اخبارمعرفی نقاط گردشگری جهان

گیرنه؛ شهر زیبایی و موج و آرامش

گیرنه

گیرنه، شهری زیبا واقع در قبرس شمالی، سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است که سوغات سفر به آن، خاطرات فراموش‌نشدنی و بی‌نظیر و آرامشی است که مدت‌ها درجان مسافر خواهد نشست. قبرس شمالی، بخش ترک‌نشین قبرس در سال ۱۹۸۳ با اعلام استقلال، نام خود را جمهوری تُرک قبرس شمالی نهاد؛ اگرچه به‌جز ترکیه هیچ کشوری آن را به رسمیت نمی‌شناسد و درواقع این بخش از قبرس یک« de facto » به‌شمار می‌رود، یعنی به‌طور رسمی روی نقشه نیست؛ ولی در واقعیت وجود دارد. هرجایی که پرچم قبرس شمالی وجود داشته باشد در کنارش حتماً پرچم ترکیه نیز به چشم می‌خورد. نیکوزیا، پایتخت غیررسمی قبرس شمالی و پس از برلین تنها شهری است که در سال ۱۹۶۰ بعد از بحران سیاسی قبرس به دو بخش تقسیم شد و مرز بین این دو کشور تنها یک دروازه کوچک است که در انتهای یک کوچه قرار دارد و اروپاییان و افرادی که دارای ویزا هستند می‌توانند از آن گذشته و به‌سمت قبرس جنوبی یا یونانی‌نشین بروند و برای بقیه عبور از این دروازه ممنوع است.
آب‌وهوای قبرس معتدل و مدیترانه‌ای است و در تمام فصول سال مقصد مطلوبی برای گردشگران محسوب می‌شود. اگرچه زبان رسمی آنان ترکی است، اما انگلیسی را به‌خوبی صحبت می‌کنند و ازاین‌جهت در وضعیتی بهتر از ترکیه هستند. واحد پول قبرس لیر و یورو است و با هردو می‌توان به‌راحتی خرید کرد.

گیرنه؛ شهر زیبایی و موج و آرامش

بندر گیرنه

شهر گیرنه یا کایرنیا یکی از زیباترین شهرهای قبرس شمالی و درواقع ییلاق مردم پولدار ترکیه است که خانه‌هایش اغلب ویلایی و بزرگ است و ساختمان‌های بلند در آن کمتر به چشم می‌خورد. مردم گیرنه مانند همه ترک‌نشینان قبرس بسیار پایبند به خانه و خانواده بوده و زمان زیادی را در کنار خانواده می‌گذرانند.
آنان پاکیزه و مقید به نظافت و نظم‌اند و در این شهر همه‌چیز آراسته و تمیز است. دین بیشتر مردم اسلام است و زنان مسلمان بی‌آنکه قانونا مجبور باشند، به‌دلخواه مقید به رعایت حجاب و پوشش اسلامی هستند. رفتار مردم بسیار صمیمانه و دوستانه است و به‌خوبی با گردشگران برخورد می‌کنند. فروشگاه‌ها بسیار سنتی و ساده است و مغازه‌دارها خوش‌اخلاق و باحوصله‌اند و با لبخند و روی خوش درباره اجناس خود توضیح می‌دهند.
صنایع‌دستی گیرنه شامل روتختی‌ها و رومیزی‌های نخی شماره‌دوزی و گلدوزی‌شده و گلیم و فرش‌های رنگارنگ، حوله‌های سنتی با الیاف صددرصد طبیعی و سبدهای بافته‌شده از ترکه‌های چوبی است. ازآنجایی‌که روغن‌زیتون یکی از مهم‌ترین محصولات قبرس است، نمونه‌های متنوعی از صابون‌های زیتون را می‌توان ازآنجا به سوغات آورد. انواع شیرینی و باقلوا و مسقطی با طعم‌های مختلف هم ازجمله سوغاتی‌های گیرنه است.
آشپزی در گیرنه ترکیبی از سلیقه دریای مدیترانه، ترکیه و شرق میانه است. غذاهای مطلوب و متداول در آنجا کوفته، حُمُص، ماهی و انواع کباب‌هاست و معروف‌ترین غذا کبابی است به نام «شفتالی» که نمادی از قبرس بوده و از گوشت و پیاز خردشده و ادویه مخصوص تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است. از دسرهای معروف می‌توان به «لکما» که نان‌شیرینی گرد و حلقه‌ای آغشته به شیره است اشاره کرد که خوردنش به همه مسافران گیرنه توصیه می‌شود.

دیدنی‌های قبرس شمالی

قلعه سنت هیلاریون یکی از جاذبه‌های گیرنه است که در جاده گیرنه به نیکوزیا و در دل کوه‌های گیرنه واقع‌شده و ظاهر اسرارآمیز و عجیبی دارد که با ساختار مارپیچ تا بالای کوه می‌رسد. این قلعه روی صخره ساخته‌شده و درواقع صومعه‌ای بوده که توسط یک زاهد خلوت‌نشین سوری به نام هیلاریون ساخته شد و بعدها بیزانس‌ها آن را به‌عنوان نمادی برای ایمان و اعتقاد راسخ بشر برای مردم جهان به شکل امروزی تکمیل کردند.
مسافرخانه خان کبیر یا«Great Khan» یکی از اماکن دیدنی نیکوزیاست، مسافرخانه‌ای سنگی که در قرن شانزدهم ساخته‌شده و در زمان بریتانیایی‌ها مدتی به‌عنوان زندان و پس‌ازآن در قالب مسافرخانه از آن استفاده می‌شده و اکنون محل فروش صنایع‌دستی و محلی بوده و کافه‌های زیبایی برای استراحت گردشگران در آن ایجادشده است.
مساجد زیبا و کلیساهای قدیمی زیادی در نقاط مختلف نیکوزیا و گیرنه به چشم می‌خورند که در برخی از آن‌ها جوانان به تمرین و اجرای مراسم سماع می‌پردازند و دیدنش برای گردشگران بسیار جذاب است؛ زیرا به‌طورمعمول با شور و علاقه خاصی اجرا می‌شود و طی آن شخص سماع‌کننده درحالی‌که کف دست راست را به سمت بالا و کف دست چپ را به سمت پایین متوجه و سر را اندکی به سمت راست خم می‌کند، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و شور و حال عجیبی در چشمان وی دیده می‌شود که ناشی از شور درونی و خلسه عارفانه اوست.
اگرچه می‌توان از انواع ورزش‌های آبی مهیج در سواحل زیبای گیرنه بهره برد، اما فضای کلی شهر گیرنه بسیار آرامش‌بخش و ساده است و سواحل آرام و خلوت پوشیده از شن‌های سپید و آب‌های زلال و روشن دریا، مکانی مطلوب برای گردشگرانی خواهد بود که تمایل دارند فارغ از هیاهو و شلوغی در آرامش به استراحت و تفریح بپردازند و زیبایی وصف‌ناشدنی طلوع و غروب خورشید را در کرانه دریا به نظاره بنشینند.
گیرنه شهری است که شما را در زمان به سفر می‌برد، به گذشته، به همان صفا و سادگی و آرامشی که گاهی گُمش می‌کنیم و به یادش آه حسرت می‌کشیم و با تمام وجود به دنبالش به جست‌وجو برمی‌آییم.

مرجان مولایی – کارشناس‌ارشد جهانگردی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا