اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

مرمت تنها برج های تاریخی مکعب مستطیل در اصفهان

مرمت برج های تاریخی کبوتر صفا نجف آباد اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نجف آباد از اجرای طرح تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ماهنامه گردشگری کوله (سپاهان)، علیرضا حبیبی با اعلام این مطلب اظهار داشت:  این برج های تاریخی تنها برج های کبوتر ایران است که به صورت مکعب مستطیل طراحی شده و یادگاری کهن از پیشینه این شهر از دوران صفوی است.

او در خصوص مشکلات نگهداری از  این برج هار دو قلو اظهار داشت: این برج ها اگرچه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۸۲ به ثبت ملی رسیده بود، لکن مالکین متعددی از طریق ارث این برج ها و زمینها پیرامون آن را تملک نموده و در نگهداری از این مجموعه منحصر به فرد تاریخی اهمال می نمودند.

حبیبی در همین زمینه ادامه داد : در طی چند سال اخیر چندین بار مالکین متعدد این مجموعه که متاسفانه با یکدیگر نیز اختلاف داشتند در نگهداری از این مجموعه زیبا کم توجهی  نموده و حتی نسبت به تخریب برخی بخشها و الحاقات این برجها اقدام نموده بودند که با اقدامات به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان برخورد قضایی با آنها صورت گرفت.

مرمت تنها برج های تاریخی مکعب مستطیل در اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نجف آباد در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه نجات بخشی این برج های تاریخی اظهار داشت: با توجه به بررسی های کارشناسی در نهایت با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان، شهرداری نجف آباد با هماهنگی شورای اسلامی نجف آباد، با بودجه ای معادل ۵۰ میلیارد ریال بخش عمده ای از این مجموعه را از مالکان خریداری نمود، لذا برجهای تاریخی صفا به این ترتیب به تملک شهرداری شهرستان نجف آباد درآمد .

حبیبی در پایان اظهار داشت: بزودی طرح مرمت این برج ها که نمونه ای منحصر به فرد از برج های کبوتر در کشور است ارائه و عملیات مرمت این برج ها آغاز می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان ( کوله )

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا