دانستنی های گردشگری

خوراک و وعده های غذایی در مناطق کویری و بیابانی

نوع خوراکی مناسب کویر و بیابان

غذا از نظر اهمیت در رده ای پایین تر از آب و ترس قرار دارد. نوع خوراکی که در کویر و بیابان همراه دارید باید به گونه ای باشد که در اثر گرمی هوا به سرعت فاسد نشود و خواص خود رااز دست ندهد. در عین حال باید از نظر غذایی مقوی و انرژی زا باشد. از بردن خوراکی هایی که آب زیادی برای هضم مصرف می کنند خودداری کنید.

انواع کنسروها غذاهای مناسبی برای مناطق کویری و بیابانی هستند از همراه بردن غذاهایی که حاوی سس های خوراکی و سبزیجات هستند خودداری کنید. این نوع غذاها در مدت زمان بسیار کوتاهی فاسد می شوند.

از مصرف نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.سعی کنید به جای مصرف آب از چایی استفاده کنید. در هنگام صبح صبحانه کاملی صرف کنید، حتی المقدور در هنگام ظهر از صرف نهار خودداری کنید و غذای بسیار سبکی صرف کنید تا بدن شما به آب کمتری نیاز داشته باشد.

در مواقعی که آب به حداقل رسید و امکان دسترسی به آب وجود نداشت، پارچه کوچکی را با مقداری آب مرطوب کرده و روی لب خود قرار دهید.

در کویر هر نوشیدنی و یا خوراکی که باعث مصرف بیش از اندازه آب شود توصیه نمی شود .در شرایط بحرانی هر فرد قادر است به مدت ۱۰ روز یا بیشتر بدون مصرف غذا به زندگی ادامه دهد , هر چند مانند تشنگی , گرسنگی می تواند اثرات مستقیمی بر قدرت تصمیم گیری سریع , ترس , درد و سردی بدن داشته باشد .

هرچند که اثرات روانی گرسنگی بسیار بیشتر از اثرات آن بر فیزیک بدن فرد می باشد . همان گونه که در روشهای یافتن آب به آن اشاره شد اولین گام قرار دادن خود در یک شرایط ایده ال برای یافتن غذا می باشد .

یافتن غذا در شرایط حاد از اهمیت بسیار کمی برخوردار است . پیشنهاد می شود انرژی و زمان خود را صرف فعالیتهای مهمتری چون یافتن آب و یا یافتن مسیر کنید . تقریبا هر جانوری که راه می رود , می خزد , پرواز می کند و یا شنا می کند ارزش غذایی دارد . قطعا میزان گرسنگی شما منوی غذای شما را تعیین خواهد کرد .

قرار دادن دام برای پرندگان یا جانوران کوچک مانند خرگوش یا بزمجه که به وفور در مناطق کویری یافت می شوند روش مناسبی برای تهیه غذا می باشد . همچنین استفاده از گیاهان کویری نیز می توند کارساز باشد .

بعضی از گیاهان سمی هستند . در صورتی که قادر به تشخیص سمی بودن یا نبودن آنها نیستید از خوردن گیاهان خودداری کنید.

و سخن آخر اینکه استفاده از غذاهای حاوی قند در مدت زمان کوتاه ( ۴ روز ) ضرورتی ندارد .

منبع : سیری در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا