صنایع دستی

صنایع دستی اصفهان هنرهای اصیل ایرانی

صنایع دستی اصفهان هنرهای اصیل ایرانی

صنایع دستی اصفهان سالیان زیاد به عنوان هنرهای اصیل ایرانی در جهان معرفی شده است.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران میباشد.کاشی کاری، گچ بری و انواع خط در آثار تاریخی اصفهان، بر اطراف و کناره های مناره ها و داخل و خارج مساجد، قصرها و هنرهای زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری و تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن و قطعات نگارگری و نقاشی همه اینها به مرکزیت هنری اصفهان گواهی می دهند.از صنایع دستی رایج اصفهان سیم کشی، زرکشی، زربافی، گلابتون دوزی، پولک دوزی، زنجیره بافی، قالی بافی و نساجی از صنایع دستی میباشد.

صنایع دستی اصفهان
صنایع دستی اصفهان

قلمکاری

قلمکاری یکی از صنایع دستی است که از دوره مغولها  وقرنها در اوج شهرت بود .در دوره مذکور به منظور جلب نظر خوانین مغول ایرانیان نیز دست به ابتکاراتی زدند که از جمله ابداع نقاشی روی پارچه یا پارچه های قلمکار بود، این صنعت در زمان صفویه گسترش بیشتری پیدا کرد.

قالی بافی

یکی از این صنایع دستی قالی بافی است . تعداد رنگهای انتخاب شده در قالیهای اصفهان بسیار محدود است.رنگهای طبیعی بسیار کم مصرف می شود و بیشتر در قالیهای خوب از رنگهای شیمیایی دندانه ای استفاده می شود. در روستاهای اطراف اصفهان نیزدارهای قالی که بر روی آنها قالی و قالیچه هست وجود دارد.رنگهای بکاررفته در آنها  بیشتراز روناس، قارا، اسپرک، گنده یا گندل، پوست گردو، پوست انار و چند گیاه دیگر استفاده شده است.

قالیچه های بختیاری و قالی های جوشقان  از مناطقی که در هنر قالیبافی معروف هستند  میباشند.

خاتم سازی

یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان خاتم سازی است.خاتم هنر آراستن سطح اشیاء با طرحهای گوناگون آن به صورت اشکال منظم هندسی بوده است که از استخوان، عاج، چوب و مفتول برنج ساخته شده و معمولاً به ضخامت 2 میلی متر در سطح خارجی یا سطح داخلی و خارجی اشیاء چوبی چسبانده می شود.

از خاتم در تهیه محصولات مختلفی استفاده می شود مانند: جعبه سیگار، عصا، پیپ، قاب عکس، جعبه لوازم ، جاقلمی و جلد آلبوم ،آرایش، جا کلیدی.

منبت کاری

شامل طرحهای اسلیمی و ختایی یا گل و بوته است. در نوعی از این هنر چوبها را با رنگهای گوناگون طبیعی آن بریده پهلوی هم قرارمی دهند. این کار شباهت زیادی به هنر موزائیک دارد .در این گونه جدید از چوبهای شمشاد برای رنگ زرد و عناب برای رنگ قرمز استفاده می کنند. مهمترین ماده ای که روی آن منبت کاری می کنند چوب است. این چوب باید محکم و بدون گره باشد. برای این منظور از چوبهای آبنوس، فوفل، بقم، شمشاد، و عناب و گردو، استفاده می کنند. البته آبنوس و بقم چون هم محکمتر و هم چربتر هستند دوام بیشتری دارند اما در ایران بخاطر فراوانی چوب گردو اکثراً از این چوب استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا