طبیعت گردی

آتشگاه؛ طولانی ترین آبشار ایران

سفر به آبشار آتشگاه لردگان | در طبیعت نواهای آرامش بخش زیادی در حال نواختن هستند که انسان های زیادی برای آرام شدن و تجربه طعم واقعی زندگی نیاز به شنیدن این صداها دارند. برخی مواقع آن ها همین را بهانه ای جهت شروع یک گردش و ماجراجویی می کنند و همان طور در دل کوه و جنگل می روند و می رود تا به آرامش رسند. گاه برخی از انسان ها آرامش را در صدای خروش و ریزش آب می بینند، به همین جهت رودها و آبشارها را محلی برای بازیابی روح انتخاب می کنند. چه لذت بخش تر است که حین گوش جان دادن به صدای خروش و ریزش آب آبشار ها مناظر زیبایی و چشم گیری در اطراف وجود داشته باشد.

در ایران آبشارهای زیادی با مناظر و صداهای آرامش بخشی وجود دارد، این بار کوله بار سبکی برای سفر با خود بر می داریم و راهی استان زیبای چهارمحال و بختیاری می شویم تا یکی از مواهب خیره کننده این استان به نام آبشار آتشگاه را از نزدیک ببینیم و لذت ببریم…

معرفی آبشار آتشگاه

در استان زیبای چهارمحال و بختیاری و در ۲۰ کیلومتری روستای سردشت شهر لردگان در روستا و دره ای زیبا به نام آتشگاه، آبشار هایی وجود دارند که به آبشار های آتشگاه معروف‌اند. این مجموعه آبشارهای زیبا در طی مسیری ۳ کیلومتری بر روی زمین در حرکت اند و از این جهت عنوان طولانی ترین آبشار ایران را از آن خود کرده اند.

پستی و بلندی های دره ای که آتشگاه در آن قرار دارد سبب شده تا مجموعه آبشارهای پلکانی به وجود بیاید که شما را در مسیر رسیدن به آبشار اصلی همراهی می کنند و از طرفی باعث زیباتر شدن منطقه شده اند. عده ای تعداد این آبشارها را ۷ و عده ای دیگر عدد ۱۰ را برای آن بیان می کنند که این اختلاف با تغییر حجم آب در فصول مختلف قابل توجیح است.

عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبزه‌زار، اقلیم مناسب و سنگ‌های آهکی و گچی، زیبایی این منطقه را چند برابر می کند تا جایی که همه ساله گردشگران بسیاری روانه این آبشار می شوند تا برای ساعاتی از خنکای آن به خصوص در فصل تابستان و زیبایی های منطقه استفاده کنند.

این آبشار خروشان و فوق العاده زیبا که به آبشار مینیاتوری هم شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری به شمار می‌رود.

آبشار آتشگاه
آبشار اصلی آتشگاه لردگان

دیدنی ها و تفریحات آبشار آتشگاه

در حین لذت بردن از زیبایی های آبشار می توانید فعالیت های زیر را انجام دهید:

پیاده روی و لذت بردن از محیط اطراف آبشار آتشگاه

همانطور که گفته شد برای رسیدن به آبشار اصلی آتشگاه باید مسیری را به صورت پیاده طی کنید. از زمانی که پیاده روی خود را از روستای آتشگاه آغاز می کنید، همواره صدای جوش و خروش آب را خواهید شنید.

شما در مسیری برخلاف حرکت آب باید شروع باید قدم بردارید تا به آبشار اصلی برسید اما در طول مسیر این آبشارهای پلکانی متعدد و پوشش گیاهی زیبای منطقه است که همراه شما هستند. شما در این مسیر سنگ‌های آهکی و گچی و درختان کهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک را خواهید دید که هر کدام جلوه ای خاص برای خود دارند. از هیچ کدام از این زیبایی ها غافل نباشید و از تک تک آن ها لذت ببرید.

لازم است بدانید که در فصول پرآب مثل فروردین و اردیبهشت به دلیل افزایش حجم آب ممکن است مجبور شوید در قسمت هایی از مسیر از داخل آب عبور کنید.

رسیدن به سرچشمه آبشار

وقتی به آبشار اصلی آتشگاه رسیدید، می توانید از دیواره های سنگی که بیشتر در سمت راست آبشار قرار دارد استفاده کنید و به بالا بروید. این صخره نوردی، کار دشواری نیست و همه حتی سالمندان با کمک صخره ها که به شکل یک پله عمل می کنند، می توانند خود را به بالای آبشار برسانند. از آن جا به بعد با چیزی در حدود ۲ ساعت پیاده روی، می توانید به یکی از سرچشمه های آبشار برسید.

پیک نیک و آب بازی

مناظر زیبایی مانند دره، سبزه زار و اقلیم مناسب محیط بسیار عالی را جهت پیک نیک در این مکان فراهم می آورد و از آن جا که در کنار آبشار و رودخانه هستید، زمانی را می توانید به آب بازی اختصاص دهید و خاطراتی خوش برای خود بسازید.

آتشگاه لردگان
آبشار اصلی آتشگاه لردگان

سرآغاز و پایان آبشار آتشگاه

این آبشار چشمگیر از جوش و خروش یکی از سرچشمه‌های پر آب رودخانه بزرگ کارون به نام رود خراسان بر روی پستی بلندی ها به وجود آمده است. این رود از ارتفاعات برف گیر و سرد دنا و زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد سرچشمه می‌گیرد و در نهایت در دریاچه سد کارون ۳ خوزستان آرام می شود.

بهترین فصل سفر به آتشگاه لردگان

از آن جا که این جاذبه در نزدیکی استان خوزستان است، آب و هوایى معتدل و متمایل به گرم دارد و به دلیل هوای خنک میان دره در تمامی فصول سال پذیرای طبیعت‌گردان و گردشگران می باشد.

کجا بمونیم؟

برای اقامت می توانید از اقامتگاه های محلی، خانه های محلی و هتل های شهرهای اطراف استفاده کنید. کمپینگ در طبیعت هم از دیگر گزینه های شماست.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

مهرنوش حیدری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا