صنایع دستی

بازارچه صنایع دستی در فضای مجازی

از آن جایی که در جای جای کشورمان در زمینه ی صنایع دستی و انواع و اقسام هنرهای محلی و دستی یکی از پیشروترین کشورهای دنیاست، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی خبر از تلاش برای راه اندازی کمپینی در راستای ترویج صنایع دستی با هدف استفاده از فضای مجازی خبر داد. خبر برگزاری بازارچه در فضای مجازی ایده ای است که اگر به منصه ی ظهور برسد، می تواند اتفاق جالبی در راستای بازاری جدید برای عرضه ی صنایع دستی و حتی تحولی در حوزه ی گردشگری است. در ادامه با ما با مشروح خبر برگزاری بازارچه در فضای مجازی همراه باشید.

به گزارش خبرگزاری ها، معاون صنایع دستی کشور آقای پویا محمودیان با یادآوری قانون ممنوع شدن واردات صنایع دستی خارجی کشور در رابطه با خبر برگزاری بازارچه در فضای مجازی گفته است که: برای ساماندهی بازار داخلی به نفع صنعت گران و هنرمندان و برای این که بتوانند استفاده ی بیشتری از بازار داخل داشته و ضریب نفوذ خود را در بازار داخلی بیشتر کنند در حال حاضر تصمیم بر این گرفته ایم که ورود کالاهای صنایع دستی خارجی به کشور به ویژه در شرایط سخت فعلی ممنوع گردد و خبر از برگزاری بازارچه در فضای مجازی و همچنین تلاش برای آن بپردازیم.

از طرفی دیگر با ممنوع کردن کالاهای صنایع دستی غیر ایرانی که از کشورهای مختلفی وارد کشور می شد بحث قاچاق این کالاها یکی از تهدیدهای جدی بازار داخلی صنایع دستی تبدیل شده بود که باید برای آن چاره اندیشی شود زیرا خواه ناخواه این مسئله بر حوزه ی گردشگری نیز تاثیر می گذارد.

وی در ادامه ی خبر برگزاری بازارچه در فضای مجازی نیز اضافه نمود که: پس از برگزاری جلسات متعدد دستورالعمل مفصل، جامع و با جزئیات کامل در ارتباط با نحوه مقابله با ورود کالاهای قاچاق صنایع دستی به کشور با وزارت خانه ها و تمامی کسانی که می توانستند ما را در این راه یاری کنند را داشتیم.

در واقع وظیفه نویسی برای وزارت خانه ها و دستگاه های متولی را انجام داده ایم و دستورالعمل را به ۳۱ استان کشور ابلاغ و جلسات متعددی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و کمرگ برگزار کرده ایم و آموزش ستادهای مرزی که متولی نگهبانی مرزها برای مبارزه با ورود کالای قاچاق هستند را شروع کرده ایم و خبر از برگزاری بازارچه در فضای مجازی می دهیم.

در نهایت پس از ابلاغ این دستورالعمل و نشست های متعدد از ابتدای سال تاکنون دو محموله ی ۲۰ تنی قاچاق صنایع دستی را توسط یگان حفاظت و نیروی انتظامی ثبت و ضبط نموده ایم.

آقای محمودیان با بیان این نکته که تلاش کرده ایم که از تمامی ظرفیت های موجود برای معرفی صنایع دستی کشور استفاده کنیم، گفته است که: برای تحقق این موضوع از بازارچه ها و نمایشگاه ها و تعامل با برنامه هایی مانند مستندهای صنایع دستی و صدا و سیما شروع کرده ایم و طرح خانه ی ایرانی که از صفر تا صد آن مرتبط با حوزه ی گردشگری و صنایع دستی است را در معرض دید همگان قرار داده ایم و خبر از برگزاری بازارچه در فضای مجازی می دهیم.

در حال حاضر نیز از پتانسیل فضای مجازی برای معرفی صنایع دستی استفاده کرده ایم و با توجه به این که در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم برای معرفی صنایع دستی کشور که اسم آن را گنج پنهان کشور گذاشته ایم و چیزی که مایه ی عزت و غرور تک تک ایرانیان به عنوان هنر صنعت جمهوری اسلامی ایران است احتیاج به یک تعصب و غیرت ایرانی داریم. برای ما مهم است که غیرت جوانان ما که در پوشش و محیط کار و زندگی شان هم در بعد تزئین و کاربردی حمایت و استفاده کنند که این حمایت سبب اشتغالزایی، ارز آوری برای کشور و جوانان و همچنین رونق اقتصادی می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی یادآور شد: با توجه به اهمیت ترویج صنایع دستی در تلاش هستیم در آینده ای نه چندان دور کمپینی را به عنوان چند درصد یا چقدر صنایع دستی هستیم را در راستای این امر راه اندازی کنیم.

هدف از این پویش و حرکت در این راستا این است که ببینیم که درصد زیادی از افراد یک جامعه از اعضای مختلف به عنوان یک ایرانی در زندگی روزمره چقدر از صنایع دستی استفاده می کنند که این مستلزم شناخت و آگاهی از ظرفیت های بی بدیل صنایع دستی کشور است.

در انتهای این توضیحات، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این که بیش از ۷۵ درصد از فعالان این حوزه را در حال حاضر بانوان تشکیل می دهند، افزود که: در حوزه ی تولید، آموزش و فروش سایت های تجارت الکترونیک که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر را به خود به دلیل جذابیت های هنری جلب و جذب کرده است، انتظار می رود که با طرح های تبلیغاتی که در آینده داریم بتوانیم تا بسیار بیشتر از گذشته صنایع دستی کشور را چه در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

شیما پاژخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا