طبیعت گردی

دریاچه ولشت کلاردشت در طبیعت مازندران

دریاچه ولشت کلاردشت در طبیعت مازندران

سفر همیشه یکی از گزینه هایی است که برای فراغت پیش رویمان قرار می گیرد.  مقصد را انتخاب می کنیم و راهی جاده می شویم. گاهی اوقات بناهای تاریخی و لمس وقایع گذشته برایمان جذاب است و گاهی برای یافتن لحظات آرام و دوری از روزمرگی ها به طبیعت پناه می بریم.

دریاچه ولشت در در استان مازندران، بخش کلاردشت، در جنوب غرب شهر چالوس و شمال شرق کلاردشت و در نزدیکی شهر مرزن آباد واقع گردیده است. در قسمت جنوب غرب این دریاچه علم‌کوه و در دور تا دور آن آبادی هایی به نام های سماءسرکا، جلاجور، ولشت و ارزاودیمو قرار دارد. به غیر از این آبادی های کوچک و بعضا خالی از سکنه، روستای نسار با ۴ کیلومتر فاصله و ۲۰۰ خانوار جمعیت و شهر کلاردشت نزدیکترین مراکز روستایی و شهری به این دریاچه هستند.
این دریاچه در بین کوه ها قرار گرفته  و تصاویر زیبایی را پدید آورده است.همچنین این دریاچه یکی از دریاچه آب شیرین ایران محسوب میشود.
در مسیر دریاچه  برای رسیدن به این دریاچه باید وارد جاده چالوس شویم که دارای مناطق کوهستانی و مناظر بسیار خاصی است . پس از جدا شدن از این جاده ی رویایی باز هم وارد مسیری دیدنی و تماشایی می شویم که از میان طبیعت می گذرد و جنگل های کاج در کنارش ما را به سوی ولشت بدرقه می کنند. مناظر روستایی و کلبه های کوچکی که وجود دارند از مقابل چشمانمان می گذرند و بر زیبایی های سفرمان می افزایند. پس از طی این مسیر و گذر از یک جاده ی خاکی وقت آن است که آرامش را در کنار دریاچه ولشت جستجو کنیم…
این دریاچه در میان دره ای قرار گرفته است. آب از قلب زمین می جوشد و از طریق جوشش چشمه ها خودش را به دریاچه می رساند. در این میان باران نیز بخشی از آب آن را تامین می کنند. نام این دریاچه ولشت است و یکی از ۱۰ دریاچه ی آب شیرین ایران به شمار می رود. در اینجا جالب است بدانید که در کشورمان تنها ۲۸ دریاچه طبیعی و ۹ دریاچه بر اثر ساخت سد وجود دارد.
دریاچه ی آب شیرین  ولشت به عنوان هفتاد و یکمین اثر طبیعی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ مهر ۱۳۸۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است و تمامی مناطق اطراف آن در لیست مناطق حفاظت شده ی سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.

valeshtثبت تصویر از این شاهکار طبیعی و ملی یکی از لذت های این سفر است.
قدم زدن در کنار دریاچه و لذت بردن از فضای متفاوت آن را فراموش نکنید.
اگر به اصول ماهیگیری آشنایی دارید وسایل ماهیگیری خود را بردارید و به سوی ولشت بروید.
درختان کمی در کنار دریاچه وجود دارند و میزان سایه در فضای اطراف آن کم است اما می توانید در سایه ی همین درختان هم چند ساعتی را بگذرانید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.
برخی از دوچرخه سواران در قالب گروه های دوچرخه سواری راهی این دریاچه می شوند و سفری متفاوت را تجربه می کنند.
شنا در این دریاچه می تواند تجربه ای لذت بخش و در عین حال تلخ باشد. اگر شناگر حرفه ای نیستید و یا فردی حرفه ای در کنار شما نیست به هیچ وجه تن به آب دریاچه نزنید.
در این دریاچه امکانات قایق سواری نیز وجود دارد که می توانید به وسیله ی آنها به میان دریاچه بروید . برخی نیز با بردن قایق های بادی خود ، تفریحی متفاوت را در سفرشان رقم می زنند.

دریاچه ولشت  داخل قسمت بزرگی از زمین هایی با خاک های رانشی و فرسایشی شکل گرفته است و ۱۵۰۰۰۰ متر مربع وسعت و ۲۰ متر عمق دارد. میزان حجم آب این دریاچه در حدود ۳ میلیون متر مکعب است که از چشمه های جوشان میان دریاچه وباران تامین می گردد.

در سال ۱۳۹۳ گروهی از غواصان  وارد ولشت شدند. بررسی های آنان نتایج زیر را در بر داشت:
حداکثر عمق دریاچه ۲۲ متر تخمین زده شد که میانگین آن در اطراف ۹ متر و در وسط دریاچه ۱۸ متر می باشد. در ساعت ۱۰ صبح که دمای محیط اطراف حدود ۳۱ درجه بود، اندازه گیری دمای آب در سطح عددی برابر ۲۶ درجه، در عمق ۶ متری ۱۹ درجه، در عمق ۱۴ متری ۱۳ درجه و در عمق ۲۰ متری ۵ درجه را نشان می داد.
به دلیل اینکه بستر دریاچه از خاک بسیار نرم و خاکستری رنگی تشکیل شده است میدان دید محدودی را در اختیار غواصان قرار می دهد. تا عمق ۵ متری تا حدود ۱ متر قابل رویت است و پس از آن تا عمق ۱۰ متری حدود ۶۰ سانتی متر و تا عمق ۱۵ متری ۳۰ سانتی متر و در نهایت تا عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سانتی متر میدان دید وجود دارد.

از نظر پوشش گیاهی گیاهان بوته ای کوچک و تعداد زیادی گیاه نی  که ریشه هایشان تا عمق ۶ متری زمین نفوذ کرده اند، به چشم می خورند. موقعیت خاص منطقه باعث شده است تا این محل مامن امنی برای پرندگان مهاجر و آبزیان باشد. ماهی سفید، اردک ماهی، مار آبی، قورباغه و شاه کولی از جمله آبزیان این دریاچه هستند.

زمان مناسب برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما در کل طبیعت در همه ی فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.

اگر قصد داشتید به تماشای دریاچه بروید و در نزدیکی آن اقامت داشته باشید می توانید از هتل ها و خانه های محلی کلاردشت و شهرهای دیگر که در نزدیکی دریاچه هستند استفاده کنید. اقامت در طبیعت نیز می تواند تجربه ی متفاوتی را برای شما رقم بزند.

در سفر به دریاچه ولشت از بازدید سایر جاذبه های منطقه ی کلاردشت غافل نشوید.
در صورت ماهیگیری حتما در فصل مناسب این کار را انجام دهید تا آسیبی به اکوسیستم منطقه نرسانید.
زیبایی های طبیعت هدایایی هستن که باید در حفظ آنها کوشا باشید پس با زباله ها و الودگی ها مشکلاتی را برای آن به وجود نیاورید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا