اصفهان گردی

مادی ها، بهشت پنهان اصفهان

مادی های اصفهان

اصفهان به شهر مادی های زیبا مشهور است؛ نهرهایی که از زاینده رود جریان پیدا می کنند. در اطراف مادی‌های اصفهان درختان تنومندی ایجاد کرده اند که به جدابیت شهر اقزوده اند. شاید از خود بپرسید مادی چیست ؟ لصفا با گردشگری سپاهان همراه باشید تا به جواب این سوال برسید.

شناسنامه مادی های اصفهان

طومار معروف شیخ بهایی، به نوعی شناسنامه مادی‌های اصفهان محسوب می شود و این مدرک، تنها مدرک باقی مانده از هویت مادی ها است. سابقه و قدمت و جه تسمیه مادی‌های اصفهان را برگرفته از واژه‌ عربی ماء‌الواد ی و بعضی مورخان این واژه را منسوب به دوره اردشیر بابکان و سلسله ماد می دانند.

مادی چیست ؟

مادی‌ اصفهان
مادی‌ چیست ؟

مادی به اصفهانی همان جوی است که از رودخانه زاینده رود جدا می شود و در اصفهان امتداد دارد و کاربری های مختلفی از جمله آبیاری درختان ، دارند و جالب اینکه در قدیم دواچی ها یا زنان رخت شور در آن لباس می شسته اند. در زمان صفویه از سرچشمه زاینده‌رود تا باتلاق گاوخونی ۱۵۴ مادی و نهر از رودخانه زاینده‌رود منشعب می‌شد که تعدادی از آنها هنوز هم در محلات شهر پابرجاست. بزرگترین مادی اصفهان، مادی نیاصرم،از خیابان صائب،عباس آباد و آدر تا چهارباغ است قرار دارد که از کنار پل مارنان سرچشمه گرفته است. مادی فرشادی از خیابان استانداری تا هشت بهشت امتداد دارد.مادی معروف دیگر مادی شاه است که از وسط کاخ ها می گذرد .

طول مادی های اصفهان چقدر است ؟

طول مادی های شهر اصفهان ۳۱۰ کیلومتر است در جنوب اصفهان ۴ مادی از جمله شایج و هزار جریب، عبدالله خان، نایج، را داریم و در شمال نیز ۱۱ مادی از جمله نیاسرم- فرشادی – تیران جوی شاه وجود دارد.

با توسعه درشهر اصفهان وافزایش تراکم فعالیت ها و ساختارها و عناصر کالبدی در محدوده شهر وازبین رفتن باغات وزمین های کشاورزی ، به تدریج مادی ها کارکرد گذشته خود را از دست داده است. این عنصردر گذشته انتقال دهنده آب وامروزه به محورهای  سبز و نوعی پارک خطی محلی تبدیل شده اند .مادی امروزه به علت سر سبزی، می تواند در بهبود هوا و افزایش فضاهای سرسبزی اصفهان نقش مهمی دارد.

در محله ی جلفا و همچنین عباس آباد، خانه ها ، ایوان هایی بالای  مادی ها دارند و مادر در سرسبزی و  معماری شهر شکل نقشی مهم دارد .

نقاط دیدنی اصفهان در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا