اصفهان گردی

گشت و گذاری در محله چرخاب اصفهان

محله چرخاب اصفهان | محله چرخاب، محله ای قدیمی و زیبا در اصفهان است. در کنار مدرسه ملک فردوسی ،می توانید تابلوی  مادی چرخاب را مشاهده کنید.

محله چرخاب در گذشته به صورت دوطرفه بود و رفت و آمد اتومبیل‌ها به راحتی در آن انجام می‌گرفت، اما با افزایش عرض فضای سبز جاده باریک شده و دائم به یکدیگر برخورد کرده و ایجاد ترافیک می‌کند.

مادی چرخاب ادامه مادی نیاصرم است و دلیل سرسبزی این محل نیز جریان آب در این مادی است. در کنار مادی، جوی آبی بود که کشاورزان از آن برای آبیاری زمین‌های زراعی خود آب می‌کشیدند، اما بعدها که مادی خشک شد دیگر کشاورزی از رونق افتاد و زمین‌ها تبدیل به ساختمان‌های بزرگ شد.

در گذشته آب جاری در این مادی نسبت به زمین‌های کشاورزی پایین تر بود، بنابراین از چرخ‌های آبکشی برای آبرسانی استفاده می‌شدو زمین‌های آبیاری به وسیله چرخ‌های پر از آب یا همان چرخاب  آبیاری می‌شد.

محله چرخاب اصفهان

مساحت و جمعیت محله چرخاب اصفهان

چرخاب مساحتی حدود ۱۵۰۶۰۸ مترمربع و جمعیتی بالغ بر ۱۱۳۲۶ نفر دارد ، چرخاب در محدوده خیابان فردوسی امروزی واقع شده که این املاک جزء املاک محمد ابراهیم  ملک التجار(یکی از تجار عصر قاجار) است که خانه ای نیز در خیابان ملک مقابل خانه ملاباشی داشته است .

در زمان های قدیم بر روی مادی ، چرخابی وجود داشت که آب را جهت آبیاری زمین های کشاورزی و باغات اطراف محله جاری و تقسیم می نمود ، اکنون با ساماندهی مادی نیاصرم و فضای سبز مطلوب محیط پرطراوتی را به این محله بخشیده است.

این محله به واسطه کشاورزی که می شد از بافت قدیمی کمتری برخوردار است ، اما می توان از مسجد ستاری و حمام ستاری ساخته شده در اواخر پهلوی اول نام برد . احداث خیابان پاسداران و پارکینگ طبقاتی زیر این گذر از اقدامات مهم منطقه سه محسوب شده که مشکل پارکینگ این نقطه از مبادی گردشگری را مرتفع نموده است.

نام آوران این محله استاد مرحوم هنرفر استاد تاریخ و باستان شناس ، مرحوم استاد طاهرپور استاد آواز هستند.

محله‌های قدیمی اصفهان در گردشگری اصفهان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا