اصفهان گردی

ییلاق سوباتان / شهرک زیبای یلاقی گردشگری سپاهان

ییلاق سوباتان / شهرک زیبای یلاقی گردشگری سپاهان

ییلاق سوباتان / شهرک زیبای یلاقی گردشگری سپاهان

شهرک زیبای یلاقی، دارای چشمه های پرآب و هوای خنک، دشت های بی پایان و سبز، گله ی اسب های وحشی و دشت شقایق و گل های وحشی و هزاران هزار زیبایی دیگر را می توانید با سفر به سوباتان تجربه کنید. این منطقه در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش قرار گرفته است. سوباتان محل یلاق خانوارهای لیساری در فصل های تابستان و بهار و اوایل پاییز است. و بهترین زمان سفر به این منطقه نیز همین موقع می باشد و زمستان به دلیل برف فراوان خالی از سکنه می شود. نام سوباتان برگرفته شده  از یکی از شگفتی های بی نظیر این منطقه است. سوباتان یک اسم ترکی و به معنای محل فرو رفتن آب  است. در این شهرک حفره هایی وجود دارد که سیلاب های اطراف خود را فرو می برد البته اگر هر وسیله دیگری درون آن بیافتد نیز فرو می رود!

این منطقه فاقد برق و گاز می باشد و مردم زندگی کاملا سنتی را پیش گرفته اند. خانه های آنها  معمولاچوبی هستند و معمولا از چوب بلوط استفاده شده است. و زنان و مردان پا به پای هم مشغول دامداری و گاهی کشاورزی هستند. بیشتر خانواده ها گله های گوسفند دارند که علاوه بر شیر و کره ای که برای امرار معاش خود به فروش می رسانند مقداری از آن را در خیک هایی که از پوست  گوسفند درست شده ( زبان محلی موتال گفته می شود) ذخیره و در فصل پاییز و زمستان استفاده می کنند. زنان سوباتانی علاوه به کمک به مردان خود به نخ ریسی مشغول هستند. در این دهکده شما مادرانی را می بینید که با انگشتان هنرمند خود پشم را با تخته چوبی به نام تشی به نخ تبدیل کرده و پس از رنگرزی انواع لباس استفاده می کنند. لباس پشمی  سنتی این منطقه باشلق می باشد که شامل بارانی و کلاه و شال می باشد.

همان طور که گفتیم این منطقه دارای حفره های بی نظیری می باشد و شاید بهتر است بگویم بوده است. متاسفانه چند سالی است که این حفره ها به دلیل تفاله های ساختمانی روبه نابودی است که امیدواریم به کمک دوستداران محیط زیست مشکل آن حل شود. البته این منطقه دارای زیبایی های دیگری از جمله دریاچه نئور  در غرب سوباتان که مرتفع ترین دریاچه یخچالی از دوران باستان است، آبشار ورزان، پارک جنگلی آلچالق یا سرزمین آلوچه ها و … که باعث ایجاد انگیزه سفر به این منطقه می شود.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید فراموش نکنید که این منطقه فاقد هرگونه هتل یا اقامتگاهی است و باید با خود چادر و تمام تجهیزات مورد نیاز را داشته باشید اگر کمی خوش شانس باشید می توانید مهمان اهالی سوباتان شوید. و در آخر خوردن غذاهای سنتی این منطقه  مثل کباب بره، سوجادیله، قورتماج، سیرجینه، جزلق و پنیر سرخ شده را فراموش نکنید

ییلاق سوباتان / شهرک زیبای یلاقی گردشگری سپاهان

ییلاق سوباتان / شهرک زیبای یلاقی گردشگری سپاهان

نویسنده : فهیمه عبدی نیا / سایت گردشگری سپاهان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا