طبیعت گردی

آبشار هفت قلوی پلیه

آیا علاقمند به بازدید از مناطق بکر و کمتر شناخته شده طبیعی هستید؟ آیا می‌خواهید در فضایی دور از شهر و سرشار از آرامش، به شنیدن موسیقی آرامش بخش آب بپردازید؟ یکی از پیشنهادهای ما به شما، آبشار هفت طبقه «پلیه» در شهرستان «ایوان» است.

ایوان شهری در ۴۰ کیلومتری شمال شهر ایلام در استان ایلام است. شهر ایوان در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و آب و هوای آن معتدل و نیمه مرطوب است. در اطراف این شهر کوه‌هایی به نام‌های «بانکول»،«مانشت» و «شیره زول» که متعلق به مجموعه رشته‌کوه زاگرس هستند واقع شده‌اند. این کوه‌های زیبا پوشیده از جنگلهای انبوه بلوط، زالزالک و بادام کوهی و همچنین گل‌ها و گیاهان دارویی فراوان هستند. همچنین رودخانه ها، چشمه‌ها و آبشار های زیبایی نیز در این منطقه وجود دارند که هر کدام از آن ها جذابیت های خاص خود را دارند.آبشار هفت قلوی پلیه یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه است که در این مقاله، قصد داریم آن را معرفی کنیم.

مسیر دسترسی

برای دسترسی به این اثر طبیعی باید از شهر ایوان، مسیر روستاهای «زرنه»،«ترن» و پس از آن «شورابه خوران» را در پیش بگیرید تا درنهایت به مناطق «سیاهگل» و «پلیه» برسید. مسیر چندان نام آشنایی نیست و شاید حتی نام این آبشار را در نقشه‌های گوگل (Google Maps) نیز نتوانید پیدا کنید که همین نشان از گمنام بودن این آبشار است. شاید خیلی از اهالی استان ایلام هم نام این آبشار را تا به حال نشنیده باشند. مزیتی که اینگونه جاها دارند این است که برای افرادی که در جستجوی مناطق بکر و خلوت طبیعی هستند تا بتوانند آرامش واقعی را تجربه کنند بسیار مناسب هستند!

توصیف آبشار

اگر مسیری را که در قسمت قبل معرفی کرده‌ایم بپیمایید و به آبشارهای هفت گانه پلیه برسید، وقت آن می‌شود که از موسیقی آب لذت ببرید. آبشار پلیه متشکل از هفت آبشار کوچک است که در کنار هم به عنوان آبشار هفت قلوی پلیه نام گرفته‌اند.

شاید بی‌خود نباشد که بعضی‌ها آن را به هفت برادر افسانه‌ای تشبیه کنند که در کنار هم از گردشگران استقبال می‌کنند و با نمایش آب بازی مهمانان خود را سرگرم و آن‌ها را برای ساعاتی از حال و هوای شلوغ زندگی شهری خارج می‌سازند و وسیله پذیرایی آن‌ها نیز آرامشی است که به این مهمانان هدیه می‌کنند.

آبشار هفت گانه پلیه دارای ۲۵ متر عرض و ۷ تا ۹ عدد مجرای ریزش آب است. درباره سرچشمه این آبشار باید بگوییم که آبشار پلیه از رودخانه‌ای به نام «گنگیر» سرچشمه می‌گیرد. رودخانه گنگیر یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های این منطقه است که یک رودخانه دائم و نسبتا پرآب محسوب می شود که البته مثل خیلی از بسترهای آبی کشورمان روزهای خشکسالی را هم تجربه کرده است.این رودخانه از چشمه آب «سراب بازان» ایوان جاری شده و با گذشتن از دشت ایوان و سیراب کردن آن به طرف منطقه «سومار» می‌رود و از آنجا وارد کشور عراق می شود. این رودخانه جایگاهی استراتژیک در استان ایلام دارد.

همه بخش‌های هفت‌گانه  آبشار پلیه در فصول پر باران به دریاچه‌ای که در پایین دست آبشار وجود دارد، می‌ریزند و نمایی زیبا در دامن طبیعت را شکل می‌دهند که تماشای آن برای هر گردشگری که عاشق طبیعت باشد، لذت بخش است. اما در زمان‌هایی از سال که بارندگی به میزان کمی می‌رسد، ممکن است فقط سه یا چهار تا از این ریزشگاه‌های آب فعال باشند.

محیط بسیار زیبا و دل انگیز

همان‌گونه که گفتیم به طور کلی استان ایلام استانی کوهستانی و دارای طبیعتی سرسبز است و منطقه‌ای که آبشار پلیه نیز در آن واقع شده است، از این قاعده مستثنی نیست. وجود پوشش گیاهی انبوه، درختان جنگلی و باغ‌های میوه فراوان نقش مکملی برای نوای دل‌انگیز آب جاری از آبشار ایفا می‌کند تا به واقع، یک محیط بسیار زیبا و جذاب را برای علاقمندان به طبیعت گردی و ماجراجویی فراهم کند.

توصیه ما به شما طبیعت دوستان گرامی، این است که در فصل بهار که طبیعت صورت زیبای خودش را بیش از هر زمان دیگری نمایان می‌کند و بارش باران نیز رودخانه ها و چشمه‌ها را سیراب و آبشارها را پر تلاطم‌ تر می‌سازد، در کنار انبوه مقاصد طبیعی زیبا که در کشورمان وجود دارند، بازدید از آبشارهای هفت قلوی پلیه از توابع شهر ایوان را نیز در برنامه خود قرار دهید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

پویا جوانمرد

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا