کویر رازآلود جن

حال‌وهوای گشت در سرزمین خاک و باد، با آسمان ستاره‌بارانش، سفری منحصربه‌فرد برای گردشگرانی است که شیفته‌ی رمزوراز کویر هستند و از سکوت و یک‌رنگی طبیعت لذت می‌برند. در طبیعت متنوع ایران، سرزمین‌های خشک و کویری هم پیدا می‌شود که زیبایی هرکدام ستودنی و مجذوب‌کننده است. کویر ریگ جن از سرزمین‌هایی است که رازها و سوال‌های بی‌پاسخ، جذابیتش را افزون کرده و هرساله کویرنوردهای بسیاری مسافر این سرزمین بیابانی می‌شوند تا جادوی خاص آن را در مرز سمنان و اصفهان تجربه کنند. اگر اهل کویر و حال‌وهوای اسرارآمیز آن هستید، کوله‌پشتی‌تان را بردارید و در لذت کشف ریگ جن همسفر ما شوید.

شوق سفر به کویر ریگ جن در روزهای خنک سال

سفر به کویر از جنس سفرهای ماجراجویانه است و باید خودتان را برای دیدن چهره‌ی متفاوت طبیعت آماده کنید. قرارگرفتن در سکوت محض کویر، تجربه متفاوتی است؛ شبیه نوعی کشف‌وشهود یا خودشناسی از نوع فلسفی‌اش.

تنها کسانی از کویرگردی لذت می‌برند که عاشق طبیعت هستند و از سادگی چهره‌ی خاکی‌رنگ آن هم لذت ببرند؛ کسانی که از تابش بی‌پروای خورشید گریزان نباشند و به شوق دیدن نمایش پرستاره‌ی آسمان شب، با روزهای گرم کویر مهربانی کنند.

با رسیدن فصل‌های خنک هر سال، شوق رفتن به کویر، هر توریستی را وسوسه سفر می‌کند. کویر ریگ جن یکی از کویرهای ایران است که از اوایل پاییز تا اواسط بهار، گردشگران زیادی در آنجا حضور پیدا می‌کنند. داستان‌های رازآلود بسیاری برای این کویر روایت شده که جذابیت آن را از سایر کویرهای دیگر ایران بیشتر کرده است. سرزمین اسرارآمیزی در جنوب سمنان و شمال انارک اصفهان، با نام ریگ جن وجود دارد که در پس شمایل یک‌رنگ آن، دنیایی از راز پنهان شده است.

شما و رموز ناشناخته‌ی ریگ جن

برای رفتن به کویر ریگ جن یا باید با افراد حرفه‌ای و راه‌بلد سفر کنید. وجود باتلاق در بعضی از نواحی ریگ جن، نیاز به شناخت کامل مسیر دارد و تنها کویرنوردهایی که سفر به این کویر را تجربه کرده‌اند، راهنمای خوبی برای شما خواهند بود.

پس اگر هوس کشف این ریگ‌زار رازآلود به سرتان زده، با تیمی از طبیعت‌گردهای راه‌بلد و حرفه‌ای همسفر شوید تا زیبایی‌های این سرزمین پررمزوراز برایتان خاطره شود.

افسانه‌هایی که کنجکاوتان می‌کنند

کویر ریگ جن همانند نامش، سراسر وهم و افسانه است که برای هر طبیعت‌گردی بسیار جذاب خواهد بود. داستان‌های پررمزورازی که توسط بومیان حوالی این کویر روایت می‌شود، جذابیت آن را نسبت به سایر کویرهای ایران بیش‌تر کرده است و کنجکاوی کشف ناشناخته‌های آن برای کویرنوردها لذت‌بخش خواهدبود.

خاصیت کویر، تقویت قوه‌ی وهم و خیال است و تابش بی‌وقفه‌ی خورشید می‌تواند هر فردی را دچار هذیان کند. صدای هوهوی باد و همدستی آن با ماسه‌ها، به جذاب شدن دنیای رازآلود کویر کمک می‌کند تا سفرتان را مهیج سازد.

