شگفتی های جهان

کانو، رنگین کمانِ جاری

کانو یک رودخانه مشهور در کلمبیا و یکی از پدیده های کم نظیر و البته بی نظیر جهان است که به «رودخانه پنج رنگ » معروف است و بسیاری آن را  به عنوان «زیباترین رود جهان» نیز می شناسند. این رودخانه همچنین «رنگین‌کمان مایع» نیز نامیده می‌شود.

در طول چندین ماه در سال، کانو به رنگین کمانی از رنگ‌های متنوع از جمله رنگ‌های قرمز، سبز، زرد، آبی و سیاه در یک نمایش طبیعی تبدیل می‌شود که بنا بر گزارش‌ها در هیچ جای دیگری روی زمین این پدیده رخ نمی‌دهد. در واقع اتفاقی است که مانند آن را هیچ کجای جهان نخواهید دید.

کانو در پارک ملی سرینیا در کلمبیا واقع شده است. علاوه بر این، کانو یکی از شاخه‌های رودخانه گویابرو است.

سرینیا یک پارک ملی حفاظت‌شده در کلمبیا است که ۲ هزار و ۵۰۰ مایل مربع (۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع) را شامل می شود. این پارک، جایی است که در آن سه اکوسیستم بزرگ در کلمبیا به هم برخورد می‌کنند و هر یک از آن‌ها تنوع بسیار زیادی از گیاهان و جانوران را در خود دارد: جنگل‌های بارانی آمازون، رشته‌ کوه آند و دشت‌های ساوانا در شرق لیانوس.

بنا بر گزارش‌ها، بیش از ۵۰۰ گونه پرنده، ۱۰۰ گونه خزندگان، بیش از ۲ هزار گونه از گیاهان و بیش از هزار و ۲۰۰ گونه از حشرات در این منطقه هستند.

تا اواسط دهه ۲۰۰۰، فعالیت چریکی در نزدیکی این قسمت از کلمبیا، این منطقه را تقریبا کاملا غیرقابل دسترسی کرده بود، چرا که منطقه‌ای بسیار خطرناک بود. اما ارتش، چندین سال پیش کنترل این منطقه را به دست گرفت و اکنون به طور کلی امنیت دارد و به یک مقصد با اکوتوریسم در حال رشد تبدیل شده‌ است.

کانو

در حدود شش ماه از سال، کانو مانند هر رودخانه دیگری به نظر می‌رسد. اما از ماه ژوئن تا اوایل دسامبر، رودخانه با رنگ‌های قرمز، سبز، زرد، آبی و سیاه زنده می‌شود.

بعضی از مردم به اشتباه معتقدند رنگ اصلی این رودخانه از جلبک  یا خزه می‌آید. اما دلیل اصلی این رنگ‌ها یک گیاه آبی بومی به نام macarenia clavigera است. مهم‌تر از همه، این گیاه به شرایط خاصی، از جمله سطح آب درست و مقدار درست نور خورشید، نیاز دارد تا به رنگ‌های روشن خود دست پیدا کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا