اصفهان گردی

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

اینجا صبح با صدای آب ،  صدای پرندگان و زنگوله گله ها و صدای چوپانی که  که در تنهایی خود نی میزند، با صدای طبیعت بیدار می شوی، اینجا بوی زندگی و تازگی میدهد به دور از سرو صدا و روزمرگی های شهری زندگی را دوباره آغاز می کنید. اینجا زراس در استان خوزستان است. موقعی که اسم خوزستان می آید بیشتر ما به یاد هوای شرجی و نخل و کارون و یا شاید به زیگورات، آبشار های شوشتر، تپه های باستانی و … و شاید کمتر کسی به جاذبه های طبیعی آن توجه کرده باشد.

این منطقه در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز و با فاصله ۳۹ کیلومتری از سد کارون ۳ با مساحت ۲۰۶ هکتار، یکی از جاذبه های طبیعی استان خوزستان است. این دهکده در جوار کوه های سربه فلک کشیده منگشت قرار دارد. با سفر به این منطقه وارد نقاشی یک نقاش چیره دست شده اید. کوه های پوشیده از درخت بلوط، دشت های سرسبز و آبی دریاچه ای در دل آن ، همه و همه در این منطقه قرار دارد. می توانید سوار لنج که به آن بارج می گویند شوید و از طبیعت اطراف دریاچه و دیدن روستاه های کوچک که در اطراف آن هست لذت ببرید. همچنین دیدن آبشار شیوند که در نوع خود بی نظیر است.  حدود هشت روستا در این حوالی است . روستاهایی با مردانی که کلاهی سیاه از نمد بر‌سر دارند و شلوار چیت سیاه گشاد پوشیده‌اند با پاپوشی از نوع گیوه و یک چوخا، زنان نیز در لباس محلی لری بختیاری هستند، با شلواری گشاد، دامنی چاک‌دار و نوعی جلیقه و چادر بلند که در زیر گلو سنجاق شده. به همین سادگی کودکان این سرزمین پوشیده در لباس‌های رنگی و شاد و زنان پا به سن گذاشته معمولا پوشیده در لباس‌های محلی سورمه‌ای و آبی در دفتر خاطراتت می‌مانند. بهترین فصل سفر به این منطقه فصل بهار می باشد اما فصل زمستان نیز زیبایی خاص خود را دارد و کوه های پوشیده از برف می تواند زمستانی به یاد ماندنی به خصوص برای اهالی جنوب داشته باشد.

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

در طول سال‌های اخیر به دلیل توجه به مقوله گردشگری و قبول آن به عنوان صنعتی که دارای قابلیت درآمدزایی فراوان در لایه‌های مختلف اقتصادی است، مناطق مختلفی از استان خوزستان به عنوان مناطق ویژه گردشگری انتخاب و تصویب شدند. یکی از این مناطق دهکده تفریحی زراس می باشد . نیمه اول بهمن سال ۸۶ ساخت این دهکده به تصویب میراث فرهنگی رسید و قرار بر این شد که بخش خصوصی آن را احداث کند و میراث نیز کمک هایی از  قبیل ، مطالعات امکان‌سنجی، ایجاد زیرساخت‌های عمرانی شامل راه‌های آب‌رسانی به کل دهکده گردشگری زراس و همچنین تأمین انرژی و کسب مجوز در سطح ملی را داشته باشدکه متاسفانه وعده ای فراموش شده است. با این وجود  کمپ هایی توسط بخش خصوصی در این منطقه ساخته شده است و همچنین همچنین چهار مرکز پمپاژ آب طراحی شده است. با توجه به وجود روستا هایی که در نزدیکی این دهکده تفریحی ، با سرمایه گذاری در این بخش و رونق گردشگری باعث ایجاد درآمد و ایجاد اشتغال برای بومیان منطقه می شود و از مهاجرت بی رویه روستاییان جلوگیری می کند.  امیدواریم بخش خصوصی با حمایت میراث بتواند  این دهکده  را متناسب با گردشگری پایدار توسعه بیشتری بدهند.

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

زاراس / یاقوتی سبزدر دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس

نویسنده ک فهیمه عبدی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا