاریخی خود آشنا شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌های متنوع هنری‌، ادبی، فرهنگی و ورزشی شامل ۳۵۰ برنامه در مناطق و ۷۰ برنامه شهری تدارک دیده شده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اصفهان پایتخت ورزش‌های زورخانه‌ای است که در همین راستا در میدان امام (ره) برنامه‌ریزی شده است و در این هفته که با حضور جمعی از سفرای صنعتی در اتاق بازرگانی اصفهان مواجه شده، سعی می‌کنیم که آنها را نیز درگیر کنیم.حیدری با بیان اینکه با خواهرخوانده‌ها مکاتبه شده است، گفت: سفرای مربوطه که در اتاق بازرگانی اصفهان حضور دارند به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند و برای گستردگی و همه‌گیری مفاخر اصفهان نیز به خارج از شهر برنامه‌ریزی شده است.

میثم بکتاشیان، دبیر هفته فرهنگی اصفهان نیز بیان کرد: این برنامه‌ها با چند محور مکتب موسیقی اصفهان، تئاترهای خیابانی، تاریخ شفاهی کسبه قدیمی چهارباغ، هفته فیلم اصفهان، برنامه‌های اندیشه، فکری و فلسفه محور، نمادها و اسطوره‌ها و … برپا می‌شود.

بکتاشیان ادامه داد: ۲۵۰ تئاتر خیابانی و پرده خوانی توسط هنرمندان اصفهان به اجرا گذاشته می‌شود و در کنار آنها نمایش خیمه شب‌بازی در مدارس اصفهان، بازی‌های بومی و محلی در چهارباغ، استند مشاهیر و شهدا و … برگزار می‌شود.وی خاطر نشان کرد: برای معلولان و کم توان ذهنی و سایر بیماران خاص نیز تمهیداتی اندیشیده شده است که همه اقشار و سنین از برنامه‌ها بتوانند استفاده کنند.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز از اجرای برنامه‌های متنوع ویژه هفته فرهنگی برای شهروندان این منطقه خبر داد و گفت: تور اصفهان‌گردی  به‌منظور بازدید از ابنیه تاریخی و گردشگری اصفهان ویژه هفته فرهنگی اصفهان در محلات منطقه از امروز تا پنجم اردیبهشت و هشتم اردیبهشت ویژه خانواده‌ها از ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.
محمدمهدی کریمی افزود:در این برنامه شهروندان از سه مکان تاریخی (پل خواجو، میدان امام و مسجد جامع عتیق) بازدید می‌کنند و در این بازدید استادان گروه تاریخ دانشگاه اصفهان به‌منظور راهنمای تور و توضیح اماکن تاریخی با گردشگران همراه می‌شوند.
مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: در هر روز از اجرا پنج دستگاه اتوبوس ویژه شهروندان اختصاص داده شده و شهروندان از خدمات این تور به‌صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا