معرفی نقاط گردشگری ایران

هیجان و لذت تنها آبشار آب گرم ایران در کلات نادری

افرادى که به قصد زیارت به مشهد مقدس سفر مى کنند، مى توانند از جاذبه هاى دیگر این شهر هم بهره مند شوند  و در کنار مناطق خوش آب و هواى اطراف آن آخرین روزهاى تابستان را به پایان برسانند. اگر از ساکنان مشهد سؤال کنید که براى تفریح و گردش چه جایى را به شما پیشنهاد می کنند، به طور حتم از ییلاق های خوش آب و هوای اطراف مشهد نام کلات نادری را خواهید شنید. پس اگر در روزهاى آخر شهریور قصد سفر به مشهد را دارید، بازدید از این منطقه و گشت و گذار در آن را از دست ندهید.

روستای آب گرم از روستاهای حاشیه ای مشهد به کلات، یک آبشار زیبا درون خود جا داده که تنها آبشار آب گرم کشور است.

برای رسیدن به روستا، از کیلومتر۶۰ جاده کلات که مسیر فرعی روستای آبگرم شروع می شود تا خود روستا تقریبا ۲۰ کیلومتر راه است که مسیری آسفالت اما پیچ در پیچ است.

از ابتدای روستا جاده خاکی شروع می شود و به سمت بند که فضایی سیمانی برای ذخیره و کانال کشی آب است ادامه می یابد. از جاده خاکی با خودرو می شود تا پای بند رفت. البته یکی دو باری هم باید از رودخانه رد شد. از پای بند به بعد را باید پیاده رفت.

از پای سد تا آبشار با سرعت مناسب، یک ساعت راه است. مسیر، از دشتی باز و بسیار سرسبز می گذرد که البته از چشم گروه های دوچرخه سواری دور نمانده است.

ارتفاع آبشار حدود ۲۰-۱۸ متر است و آب آن نیز محدود و طبیعتاً در برخی از فصول سال پرآب خواهد بود. آب این آبشار از سرچشمه‌اش که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. نه البته آنقدر گرم که در زمره چشمه های آب گرم محسوب شود اما احتمالا حوالی ۳۰ تا ۳۵ درجه گرما دارد. مثلا کسانی که سرمای آب آبشار اخلمد را تجربه کرده اند اینجا تجربه ای متفاوت خواهند داشت.

آبشار و حوضچه آن بوی حمام های قدیمی می دهد و این به خاطر همان گرمای آب است. اگر حوصله داشته باشید و از پیاده روی خسته نشوید می توانید مسیر را از بالای آبشار ادامه داده و حدود نیم ساعت بعد به سرچشمه آبشار برسید که باز برخلاف دیگر آبشارها نه در پایین دیواره بلکه در وسط دشت قرار دارد و آب آن گرم است.

این آبشار در مجاورت روستای آبگرم در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات قرار دارد. مسافت روستا تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است. قبل از رسیدن به آبشار یک کاروانسرای قدیمی از دوران شاه عباس صفوی جلب توجه می‌کند. قبلا راه ابریشم از این منطقه می گذشته و مسافران زیادی در این محل استراحت می کردند.

برای رسیدن به آبشار، پس از عبور از روستای آبگرم، در مسیری که امکان تردد وسایل نقلیه سبک وجود ندارد، پس از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به آبشار زیبای آبگرم خواهید رسید. نام این آبشار از روستای آبگرم که دارای چشمه‌های آبگرم زیادی است، گرفته شده ‌است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا