اصفهان گردی

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

قلم زنی یکی از صنایع دستی مهم اصفهان است که همواره با رویکرد های متناسب جامعه در حال تغییر شکل است . چنین رویکرد هایی از سوی جامعه باعث هویت بخشی به این هنر تلفیقی خواهد شد . قلم زنی از آن جهت یک هنر تلفیقی در میان صنایع دستی اصفهان خوانده می شود که روح هنرمند همواره در ابعاد خلاقیت محور اثر تولید شده دمیده می شود و هر ضربه ای که قلم زن به چکش وارد می کند متناسب با درونیات او شدت کم تر و یا بیش تری دارد . اما از جهت جغرافیایی و گردشگری باید به این نکته مهم اشاره کرد که صنعت قلم زنی در اصفهان از پر بازدید ترین صنایع دستی موجود در بازار اصفهان است چرا که ریزه کاری های موجود در آن گردشگرانی را که برای اولین بار به اصفهان سفر می کنند چه داخلی و چه خارجی وادار به تعجب می کند که چگونه چنین نقش و نگارهایی بر روی مس جای نهاده شده است . اگر بخواهیم از نگاه یک گردشگر خارجی به این هنر ماندگار بپردازیم باید در یک کلام آن را بدین گونه توصیف کنیم که : قلم زنی حاصل پشتوانه تاریخی ملتی است که رنج های مادران سرزمین خود را با تکاندن خاک از کفش پدر دور می کند و عصای شکسته اش را دشمن را به لرزه می اندازد . چنین دیدگاه تلفیقی که حاصل تفکرات نویسنده و برداشتی از بیانات یک گردشگر است می تواند جامعه را به تحقیق و پژوهش بیشتر برای این هنر در حال نزول تحریک کند .

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

*پس از ۲۵ سال

در این باره گفت و گویی داشتیم با احمد نسوحیان یکی از فعالین در زمینه قلم زنی که خواندن آن خالی از لطف نیست : احمد نسوحیان بیش از ۲۵ سال است که در این زمینه فعالیت می کند . وی ابتدای کار خود را با ۴ سال شاگردی آغاز کرد و پس از آن وارد بازار اقتصادی این حرفه شد . او در مورد چگونگی اوضاع اقتصادی در این حوزه هنری می گوید : در ابتدای کار خود سعی می کردم بیشتر کار های ارزشی و هنری را قبول کنم و از بخش اقتصادی این حرفه دور بمانم اما مشکلات اقتصادی زندگی اجازه چنین فعالیتی را نداد و وارد بازار حرفه ای کار شدم که خوشبختانه از حضور در این حرفه راضی هستم . اما در مورد چگونگی کیفیت کالا ها و اوضاع اقتصادی این هنر باید بگویم که با توجه به ظهور کالاهای چینی و رشد معکوس شرکت های موجود در کشور نمی توان به اینده اقتصادی کلیه هنرهای دستی در اصفهان خوشبین بود . چراکه هنر نیاز به حمایت معنوی و پشتوانه اقتصادی دارد که متاسفانه هنرمندان در بازار نه از نظر معنوی حمایت می شوند و نه از نظر مالی در جایگاهی هستند که بتوانند مانند گذشته دست به ریسک های ماجراجویانه بزنند . اما با همه این توصیفات هنوز هنر اصفهان در این زمینه هنر برتر است و همه گردشگرانی که به اصفهان سفر می کنند با لبخند های عمیقی که بر لب دارند یکی از آثار را با خود به یادگار می برند و این نشان دهنده آن است که گردشگر برای صنایع دستی اصفهان یک پشتوانه عمیق اقتصادی است که طی سالیان گذشته به شدت از آن محروم بوده ایم .

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

*بی نظمی در قیمت گذاری مواد اولیه

نسوحیان در مورد بی نظمی موجود برای قیمت گذاری مواد اولیه گفت : متاسفانه هر گاه قیمت دلار بالا می رود به همان نسبت قیمت مس موجود در بازار بالا می رود اما با پایین آمدن قیمت دلار دیگر شاهد سقوط قیمت مس نیستیم و همچنان قیمت ها به حالت گذشته در حال صعود است چنین بی نظمی موجود در بازار می تواند شرکت های فعال در این حوزه را ناامید و شکننده کند چرا که بی ثباتی در قیمت ها موجب کم فروشی عرضه کننده می شود و این رویه ادامه پیدا می کند تا نابودی کامل صنعت قلم زنی در اصفهان . اگر بخواهم توصیه ای به علاقه مندان برای ورود به این حوزه داشته باشم این است که در درجه اول به هیچ عنوان روی این کار به عنوان یک پروسه درآمد زا در زندگی حساب نکنند و در درجه دوم اینکه برای یادگیری و فعالیت در این هنر باید با عشق و خلوص نیت وارد آن شد چراکه صبر و دقت از مهمترین عوامل تاثیر گذار در فراگیری این هنر نزد هنرجو می باشد . امیدوارم نسل فردا به اندازه ای آینده نگر باشد که گذشته و میراث خود را فراموش نکند .

گردشگری و گردشگر ،منبع اقتصادی صنعت قلم زنی است

نویسنده : تحریریه سایت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا