اصفهان گردی

پیشنهاد نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

استان ایلام ، مهد تمدن ۱۰ هزارساله‌ای است که در لایه لایه تپه علی کش در شهرستان دهلران می‌توان آن را باور داشت.  ایلام که در کتیبه‌های بابلی با نام  (آلام یا آلامتو) نامیده شده، به قولی معنی کوهستان یا  کشور طلوع خورشید  را می‌دهد.

استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که دارای دو خصوصیت دشت در جنوب و کوهستان در شمال است.به همین جهت این منطقه به دلیل چهار فصل بودن آن،مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

غارزینه گان،دریاچه دوقلوی سیاه گاو، آبشار اما،قلعه کنجانچم،موزه مردم‌شناسی قلعه والی شهر ایلام، قلعه شیاخ،چشمه‌های آبگرم، آتشکده سیاهگل، رودخانه پرخروش سیمره، آتشکده موشکان، تنگ بهرام چوبین و… از دیدنی‌های این استان است. ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته جبال زاگرس قرار گرفته است. رشته کوه‌های مرتفع و موازی کبیر کوه به طول ۱۶۰ کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی استان را در بر گرفته و قسمتی از مناطق غربی و شمال غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند. اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل‌های انبوه «بلوط و بنه» و از حرکت و خروش رودهای سیمره و کنجانچم به آن زیبایی محسور کننده‌ای بخشیده و پرتوهای رو‌ح‌افزای آفتاب از فراز کوه‌های قد کشیده کبیرکوه، مانشت و دینارکوه ایلام را به سرزمین ناشناخته‌ها تبدیل کرده است.
چشمه‌های آب گرم معدنی دهلران

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

در فاصله پنج کیلومتری شهرستان دهلران،چشمه‌های آبگرم با خواص گوگردی برای رفع امراض پوستی و دردهای مفاصل و عضلات با داشتن تاسیساتی برای استفاده مردان و زنان وجود دارد.
دره ییلاقی هفتا (هفت آب) ومیش خاص
دره پرآب و درخت و مصفای میش خاص با درختان گردو، انواع میوه‌ها، چندین روستا در مسیر ییلاقی دره با مردمانی فعال و مهربان، چشمه ساران متعدد، نزدیک بودن این دره ییلاقی به تفریح گاه جنگلی و مزارع متنوع آن باعث نشاط و شادابی گردشگران می‌شود.

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

تنگ ارغوان
تنگ ارغوان در مسیری رودخانه‌ای با شکوفه‌های زیبای ارغوان،خصوصا در فصل بهار زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت و جنگل‌های سبز آن دیار بخشیده و تنوع رنگ آنها چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.
دریاچه دوقلوی سیاه گاو
دو دریاچه زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض ۱.۵ متر و عمق یک متر و به طول ۸ متر به هم مرتبط هستند، این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند، به طوری که می‌توان تا عمق ۳ متری آن‌را که شبیه آکواریومی پر از ماهی است،مشاهده کرد.
دره ییلاقی کلم
این دره زیبا و سرسبز ییلاقی در روستای نمونه گردشگری کلم واقع شده، فاصله این دره زیبا از شهر ایلام ۶۰ کیلومتر است و دارای انواع باغ میوه و رودخانه‌های فصلی و دائمی است، به گونه‌ای که جنگل، باغ و خانه‌های روستایی آن به هم آمیخته‌اند.
تنگه رازیانه
در درون تنگه زیبای رازیانه در دامنه کبیرکوه، رودی فصلی جریان دارد که در زیباترین بخش از مسیر عبور خود، دره‌ای پر پیچ وخم و نسبتا عمیق در دل سنگ‌های رسوبی ایجاد کرده است. جلوتر از دره گذاری وجود دارد که با گذشتن از آن به جنگل‌های بلوط و سایه سار صخره‌ها می‌توان راه یافت. تنگه رازیانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

غار خفاش
این غار به علت زندگی هزاران خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده؛این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به ۴۰۰ متر می‌رسد.موضوع مورد توجه این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
چشمه قیر روان
این چشمه در فاصله هفت کیلومتری شهر دهلران قرار دارد و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی در استان ایلام است.
سد چم گردلان
سد چم گردلان یا سد ایلام،یکی از چشم اندازهای زیبا به لحاظ وجود جنگل‌های بلوط در حاشیه دریاچه و جزو دریاچه‌های پشت سد نادر کشور است که جنگل آن را محصور کرده است. سد چم گردلان در تمامی فصول سال به خصوص بهار و تابستان مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت گردشگران این محل زیبا را انتخاب می‌کنند.

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

ویژدرون
این منطقه در قسمت پایین دست خروجی سد چم گردلان قرار دارد؛ این دره بسیار عمیق و دارای راه‌های سخت گذر و نفوذناپذیر، جنگل‌های انبوه با انواع درختان و درختچه‌ها و نیز گل‌ها و گیاهان خود رو است.
وجود پرتگاه‌های بسیار بلند صخره‌ای، مناطق بکر طبیعی، حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه، به این دره زیبایی فراوانی بخشیده است.
غار زینه گان
غار شگفت انگیز و روباز زینه گان بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر،قندیل‌های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار زیبا است. هوای داخل غار سرد و مطبوع است؛ در حالی که دمای هوای صالح آباد در تابستان بیش از ۴۰ درجه است، اختلاف هوای بیرون غار با درون آن قابل ملاحظه است؛در نتیجه احساس مطبوعی برای گردشگر به همراه دارد. این غار یکی از جاذبه‌های مهم توریستی شهرستان مهران است.

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

صنایع دستی
مهم‌ترین صنایع دستی استان ایلام که به دست هنـرمندانه زنان و دختران ایـلامی و برای نخستین بار در استان ایلام بافته شده،گلیـــم نقش برجسته است که از نظر اصالت و تولید مهم‌ترین و شاخص‌ترین صنعت دستی و بومی استان بـوده و نقش و نگاره‌های آن از طـبیعت، تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته شده است. فرش کرکی، فرش ابریشم، جاجیم، نمد، گیوه بافی، قتره بافی، چیت‌بافی، صنایع چوبی، احرامی بافی و بافت سیاه چادر از صنایع این مکان است.پ

پیشنهاد  نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

سوغات و غذاهای محلی استان
روغن حیوانی، کره محلی، عسل کوهی، کشک، کنجد، گردو و سقز محلی مهم‌‌ترین سوغاتی‌های محلی استان است. از غذاها و شیرینی‌های محلی ایلام نیز می‌توان به سوپ ترخینه که با استفاده از گندم، ماست، ادویه و سبزیجات پخته می‌شود،اشاره کرد. شیرینی‌های بژی برساق، کله کنجی، کهک و حلوای بگل (ترکیبی از پودر کشک و خرما) از دیگر غذاهای محلی استان است.

پیشنهاد نوروزی؛ایلام سرزمین چهار فصل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا