خانه / غذاهای محلی ایران / بریانی خانگی اصفهان  
بریانی خانگی اصفهان

بریانی خانگی اصفهان  

طرز تهیه بریانی خانگی اصفهان  | در شهر اصفهان رستوران های خاصی هستند که فقط بریان و آبگوشت آن را سرو میکنند به همین دلیل هم به این رستوران ها «بریانی» گفته می شود. بریانی از غذاهای محلی اصفهان است که البته اسم صحیح آن بریان یا بریون است. ولی بریان یا بریانی اصفهان از گوشت گوسفند تهیه میشود که ابتدا آبپز و سپس چرخ شده است. این گوشت بعد از آن همراه با دارچین در کفگیرمخصوص ریخته شده و روی آتش پخته می شود.

مواد لازم

مواد لازممقدار
گوشت سر دست گوسفند۵۰۰ گرم
دنبه۵۰ گرم
پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
گردو ، خلال پسته و باداممقداری
جگر سفید گوسفند۱۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نعنا خشک و نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه بریانی خانگی اصفهان

ابتدا ۱ عدد از پیازها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در قابلمه ای بزرگ کمی روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم،سپس پیازها را در روغن می ریزیمو تفت می دهیم و دنبه و گوشت سردست گوسفندی را نیز داخل قابلمه قرار می دهیم گوشت گوسفند ،دنبه، چند قاشق روغن مایع و ۴ لیوان آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت بپزد.

طرز تهیه بریانی خانگی اصفهان

آب گوشت ته قابلمه را نگه دارید. مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را نیز پس از پخت همراه با یکی دو قاشق از آب آن چرخ کنید. سپس با زعفران دم کرده، مقداری نعنای خشک، نمک و فلفل سیاه مخلوط و بار دیگر چرخ نمایید.

از قالب مخصوص بریان که شبیه به کفگیر است استفاده کنید. آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس کمی از آب و روغن مانده از پخت گوشت را کف قالب بریزید. کمی دارچین، زعفران و فلفل هم کف قالب بپاشید. حال، یک کوفته بزرگ از مایه بریان (گوشت گوسفند و دنبه چرخ شده)  بردارید و آن را در قالب قرار دهید و با دست رویش را صاف کنید. سپس قالب را دوباره روی حرارت بگیرید.

جگر سفید را خرد کنید و با ۲ لیوان آب، پیاز خرد شده، چند قاشق روغن، مقداری نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط بپزید. پس از اینکه پخت و آب آن تمام شد کمی تفت دهید سپس چرخ کنید و کنار بگذارید.

ظرفی آماده کنید و یک تکه نان سنگک روی آن قرار دهید. مقداری آب گوشت روی نان بریزید تا چرب شود. بعد از چند دقیقه که   بریان شما سرخ شد، آن را روی نان سنگک برگردانید. جگر سفید چرخ شده را کنار آن بریزید . در صورت تمایل روی بریان را با گردو، خلال بادام یا پسته تزئین کنید. نان را روی غذا تا کنید تا گرم بماند. بریان اصفهان را معمولا همراه با دوغ، سبزی خوردن و پیاز سرو می کنند.

در اصفهان معمولا ضمن پخت، مقدار بیشتری آب گوشت باقی می گذارند و هنگام سرو مقداری نان خشک در کاسه آب گوشت ترید میکنند. کمی کشک هم روی آن میریزند و در کنار بریان سرو میکنند.

بیشتر بخوانید : غذاهای محلی ایران

درباره رضا.خ

مشاهده بیشتر

کله جوش اصفهانی

کله جوش، غذای خوش عطر اصفهانی ها

دستور پخت کله جوش اصفهانی | یکی از غذاهای محلی ایران و اصفهان کله جوش …