اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

گردشگری متنوع در اصفهان و افزایش ماندگاری سفر

استان اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مناطق گردشگری کشور این روزها میزبان مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته و مهمان نوازی می کند.

گردشگری متنوع در سراسر پهنه استان اصفهان باعث جذابیت و افزایش ماندگاری سفر شده و تقارن با ماه مبارک رمضان، رویدادهای این روزها افزایش یافته و علاوه بر مسافران مردم این استان نیز از فعالیت های پیش بینی شده بهره می گیرند.

اصفهان، دیار گنبدهای فیروزه ای همراه با ۲۸ شهرستان این استان جلوه مهمان نوازی خود را در روزهای نوروز با طعم قرآن و روزه داری به آستانه تماشا گذاشته اند.
نهادهای اداری و تشکل های فرهنگی در جریان خدمت رسانی نوروزی فعال بوده و توان و قدرت خود را تا ۱۳ فروردین فعال ساخته اند.

تشکل های مردم نهاد نیز ماموریت های خود را برای مهمان نوازی و خدمت رسانی فعال کرده اند که کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله این مراکز است که در سطح مساجد محله های خود میزبان روزه داران و مسافران هستند.

گستردگی خدمات کانون های مساجد در بعضی از مناطق معطوف به مسجد محله نبوده و در کنار ستاد تسهیلات سفر خدمات فرهنگی و هنری عرضه می کنند.

ورود بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر به استان اصفهان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خدمات رسانی از ۲۴ اسفندماه سال گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به این استان وارد شده اند.

حمیدرضا محققیان افزود: بیش از ۹۵ درصد از ظرفیت اسکان مسافران در شهر اصفهان و بخش عمده ای از اقامتگاه های شهرستانی تکمیل شده است.وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان مهمترین مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و خارجی مطرح است، اذعان داشت: تنوع گونه های گردشگری از جمله مولفه های ایجاد انگیزه برای حضور در این محسوب می شود.

محققیان وجود بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی و ثبت بیش از ۲ هزار مورد آن ها را از دیگر شاخصه های جذب گردشگر بیان کرد و یادآورشد: ۱۷ اثر از آثار تاریخی این استان در فهرست میراث فرهنگی بین المللی قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان اضافه کرد: بیش از نیمی از ۳۰۰ عنوان هنر صنایع دستی در این استان فعال بوده و این نصف جهان را به شهر ق جهانی خلاق صنایع دستی مطرح کرد.

ظرفیت بیش از ۲۸۰ هزار نفری اسکان در استان اصفهان

هتل، مهمان پذیر، اقامتگاه های موقت، زائرسرا، مدارس و اقامتگاه های بوم گردی از جمله ظرفیت های اسکان مسافران نوروزی هستند.

بیش از ۶۰۰ مدرسه استان اصفهان با ظرفیت هفت هزار کلاس درس برای اسکان مسافران در سراسر استان پیش بینی شده که خدمت رسانی می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در این خصوص گفت: بیش از یکصد هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش، دستگاه های دولتی و مشاغل آزاد طی یک هفته گذشته تاکنون در مدارس این استان اسکان داده شده اند.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه این خدمت رسانی تا ۱۳ فروردین ماه ادامه دارد، افزود: نوروز سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر در کلاس های درس و مراکز رفاهی آموزش و پرورش اسکان پیدا کردند که این استان رتبه برتر کشور را داشت.

امنیت و سلامت پایدار در نوروز

امنیت و سلامت که از شاخصه های مهم زندگی به حساب می آید در مهمان نوازی و سفرها نیز حائز اهمیت بوده که این مولفه در استان اصفهان با کمک دستگاه های امنیتی، انتظامی، نظامی و بهداشت و درمان پایدار است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در این خصوص گفت: تیم های گشت انتظامی، راهنمایی و رانندگی و پلیس راه در سراسر استان اصفهان فعال است.

سردار سرتیپ حمید علینقیان‌پور با بیان اینکه ۵۵۰ تیم پلیس راه در جاده ها خدمت رسانی می کنند، افزود: خستگی رانندگان چالش جدی بوده که منجر به واژگونی و حوادث ترافیکی می شود.

وی استفاده از ظرفیت همیاران پلیس برای ارتقا فرهنگ ترافیک را از دیگر اقدامات پلیس در نوروز بیان کرد و اذعان داشت: بیش از ۱۰ هزار نفر در پوشش همیاران پلیس نوجوانان و پلیس یاران با پلیس همکاری می کنند.

علینقیان‌پور از فعالیت ۷۶۰ تیم انتظامی برای امنیت مسافران و هم استانی ها خبرداد و اظهار داشت: تا این لحظه جرائم خشن رقم نخورده و امنیت و آرامش در سراسر استان حاکم است.

میزبانی از روزه داران سر سفره افطار مساجد

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت: طرح های قرآنی و فرهنگی در مساجد به همت اعضای کانون های مساجد استان اصفهان در روزهای نوروز اجرا می شود که نوجوانان و جوانان و خانواده در اوقات فراغت تعطیلات از این برنامه ها استفاده می کنند.

محمدتقی محمدیان افزود: جزخوانی قرآن کریم و اقامه نماز و دعا در مساجد برگزار و ویژه برنامه هایی نیز به مناسبت سال نو و ماه مبارک رمضان به همت بچه های مسجد اجرا می شود که مسافران از آن استفاده می کنند.

وی ضیافت افطار را یکی از برنامه های این روزها تا پایان ماه مباارک رمضان اعلام کرد و اذعان داشت: بچه های مسجد و فعالان فرهنگی از روزه داران بر سر سفره افطار ساده میزبانی می کنند.

محمدیان یادآورشد: توزیع نذری همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام علی(ع) انجام می شود.

حال و هوای قرآنی با اجرای طرح مسطورا

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان از حال و هوای قرآنی بهار ۱۴۰۳ سخن به میان آورد و گفت: طرح قرآنی مسطور در سراسر استان اصفهان و اهدا هدیه به برگزیدگان در حال اجرا است.

حجت الاسلام مهدی فوقی افزود: ۵۰ آیه که کاربرد بالایی در زندگی فردی و اجتماعی دارد در قالب این طرح تبیین و مسابقه از آن برگزار می شود.

وی همچنین به فعالیت های گسترده قرآنی در سراسر استان اصفهان اشاره کرد و یادآورشد: جزخوانی قرآن کریم در چهارباغ اصفهان، حال و هوای دیگر را در اوقات بعد از ظهر برای اهالی این شهر و گردشگران ایجاد کرده است.

میزبانی بقاع متبرکه در قالب طرح آرامش بهاری

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه اصفهان گفت: طرح آرامش بهاری همزمان با سال نو و نوروز در حال اجرا بوده و میزبان مسافران و زائران بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام ولی الله روان افزود: ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی، نمایشگاه های فرهنگی عکس و پوستر، کتاب، حجاب و موضوعات مذهبی و اجتماعی نیز در قالب این طرح اجرا می شود.

وی با اشاره به مراسم تحویل سال در آستان مقدس امامزادگان، اذعان کرد: بیش از ۵۰ هزار نفر مخاطب این مراسم بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا