خانه / معرفی نقاط گردشگری جهان / روستاهای شناور جهان

روستاهای شناور جهان

قطعا اگر از شما بپرسند شهری بر روی آب را نام ببرید، ونیز ایتالیا را معرفی می کنید. بیشتر کره زمین را آب ها پوشانده اند. پس تعجب برانگیز نیست که بیشتر مردم در تمام نقاط کره زمین و در کنار آب ها، خانه های خود را روی آب بسازند. ساخت خانه های قایقی یا شناور بر روی آب در حال گسترش یافتن است اما روستاهای شناور جهان جاذبه متفاوتی است. جاذبه ای که به دلیل شرایط و سبک متفاوت زندگی مردم یک ناحیه به وجود آمده و می توانید به این نقاط سفر کنید. در مجله ی گردشگری سپاهان (کوله) شما را با روستاهای شناور جهان در کورهای مختلف آشنا می کنیم. اما اینجا صحبت از روستا و مناطق کوچک روستایی بر روی آب است. روستاهایی که به صورت شناور در میان آبراه ها، دریاها و دریاچه ها ساخته شده اند و گاهی بسیار پرجمعیت هستند.

سانتاکروز دل ایسلوته کلمبیا

سانتاکروز دل ایسلوته، جزیره ای کوچک در نزدیکی جزایر کارائیب و در کشور کلمبیاست. این جزیره با جمعیتی معادل ۱۲۰۰ نفر، در میان روستاهای شناور جهان پرجمعیت ترین روستا  محسوب می شود. سطح این جزیره کوچک با ۹۰ خانه پوشیده شده و شاید کمتر بتوان زمین خالی در آن یافت. این جزیره برخلاف دیگر جزایر ساحل تفریحی و پلاژ شنا ندارد.

جالب این که جزیره سانتاکروز بدون گورستان است و ساکنان آن برای خاکسپاری مردگان خود به سرزمین اصلی شان مراجعه می کنند، این تنها نداشته ساکنان این جزیره نیست، در سانتا کروز از وجود نیروی برق هم خبری نیست و مردم جزیره آب آشامیدنی خودشان را هم از سرزمین مادری تهیه می کنند.

گانویه جمهوری بِنین

بزرگ ترین روستای دریاچه ای آفریقا را می توان در دریاچه نوکویه و در میان طبیعت بی نظیر بنین پیدا کرد. این روستای شناور که به ونیز آفریقا شهرت دارد، از روستاهای شناور جهان بوده که در حدود قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی ساخته شده است. در آغاز قرن هفدهم کشور بنین (داهومی سابق) در تصرف فون ها، بزرگ ترین قوم این کشور بوده است. افراد این قبیله با پرتغالی ها معامله می کردند و آن ها اقوام کوچک تر را شکار می کردند و به عنوان برده به پرتغالی ها می فروختند. گانویه شهری است دفاعی که در برابر شکارچیان انسان ساخته شده است. اکنون در این شهر دریاچه ای بیش از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند. تردد در میان خانه ها از طریق قایق امکان پذیر است و شغل اصلی مردم آن ماهیگیری است.

هَلونگ ویتنام

از روستاهای شناور جهان در منطقه جنوب شرقی آسیا باید به هالونگ تایلند اشاره کنیم. روستای شناور هلونگ در شمال شرقی ویتنام در میان آب های خلیجی به همین نام قرار گرفته است. در این روستای شناور جمعیتی معادل هزار نفر زندگی می کنند. زندگی مردم این روستا پیوندی عمیق با دریا دارد و پیشه اصلی آن ها ماهیگیری است. در خلیج هلونگ و در کنار روستای شناور، صخره های عظیم زیبایی از دل آب بیرون زده اند.

این خلیج با چنین جاذبه های دیدنی که دارد، یکی از سایت های مهم جهانی یونسکو محسوب می شود و سالانه گردشگران خارجی بسیاری برای تماشای چشم اندازهای طبیعی و زندگی شناور مردم روستای هلونگ به این نقطه سفر می کنند. سطح این روستا امکان ایجاد فعالیت های گردشگری را ندارد و اغلب بازدیدکنندگان با قایق در اطراف آن گشت می زنند.

یوروس پرو 

دهکده یوروس یکی از متفاوت ترین روستاهای شناور جهان است که در میان دریاچه تیتیکاکا واقع شده است. مردم این روستای شناور به مردم یورو معروف هستند و با استفاده از نوعی نی خشک به نام توتورا به ساخت جزایری دست ساز اقدام کرده اند. این خانه ها و روستا برای اولین بار با اهداف دفاعی ساخته شده اند. پس از ساختن هر خانه قایقی، آن را به آب دریاچه می اندازند و نی ها با خیس شدن در آب سنگین شده و ثابت می مانند.

هر خانه قایقی به طور متوسط ۳۰ سال عمر می کند و به علت پوسیدگی در عمق و فرونشینی باید پیوسته از بالا ترمیم و جایگزین شود. از جالب ترین حقایق راجع به این روستای ساخته شده از نی، تعداد جمعیت آن است. چرا که جمعیت دهکده یوروس در طول فصل های متفاوت و از بین صد تا ۲۰۰۰ نفر در نوسان است. مردم این دهکده بیشتر نیازهای خود را به صورت اولیه و از اطراف دریاچه تامین می کنند و عمده فعالیت اقتصادی آن ها تولید صنایع دستی است.

ووژِن چین 

شهر ووژن یکی از شش شهر باستانی است که در جنوب رودخانه یانگ تسه چین قرار دارد. این شهر شناور دارای مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و انسانی گوناگون است. یکی از مهم ترین تفریح های گردشگران در ووژن، گشت زنی میان آبراهه های متعدد این شهر با استفاده از تاکسی های آبی معروف آن است. قدمت این شهر شناور به بیش از ۱۳۰۰ سال می رسد و جاذبه های تاریخی فراوانی چون پل های سنگی قدیمی و کنده کاری های چوبی باستانی دارد.

ووژن با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان یکی از ده مقصد محبوب چین به شمار می رود. هتل های مجلل، تورهای گردشگری متنوع به همراه تجربه های متفاوت ووژن را به مقصد دلپذیر گردشگران و ماجراجویان تبدیل کرده است.

مکزکالتایتن مکزیک

مکزکالتایتن جزیره کوچک انسان ساخت یا همان روستای شناوری است که در سواحل ایالت نایاریت قرار گرفته است. این منطقه به عنوان زادگاه آزتک ها شناخته می شود و به دلیل آثار باستانی به جا مانده از این قوم، هر ساله گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود می کشاند. در طول فصل خشک، این جزیره همچون یک جزیره معمولی است؛ اما در طول فصول بارانی، تبدیل به یکی از روستاهای شناور جهان شده و تمامی سطح آن در آب شناور فرو می رود. با سطح دریا برابر می شود و تردد در آن به وسیله قایق صورت می گیرد.

وجود جاذبه های تاریخی فراوان در این منطقه و شناور شدن این جاذبه، مکزکالتایتن را به یکی از مناطق گردشگری مهم و پربازدید در مکزیک بدل کرده است. این جزیره دارای جمعیتی ۸۰۰ نفری است و عمده فعالیت اقتصادیشان در حوزه گردشگری است.

کوپانی تایلند

دهکده ماهیگیری کوپانی در ایالت فَنگ آنگا یکی از زیباترین روستاهای شناور جهان است که در تایلند قرار دارد. این روستای دیدنی، هر ساله گردشگران بسیاری را جذب می کند. این دهکده از سوی اعضای دو خانواده قدیمی ماهیگیر در این منطقه ساخته شده است. اکنون ۲۰۰۰ نفر در این دهکده شناور زندگی می کنند که بیشترشان متعلق به دو خانواده موسس آن دهکده هستند. شغل اصلی مردم کوپانی در گذشته تنها ماهیگیری بوده، اما با شناخته شدن این دهکده در سطح جهان، امروزه کوپانی به مکانی جذاب برای گردشگران خارجی بدل شده و مشاغل مرتبط با گردشگری در آن رونق فراوان دارد.

یکی از جاذبه های این دهکده، زمین فوتبال شناور آن است که از سوی کودکان محلی با استفاده از تکه های قدیمی چوب و قایق های ماهیگیری ساخته شده است. این زمین آبی و شناور فوتبال در جهان را می توان تنها زمین فوتبال شناور جهان دانست.

لینداو آلمان

اگر چه در این مطلب از روستاهای شناور جهان سخن می گوییم اما شهری کوچک هم به شما در اروپا معرفی می کنیم که چنین خصوصیتی دارد. لینداو جزیره ای در قسمت شرقی دریاچه کنستانس در ایالت باواریاست. این جزیره از سوی جاده ای باریک به سرزمین اصلی متصل شده است و شهری تاریخی محسوب می شود؛ چرا که بقایای آثاری از امپراتوری روم در قرن یکم میلادی در این جزیره پیدا شده است.

صومعه ای متعلق به قرن سیزدهم میلادی نیز همچنان در لینداو وجود دارد و به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی این شهر مورد بازدید قرار می گیرد.

مساحت این جزیره ۷۴۸ متر مربع است و جمعیتی در حدود ۲۵ هزار نفر در آن سکونت دارند. معماری ویژه شهر لینداو و موقعیت جزیره ای و شناور آن سبب جذب گردشگران بسیاری به این منطقه شده است تا جایی که امروز صنعت گردشگری مهم ترین بخش اقتصاد این شهر شناور را تشکیل می دهد.

فلورِس گواتمالا

در کشور گواتمالا یکی دیگر از روستاهای شناور جهان قرار گرفته که بخش قدیمی شهر فلورس نام دارد. این شهر کوچک آبی، روی جزیره ای در دریاچه پیتن ایتزا قرار گرفته است. این جزیره با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر یکی از جذاب ترین روستاهای شناور جهان است. فلورس به واسطه جاده ای باریک به سرزمین مادری و بخش جدید شهر متصل شده و می توانید با ماشین به دیدن این جاذبه بروید. به سبب مجاورت با ویرانه های مایان، در طی سال های گذشته این شهر شناور به مرکز گردشگری گواتمالا بدل شده است. معماری فلورس به جهت سال ها استعمار، تاثیر معماری غربی است. خیابان های این شهر شناور، سنگفرش و آرام است و عمده مردم پیاده یا با دوچرخه در شهر می گردند. انواع مراکز اقامتی، رستوران های گوناگون و تورهای گردشگری متعدد در این شهر وجود دارند و به گردشگران خدمات ارائه می کنند.

مهلا نهاردانی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

۵ مورد از ترسناک‌ ترین جزایر دنیا

افرادی که عاشق ماجراجویی و طبیعت هستند، قطعا یک لیست از زیباترین جزایر دنیا در …