اکنون که مسافر ریگ جن شده‌اید

حتماً گروهی سفر کنید و با تیمی که تجربه‌ی رفتن به کویر ریگ جن را دارند همراه شوید. این اشخاص مسیرها و مناطق امن کویر را می‌شناسند و شما را به این مکان‌ها هدایت می‌کنند. تمام تجهیزات لازم کویرنوردی مانند نقشه، غذاهای فاسد نشدنی، لباس گرم و خنک، آب و… را همراه خود ببرید و توصیه‌های افراد باتجربه را جدی بگیرید تا تجربه‌ی کویرگردی برایتان لذت‌بخش شود.

آسمان پرستاره‌ای که شما را جادو می‌کند

کویر با شب‌زنده‌داری‌هایش معنا پیدا می‌کند. تماشا و رصد ستاره‌های درخشان آسمان عاری از آلودگی نوری، یکی از هدایای کویر به مهمانانش است. ستاره‌‌ها، آسمان بی‌کران شب را زینت داده‌‌اند و سقفی درخشان برای کویر ریگ جن پدید آورده‌اند. دنیای ستاره‌ها تمامی ندارد و می‌تواند تا طلوع خورشید سرگرم‌تان کند. بعد از لمس سرزمین تپه‌ها و رمل‌های وهم‌آلود روز، شیرینی ستاره‌بازی‌های شب، حسابی به دل می‌نشیند.

از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های کویرنوردی، درست کردن آتش در شب و حلقه زدن به دور آن است. با همسفران خود همراه شوید و در پناه آرامش بی‌مثال کویر و صدای خوش‌نوای سوختن چوب، خاطره‌‌هایی شیرین از سفر بسازید. زندگی به سبک کمپینگ را تجربه کنید و با برپا کردن چادر، شب را به صبح برسانید.

پیش به‌سوی کویر ریگ جن

بعد از همراه شدن با تیم حرفه‌ای و راه‌بلد و جمع‌آوری تجهیزات ضروری، وقت آن رسیده که راهی کویر ریگ جن شوید. ریگ جن از شمال به سمنان، از جنوب به انارک از شرق به جندق و از غرب به پارک ملی کویر می‌رسد. مسیرهای متعددی برای دسترسی به این کویر دیدنی وجود دارد که انتخاب آن را باید به راه‌بلدها بسپارید. در طول سفر می‌توانید به روستاهای حاشیه‌ی ریگ جن بروید و در خانه‌های روستایی تا پیش از آغار روز و حرکت به سمت کویر، شب را به صبح برسانید.

لذت کویرنوردی و آرامش وسوسه‌برانگیز آن

تجربه‌ی کویر، یکی از سفرهای فراموش‌نشدنی هر گردشگری است که سبک خاصی از سفر را می‌پسندد و شیفته‌ی چالش‌های طبیعت است. کویر روح‌تان را جلا می‌دهد و بُعدی دیگر از خودتان را به شما نشان می‌دهد. سکوت و دنیای رازآلود این ورطه‌‌ی بی‌کران، در عین سادگی، پیچیدگی‌های شیرینی دارد که شما را وسوسه به سفر می‌کند. این سبک از سفر، انسان را از نو می‌سازد و فرصتی به وجود می‌آورد تا آدمی عظمت جهان را از نزدیک لمس کند. ما شیفته‌ی دانسته‌های شما از کویرنوردی و تجربه‌های ناب‌تان از سفر به ریگ جن هستیم. از چگونگی‌های این سفر برای ما بگویید و اطلاعات خودتان را با ما درمیان بگذارید. منتظرتان هستیم.

فائزه میرسلطانی

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

جزیزه قشم ایران

برای دیدن قشم

در یادداشت زیر مختصاتی از جاهای دیدنی قشم را از طرف گردشگری سپاهان پیشنهاد می‌دهیم …