اخبار

افزایش سفر خارجی به ایران

روز گذشته در صحن علنی مجلس، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی قرائت شد و در این گزارش به رشد کمی و کیفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم اشاره شد. بر اساس این گزارش با افزایش ورود گردشگران خارجی روبرو بوده ایم و تعداد ورود توریست ها به ایران به نسبت ۱۰ سال گذشته ۲ برابر شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر بدانیم.

افزایش ۵۰ درصدی ورود توریست

در بخش هایی از این گزارش آمده است: بر طبق آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با افزایش ورود گردشگران خارجی و رشد ۲ برابری ورود توریست روبرو هستیم. بر اساس این آمار، شمار گردشگران خارجی که به ایران وارد شده اند در سال ۸۶ حدود ۲٫۱ میلیون نفر بوده است که این رقم در سال ۹۵ به ۴٫۵ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب، تعداد ورود توریست به کشور در طول ۱۰ سال گذشته به بیش از ۲ برابر رشد پیدا کرده است.

جایگاه ایران در صنعت توریسم

طبق این گزارش و بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در سال ۲۰۱۱ رتبه ایران در بین ۱۳۹ کشور رتبه ۱۱۴ بوده است. اما در سال ۲۰۱۷ و با افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران این رتبه به جایگاه ۹۳ صعود پیدا کرده است. همچنین در بین کشورهای خاورمیانه هم ایران توانسته از جایگاه نهم در سال ۲۰۱۵ به جایگاه هشتم در سال ۲۰۱۷ صعود پیدا کند. ایران با ۲۲ اثر ثبت شده تاریخی رتبه ۱۱ و از لحاظ ثبت ۱۳ اثر در فهرست آثار ناملموس در رتبه ۷ دنیا و در بخش صنایع دستی هم به دلیل ثبت ۷ مرکز ملی صنایع دستی و ۷ شهر جهانی صنایع دستی در رتبه اول کشورهای جهان قرار گرفته است.

در توضیحات این گزارش آمده است: متوسط دریافتی ایران به ازای هر توریست خارجی ۶۶۵٫۱ دلار بوده است. صنعت گردشگری ایران در حال حاضر با ارزش افزوده ۱۰٫۱ میلیارد دلاری ۲٫۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. در این راستا و با افزایش و رشد ۲ برابری ورود گردشگران خارجی ۴۷۶ هزار شغل ایجاد شده که ۱٫۹ درصد از مجموع کل اشتغال را شامل می شود. در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به کمبودها و کاستی های این حوزه اشاره شده است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳ بخش مهم اقتصادی، فرهگی و اجتماعی را در بر می گیرد.

با توجه به طیف گسترده فعالیت این سازمان و وسعت اقدامات و برنامه ها در ۳۱ استان کشور، بدیهی است که کاستی ها و کمبودهایی وجود داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد: نبود تناسب تشکیلات سازمانی با نیازهای حداقلی، ضعف در جذب افراد متخصص، عدم رعایت حریم در ارائه مجوز صنایعی مثل پتروشیمی ها که تولید آلاینده های آن ها تاثیر مخربی بر ابنیه تاریخی دارد و صدور بی رویه مجوز فعالیت هایی مثل معدن که مستقیما اثرات مخربی بر آثار تاریخی دارد. جدا شدن صنایعی مثل صنعت فرش دستبافت از فهرست صنایع دستی، عدم همکاری مناسب بانک ها در اعطای تسهیلات مناسب به فعالان صنایع دستی، عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در جذب گردشگران و حمایت از این صنعت، عدم تناسب وضعیت شهری از نظر زیباسازی و خدمات عمومی ارائه شده برای گردشگران.

افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران خبر خوبی برای صنعت توریسم کشور است و می تواند جان تازه ای به بهره وری اقتصادی این صنعت بدمد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این گزارش در حالی منتشر شده که برخی از موارد درج شده در آن مستقیما به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنمی گردد و حل و برطرف کردن این موانع و کاستی ها علاوه بر همت و تلاش سازمان، نیازمند عزم ملی و همکاری بیشتر نهادها و سازمان های دیگر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا