طبیعت گردی

قایق سواری در سرآب نیلوفر

دریاچه ها یکی از جاذبه های طبیعی هستند که در سراسر جهان به شکل های گوناگون وجود دارند و مناظری متفاوت را در طبیعت ایجاد کرده اند. گاهی این دریاچه ها در قلب جنگل و در کنار درخت های سر به فلک کشیده هستند و به تفرجگاهی زیبا تبدیل شده اند. گاهی هم سر از کوهستان ها در می آورند و یا در دل کویر به صورت دریاچه نمک ظاهر می شوند. به هر حال هر یک از آنها می توانند تجربه ای تازه از سفر و گردشگری را برای ما به ارمغان بیاورند و خاطره ای متفاوت را برای ما رقم بزنند.

کشورمان ایران نیز در بسیاری از نقاط خود میزبان دریاچه هایی تماشایی است که هر یک ویژگی خاص خود را دارند و در اقلیم های متفاوتی به چشم می خورند.

کرمانشاه یکی از استان هایی است که تعدادی از این دریاچه ها را در خود دارد. در این استان، مجموعه ای از دریاچه ها با عنوان سرآب شناخته می شوند و نام های مختلفی دارند. سرآب ها از جمله دیدنی های شاخص طبیعت کرمانشاه می باشند و از اهمیت خاصی برای طبیعت این استان برخوردار هستند.

امروز می خواهیم به سراغ یکی از این سرآب ها برویم و از این جاذبه ی زیبا دیدن کنیم.

ما را در سفر به سرآب نیلوفر همراهی کنید…

سرآب نیلوفر | خانه ی امن نیلوفرهای آبی

در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار، دریاچه ی کوچکی به چشم می خورد که همچون استخری طبیعی خودش را در گوشه ای از طبیعت جای داده است. این دریاچه با نام سرآب نیلوفر شناخته می شود چرا که مملوء از گلهای نیلوفر است که در فصول گرم سال غنچه ها و برگ هایشان را بر سطح آب می گستراند و لباس تازه ای بر تن دریاچه می نشانند.

این دریاچه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحتی در حدود ۱۳۳۱ هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق این دریاچه در قسمت های مختلف آن متفاوت است اما عمق عمیق ترین قسمت های آن به بیش از ۳۲ متر می رسد. گفته می شود که در اعماق این دریاچه غارهای زیر زمینی نیز وجود دارد که بر منحصر به فرد بودن آن می افزاید.

سرآب نیلوفر یکی از آثار منحصر به فرد طبیعت ایران به شمار می رود و در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷، نامش به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

 دیدنی ها و تفریحات

در سفر به سرآب نیلوفر از جاذبه ها و فعالیت های زیر لذت ببرید:

گل نیلوفر | مهم ترین جاذبه دریاچه

نیلوفر گل زیبا و مقدسی است که به عنوان مظهر صلح و صفا از آن یاد می شود و  هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن به شمار می رود. این گل دارای جایگاه ویژه ای در بین سایر گل هاست و زیباترین مجموعه آن در کرمانشاه می توان یافت. کافیست در فصول گرم راهی سرآب نیلوفر شوید و به تماشای آن بنشینید.

قایق سواری

در سرآب نیلوفر قایق هایی وجود دارند که می توانید سوار بر آنها شوید و به میان دریاچه بروید. شناور شدن بر روی آب دریاچه به شما امکان می دهد تا از زاویه ای متفاوت به دریاچه بنگرید.

پیک نیک

در اطراف دریاچه فضایی ایجاد شده است که امکان یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی را برایتان فراهم می کند. در این فضا امکاناتی نیز برای استفاده ی گردشگران و مسافران وجود دارد.

افسانه ها از گنجینه ای در اعماق دریاچه می گویند…

قصه ها و افسانه های زیادی در مورد سرآب نیلوفر بر سر زبان ها افتاده است اما یکی از معروف ترین آنها حکایت از این دارد که گنجینه ای از خسرو پرویز، شاه ساسانی در اعماق این دریاچه پنهان شده است.

آب دریاچه از کجا تامین می شود؟

چندین چشمه جوشان در اعماق دریاچه وجود دارند که آب را به درون دریاچه هدایت می کنند. یکی از ویژگی های بارز این آب زلال بودن آن است به گونه ای که به راحتی می توان ساقه های گل نیلوفر را در درون آن دید که با وزش باد به این طرف و آن طرف می روند.

خشکسالی سرآب نیلوفر را تهدید می کند

سال ۱۳۹۰ بود که نشانه هایی از خشک شدن سرآب نیلوفر پدیدار شدند. این نشانه ها در اثر بروز خشکسالی به وجود آمدند و روز به روز جان این دریاچه را گرفتند تا اینکه در برهه ای از زمان، سرآب نیلوفر به طور کامل خشک شد. پس از مدتی با بارش باران بالاخره این دریاچه جانی تازه گرفت و توانست میزبان خوبی برای علاقه مندان خود باشد. اما همچنان باید نگران بود و تمهیداتی اندیشید تا دوباره این بلا بر سر دریاچه نیاید چرا که حیات بسیاری از جانداران به خطر می افتد و مشکلات زیست محیطی دامان طبیعت را می گیرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهاره فلاح

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا