اصفهان گردی

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

عمده پژوهش جامعه شناسان برای دسترسی به یک آرمان اجتماعی در راستای شکل گیری فرهنگ متحد و متعهد در یک مقیاس جغرافیایی انجام می شود . اما از آنجایی که هر جامعه ای با توجه به سلایق و اعتقادات خود به سمت این هدف گام بر می دارد این نکته بسیار اهمیت دارد که آن جامعه تا چه اندازه با پژوهش های آکادمیک در یک حوزه موافق است . از همین رو سعی می کنیم در ابتدا تعریف نسبی از فرهنگ داشته تا بلکه از آشنایی زدایی های غربی و بعضا شرقی بپرهیزیم .

*فرهنگ

به مجموعه سایق های اجتماعی که در آن فرد به صورت آگاهانه به انتخاب انگیزش های اجتماعی می پردازد ، فرهنگ گفته می شود . انگیزش های اجتماعی شدیدا به تناسب نسل ها وابسته است . برای مثال می توان به تولد فرزندی در یک آبادی محروم از رسانه اشاره کرد و از منفعل بودن چنین ویژگی های فرهنگ سازی در آن آبادی خوشحال بود ، چراکه چرخه طبیعی نسل ها در آن آبادی همچنان مانند قبل در حال شکل گیری است و توقعات فردی همسطح با توان آن خانواده پیش می رود . اما از سوی دیگر فرزندی که در شهر پرضرب و زوری مانند اصفهان به دنیا می آید با هجمه ای از گونه های مختلف رسانه مواجه می شود که هر کدام در ذات خود هدف مشخص و تاثیر متناسب دارند . اما هدف از چنین تعاریف محرمانه ای این نیست که بخواهم شهروندان را با معیارهای آکادمیک جامعه شناسان مقایسه کنم بلکه وجود چنین تعاریفی می تواند نسل فردا را در دست یابی به آرمان شهر مورد نظر خود یاری رساند .

*تاثیرات منابع موجود فرهنگی بر شهروندان

با کمال تاسف باید بگویم تاثیر مفاهیم فرهنگی موجود در سطح شهر حتی به صفر هم نمی رسد و اکثر آنها نقش معکوس کننده ای در ذهن مخاطب خود بازی می کنند . دلیل چنین پدیده ای نبود تحقیقات میدانی و پرس و جو های پینگ پنگی از شهروندان اصفهانی است ، چرا که برای نهادینه کردن یک فرهنگ در میان اقوام مختلف شهری باید ابتدا با ذائقه آنها آشنا شد سپس معیار های آکادمیک را تزریق کرد . بدین گونه است که وجود فضاهای مجازی ، رسانه های دیجیتال و از همه مهمتر کمبود منابع سرگرمی تفریحی شهروندان باعث فاصله گرفتن آنها از اخلاقیات و ابتلا به یک سادیسم اجتماعی شده است . نه این که در ذات فضاهای مجازی عناصر ضد فرهنگی موجود باشد بلکه چنین عناصری توسط کاربران آن که عمدتا از شهروندان یک جامعه می باشند به وجود می آید و تنها دلیل چنین رویکردی کمبود های شدید عاطفی و فقر تفریحی سرگرمی آن جامعه است .

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

*اصفهان شهروندان فقیری دارد

متاسفانه اگر الگوهای یک جامعه شهروند محور را با رویکرد های شهری اصفهان مقایسه کنیم می بینیم که شهروندان اصفهانی از هر لحاظ فرهنگی در وضعیت خطرناکی به سر می برند . می توان چندین مثال برای این موضوع آورد اما مهمترن نمونه ای که باید از آن یاد کرد فاصله فکری و اخلاقی موجود در خانواده ها است . بدین معنا که در یک خانواده ۴ نفره اصفهانی اختلاف سلیقه های اخلاقی در چگونگی استفاده از ابزار های مختلف رسانه از جمله تلوزیون ، اینترنت و … شدیدا ملموس است و چنین واقعه ای بسیار درد ناک است . این فقر فرهنگی موجود را نمی توان در یک چشم بر هم زدن از میان برد بلکه باید با برنامه ریزی های بلند مدت و تزریق مفاهیم ساده و روان اخلاقی چنین رویه فرهنگی را در جامعه پرورش داد .

*یک پیشنهاد ساده

شهرداری اصفهان خوشبختانه رویکرد متناسبی را در پیش گرفته است اما چنین رویکردی نمی تواند دوای درد جامعه ای باشد که سال هاست از اختلاف طبقاتی شدید در حوزه اقتصادی و بعضا فرهنگی رنج می برد . جامعه باید از نظر سرگرمی و تفریح ارضا شود تا قدرت تفکر را به دست آورد . برای این کار نیاز نیست که هر ۵۰۰ متر یک شهربازی در اصفهان احداث شود این کار را می توان با بازسازی فضاهای باز شهری ، خود داری از اعمال محدودیت های افراطی ، ایجاد موقعیت های مناسب برای گردشگری در شهر و … انجام داد . مطمئنا با چنین عملکردی می توان از یک جامعه متعادل برخوردار شد . اصفهان پر از ظرفیت های هنری و اقتصادی است و تا زمانی که نیازهای ابتدایی این جامعه ، شناسایی و درمان نشود نمی توان به هیچ آینده ای خوشبین بود . امید است نسل فردا همواره مانند خورشید باشد تا روزی که از پشت ابرها سر بیرون می آورد شهر را نورانی و گرم کند .

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

فرهنگی شهروندی چیست ؟ / چه تاثیری بر گردشگری دارد

نویسنده : تحریریه سایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا