اصفهانجاذبه های گردشگری ایران

تنگ ریگان، اثر ملی و منحصر به فرد کشور

تنگ ریگان : شهرستان سمیرم در جنوبی ترین نقطه استان اصفهان با وسعت بیش از پنج هزار کیلومتر مربع قرار گرفته که نامش از “زمیران” یا “سمیران” به معنی جایگاه سرد و خوش آب و هوا، امروزه به سمیرم تبدیل شده است.

بخش “پادنا علیا” را قطب تولید سیب درختی کشور می دانند. تولیدات این بخش در حوزه سیب درختی بسیار ممتاز و از نظر کیفیت و کمیت بسیار مطرح و ماندگاری آن بیشتر از سایر سیب های درختی تولیدی کشور، در عین حفظ  ویتامین آن می باشد.

در سطح استان و  کشور سیب این منطقه به سیب سمیرم معروف شده و به عنوان مهمترین سوغات شهرستان از آن یاد می‌شود، و وجه تسمیه این بخش برگرفته از قله های مرتفع دنا می باشد که به دلیل قرار گرفتن در پای دنا به پادنا معروف شده است .

بخش پادنای شهرستان سمیرم  به دلیل دارا بودن طبیعتی منحصر به فرد، رودخانه‌های خروشان، جاذبه های منحصر به فرد مانند: غار “دنگزلو”، “چهل چشمه”، “رودخانه ماربر” و قله های مرتفع دنا و از همه مهمتر درختان سیب که به شکل مخملی سبز این بخش را فرا گرفته است در سال های اخیر به قطب طبیعت گردی شهرستان سمیرم و قطب باغداری کشور معروف شده است.

تنگ ریگان، اثر ملی و منحصر به فرد کشور

تنگ ریگان دارای قدمتی کهن

 در دل این بخش اثر منحصر به فردی به نام محوطه “تنگ ریگان” قرار دارد که در منتهی علیه این بخش و در روستای “نورآباد” در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان و در دامنه کوه دنا، گردنه “بیژن” واقع شده، که این محوطه دارای قدمتی کهن و از زیبایی های منحصر به فرد شهرستان و بخش “پادنا علیا” است.

تنگه ای با عظمت و گودی، که در آن تمام جلوه های زیبای خداوند به  تماشا گذاشته شده و دارای جاده ای زیبا و پر پیچ و خم و خاکی است که پس از رسیدن به داخل تنگه رودخانه ای خروشان از میان باغ ها، که بیشتر از درختان سیب و گردو به همراه طبیعت سرسبز تشکیل شده عبور می‌کند، که معمولاً از زیر سنگ های دامنه کوه می جوشد و به “برد چشمه” نیز معروف بوده و دارای آبی بسیار سرد و خنک است.

 در این محوطه که در فصل بهار و تابستان بسیار زیبا و دیدنی می باشد، انواع گیاهان دارویی از جمله “آویشن” و “گل گاوزبان” و “پونه کوهی” یافت می شود که در میان مردم محلی، به بهشت گمشده معروف است و دلیل نامگذاری این محوطه وجود سنگ و ریگ فراوانی است که در تنگه وجود دارد و مردم محلی به آن “تنگ ریگان” می‌گویند.

این اثر طبیعی و منحصر به فرد در مورخه ۱۷/۵/۱۳۹۶به شماره ۳۹۷در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

شهرستان سمیرم در ارتفاع متوسط ۲۴۶۰ متر از سطح دریا قرار دارد و جمعیتی بیش از یکصد هزار نفر را در خود جای داده است. شهرستانی که دارای ۶شهر، چهار بخش و بیش از یک صد و سی آبادی دارای سکنه می‌باشد.

مجله گردشگری ایران – سپاهان توریسم ( کوله )

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا