اصفهان گردی

بقعه شیخ ابومسعود؛ اثر تاریخی کمتر دیده شده اصقهان

بقعه شیخ ابومسعود رازی اصفهان ازبناهای معروف دوره تیموریان است که بعدها بازسازی و مرمت شد و در بهمن ماه ۱۳۹۰ به عنوان خانه انقلاب اسلامی و ولایت به بهره‌برداری رسید.

شیخ ابو مسعود احمد ابن فرات رازی از محدثین و دانشمندان بزرگ قرن سوم هجری بوده، محلی که امروز بقعه او قرار دارد خانقاه بزرگی بوده که او در آنجا به راهنمایی مردم می‌پرداخته است.

در دوران سلطان یعقوب آق قویونلو بر آرامگاه وی بنای زیبا و مجللی ساخته شد. این بقعه تاریخی سال ۱۳۱۳ به شماره ۲۱۹ در فهرست آثارملی ثبت شده‌است. خانقاه شیخ ابومسعود رازی یا بقعه مسعودیه که درگذشته های دور قبرستان عمومی اصفهان بوده و حافظ ابونعیم مورخ و محدث و دانشمند بزرگ نیز در همین محل به خاک سپرده شده است.

شیخ ابومسعود رازی

شیخ ابومسعود رازی

«شیخ ابومسعود رازی» یکی از عرفا و محدثان سده نهم هجری قمری بود. او در اصفهان مقام والایی داشت و هنگامی که درگذشت در محل خانقاهش، مجموعه ای شامل یک بقعه زیبا و باغی را در آنجا ساختند که به «درب شیخ» معروف شد. این بقعه در گذر زمان تخریب شد و بسیاری از وسایل دیدنی آن نیز از بین رفت. یکی از نکات جالب توجه در این بقعه یادگارهایی است که در طول ۵۰۰ سال گذشته، صوفیان یا مریدان شیخ بر در و دیوار آن با خطوطی ریز و خوش نوشته اند و خواندن شان سرگرمی جالبی برای گردشگران خواهد بود.

این کتیبه در دو سطر یکی به خط ثلث جلی به رنگ سفید و دیگری به خط ثلث با حروف ریز طلائی برزمینه آبی نوشته شده است. این کتیبه در زمان یعقوب فرزند اوزون حسن آق قویونلو نوشته شده و کاتب آن کمال الدین بن شهاب یزدی و تاریخ آن ۸۹۵ هجری قمری است. به نظر بسیاری از محققین و پژوهشگرانی که معماری و کاشیکاری دوران ایلخانی را بررسی کرده اند کاشیکاری این سردر بعدها الهام بخش بسیاری از کاشی کاران اصفهان بوده است

آنچه فعلا از این مجموعه بزرگ بر جای مانده، سردر زیبای آن است که کاشیکاری بی نظیری دارد و منبع الهام کاشیکاران اصفهانی بوده و دیگری بقعه یا گنبد پشت این سردر است که این فسمت نیز از نظر معماری و برخی تزیینات به جا مانده دارای اهمیت است.

بقعه شیخ ابومسعود،نه سال است توسط شهرداری اصفهان مرمت شده و با عنوان «خانه انقلاب اسلامی و ولایت» مورد بهره برداری قرار گرفت. برای دیدن این بقعه باید به  میدان شهدا، خیابان چهارباغ پایین، خیابان جامی  بروید.

اصفهان گردی و معرفی مکان‌های تاریخی و گردشگری اصفهان در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا