اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

کرونا و صنعت گردشگری جهان

کرونا با صنعت گردشگری جهان چه کرد ؟

آرزوی یک سلفی دیگر از منارجنبان تا برج ایفل

کرونا گردشگری تمام دنیا از منارجنبان اصفهان تا برج ایفل را تعطیل کرد ! در حال حاضر تنها در رؤیا و فضای مجازی می‌توان گردشگری کرد. تابلوی مونالیزا و معابد و پل‌های تاریخی حالا در انزوا و سکوت هستند چون برای کرونا بانکوک و هند و موزه لوور یا میدان نقش‌جهان هیچ فرقی ندارد. این مهمان ناخوانده به همه‌جا حمله کرده است.

شیوع کرونا باعث شد تا یک هزار و ۲۵۰ واحد گردشگری استان اصفهان به مدت  سه ماه تعطیل شود. جالب است بدانید تنها تعطیلی مجموعه میدان نقش‌جهان، بیش از دو میلیارد تومان خسارت اقتصادی برای صنعت گردشگری اصفهان به همراه داشت.

همه‌چیز را تا حد قابل‌توجه از کار انداخته است. درست است که ویروس کرونا به بسیاری از تجارت‌ها و صنایع آسیبی جدی وارد کند اما در این میان صنعت گردشگری و مقاصد گردشگری که هر فصل میلیون‌ها بازدیدکننده داشتند، بیش از هر صنعت دیگری آسیب‌دیده‌اند. حال و هوای این روزهای مقاصد گردشگری جهان از ژاپن و تایلند گرفته تا ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی حال چندان خوش نیست.

در این میان، موزه لوور که همیشه به خاطر شاهکارهایی که در خود جا داده است، بیش‌ترین تعداد گردشگر و مسافر را به خود اختصاص می‌داد، اکنون خالی از هرگونه استقبالی شده است. زمانی بود که برای بازدید از موزه لوور باید از ماه‌ها قبل بلیط خریده می‌شد اما در حال حاضر، دیگرکسی برای رفتن به این موزه، سر و دست نمی‌شکند.

 گرچه هنوز برای ارزیابی کامل تأثیر بحران جهانی کرونا بر روی صنعت توریسم خیلی زود است اما مشخص است که میلیون‌ها شغل وابسته به این صنعت درخطر نابودی هستند. حدود ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری، کوچک و متوسط هستند و درحالی‌که این صنعت منبعی برای اشتغال‌زایی برای زنان، جوانان و جمعیت روستایی پیشتاز بوده است.

سازمان جهانی گردشگری، میزان نزول این صنعت براثر بحران شیوع ویروس کرونا را بسیار بالا توصیف می‌کند و با گزارشی آماری نشان می‌دهد با کاهش شدید سفر در سال ۲۰۲۰ به آمارهای هفت سال پیش رسیده‌ایم و در این صورت با زیان ۲۹۰ تا ۴۴۰ میلیارد دلاری در گردشگری مواجه خواهیم بود.

بر اساس این پیش‌بینی، پنج تا هفت سال رشد صنعت گردشگری براثر بحران کرونا از دست رفت و دوباره به آمارهای بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بازگشتیم.

در سال ۲۰۰۹ میلادی و در سایه بحران اقتصادی جهانی، میزان سفر گردشگران خارجی تنها ۴ درصد نزول داشت و این در حالی است که در سال ۲۰۰۳ و با شیوع ویروس سارس گردشگری بین‌المللی با نزول تنها ۰.۴ درصدی روبه‌رو شد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی و در سایه بحران اقتصادی جهانی، میزان سفر گردشگران خارجی تنها ۴ درصد نزول داشت و این در حالی است که در سال ۲۰۰۳ و با شیوع ویروس سارس گردشگری بین‌المللی با نزول تنها ۰.۴ درصدی روبه‌رو شد.

سازمان جهانی گردشگری تأکید می‌کند این آمار و ارقام بر اساس آخرین تحولات جهانی ارائه‌شده است و جامعه جهانی با بحران اجتماعی و اقتصادی بی سابق‌های مواجه شده است، ازاین‌رو این پیش‌بینی را باید بااحتیاط و با در نظر گرفتن ماهیت بی‌نهایت بی‌ثبات بحران کنونی تفسیر کرد.

الهام شهیدان

مجله اینترنتی گرشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا