اصفهان گردی

حمام شاهزاده‌ها موزه شد

حمام شاهزاده‌ها اصفهان / موزه حمام شاهزاده‌ها

شهرداری منطقه سه اصفهان در راستای حمایت از میراث شهر تصمیم به مرمت حمام شازده گرفت و با هزینه ۵۰ میلیارد تومانی این حمام تملک و مرمت شد.

حمام شاهزاده‌ها در قالب برنامه‌های «هر یکشنبه، یک افتتاح» توسط شهردار اصفهان افتتاح شد تا در قالب موزه درهای آن به روی گردشگران و شهروندان باز شود.

محل حمام شاهزاده‌ها

حمام «شاهزاده‌ها» خیابان حکیم قرار دارد. این حمام دوره صفوی اصفهان تا مدت‌ها متروک مانده بود. حمام شاهزاده ها در دولت‌خانه صفویه واقع‌شده این حمام دارای راهرو، سربینه، حوض یا استخر و. هست. مرمت و بازسازی حمام شاهزاده ها توسط منطقه سه با هزینه تملک و اجرا ۵۰۰ میلیارد ریال انجام‌شده است عملیات اجرایی این حمام شامل: استحکام‌بخشی، سبک‌سازی بام، ایزولاسیون و آجرفرش بام، گچ کشی، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و تزئینات داخلی هست.

موزه حمام شاهزاده‌ها

روایت است که نخستین حمام تاریخ را جمشید پادشاه ایران ساخته است. حمام شاهزاده ها که در دوره طلایی تاریخ اصفهان، دوران صفوی ساخته‌شده است نمونه‌ای از این بناها هست. بانی این اثر معماری یکی از شاهزادگان صفوی به نام شهربانو بیگم، دختر شاه سلطان حسین صفوی است. وی در نزدیکی مسجد حکیم اصفهان در انتهای بازار رنگرزان، مدرسه‌ای برای طلاب ساخت و حمام شاهزاده ها را موقوفه آن قرارداد. امروزه از آن مدرسه تاریخی اثری نیست اما حمام شاهزاده ها همچنان باقی است و در تاریخ ۱ آبان ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سردر حمام

سردر حمام دو فرشته بال‌دار قرار دارد. حمام شاهزاده‌ها توسط شاهزاده شهربانو بیگم، فرزند شاه سلطان حسین صفوی در آخرین سال‌های حکومت صفوی ساخته و در چند مرحله مرمت‌شده است.

حمام در قدیم فضایی برای صحبت‌، تفریح، تجارت و حتی مذاکرات بوده است. غالب این صحبت‌ها نیز در سرسینه انجام می‌شده که به همین دلیل حمام شاهزاده‌ها سربیشه‌ای خاص دارد. پس از سرسینه، محلی به نام «خلوتگاه» قرارگرفته که در حمام شاهزاده‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا موارد آرایشی و به قول قدیمی‌ها بزک در آنجا انجام می‌شده است.

پس از گذر از مراحل ابتدایی حمام، به گرمخانه که اصلی‌ترین بخش یک حمام است و خزینه بزرگی در آن قرار دارد، خواهید رسید. خزینه حمام شاهزاده‌ها بزرگ و تزئینات نسبتاً بیشتری نسبت به حمام‌های عصر خود دارد. گرمای این استخر در حمام شاهزاده‌ها نیز از کف آن تأمین‌شده و آب آن‌هم از مادی که در مجاور حمام بوده، می‌آمده است.

حوضچه‌های حمام شاهزاده‌ها

سرتاسر حمام شاهزاده‌ها حوضچه‌هایی دیده می‌شود که در تعداد آن در نوع خود بی‌نظیر است. حوضچه‌هایی که برای بهداشت و تنظیم دمای بدن وجود داشته است. حمام شاهزاده‌ها تا نزدیکی‌های دوره پهلوی نیز فعال بود، اما با کمرنگ شدن نقش حمام‌های عمومی در زیست عمومی جامعه رو به تعطیلی و به انحطاط رفته است.

اصفهان گردی در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا