اخبارنمایشگاه گردشگری

افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای انجمن مینا نگاران نقش جهان

 افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای انجمن مینا نگاران نقش جهان

در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای انجمن مینا نگاران نقش جهان مطرح شد:

فقط از نظر کمیت در اوج نباشیم !

بهاره بستام رخ _گروه اصفهان: نمایشگاه دستاوردهای انجمن مردم نهاد مینا نگاران نقش جهان که از روز دوم بهمن ماه آغاز به کار کرد تا دوازدهم بهمن ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای علاقه مندان به این هنر اصیل ایرانی در فضای داخلی کاخ موزه چهلستون می باشد.

 در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه غلامعلی فیض الهی استاد پیشکسوت میناکار با تاکید بر ضرورت توجه به مینا افزود: مینا کاری با سابقه ای ۱۵۰۰ ساله در دوران های سلجوقی و صفوی در نقطه اوج خود بوده. در حال حاضر نیز در نقطه اوج خود به سر می برد اما فقط از لحاظ کمی! در هیچ دوره ای از تاریخ اینقدر تولید کننده مینا نداشته ایم. آموزش میناکاری متناسب با نیاز بازار نیست و بسیار گسترده است. چندی پیش اتفاق خوبی برای صنایع دستی افتاد و هیئت دولت تصویب کرد که نهاد های دولتی به عنوان هدیه از صنایع دستی استفاده کنند. در پی اجرای این تصمیم مینا مورد توجه قرار گرفت ولی متاسفانه به دلیل تمایل دولت به خرید ارزان، کیفیت تولیدات رفته رفته کاهش پیدا کرد.

 در مواردی شاهد ورود مینا از هند و چین به بازار های اصفهان بوده ایم! این یعنی فاجعه . مینای نقاشی تنها متعلق به ایران و تنها متعلق به اصفهان است لذا باید با کمک هم با جدیت تمام از این اصالت ارزشمند حفاظت کنیم .

وقتی برای داخل کشور خودمان مینا تولید می کنیم در این حالت به احتمال قوی در سطح کیفیتی متوسط مورد پسند گردشگران خارجی قرار می گیرد زیرا آن را فقط به منزله یادگاری از ایران می خرند. اما وقتی برای صادرات مینا تولید می کنیم باید اثر ما کاملا مطابق با نیاز و سلیقه کشور مورد نظر باشد. در پروسه فروش ابتدا باید به نیاز مشتری و رضایت او توجه کنیم در صورتی که ما الان فقط بر رکن آخر آن یعنی فروش تمرکز کرده ایم .

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی نیز در ادامه درخواست خود را از شهرداری اصفهان بدین گونه مطرح کرد: در اصفهان ۱۴۰۰ خانه فرهنگ داریم. اگر شهرداری مساعدت کند و از بین این خانه ها خانه ای را به عنوان خانه مینا یا مثلا خانه قلمزنی اختصاص دهد می توانیم در این خانه ها با به آموزی هنرمندانمان را به هنرمندان خوب تبدیل کنیم .

در پایان معصومه صابری مدیر انجمن مینا نگاران نقش جهان و مجری برگزار کننده این نمایشگاه نیز گفت: فقط کافی است مینا از حالت تجاری خارج شود و با دید هنری به آن نگریسته شود . این آثار دارای ارزش هستند و هویت می بخشند .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا