معرفی نقاط گردشگری ایران

تنکابن؛ بی همتا در سرسبزی

شهرستان تنکابن با دارا بودن چندین چشمه آب گرم معدنی، آبشارهای کوهسر، مرداب نشتارود، پارک ملی خشکه داران و جاذبه‌های دیدنی و حیرت انگیز طبیعت، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی در حاشیه خزر می باشد. علاوه بر این، پارک های طبیعی زیادی همچون منطقه حفاظت بلس کوه، جنگل‌های معروف دو هزار و سه هزار و دشت دریاسر از جاذبه های این شهرستان زیبا را شامل می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این جاذبه ها آشنا کنیم، پی در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان تنکابن 

شهرستان تنکابن با طبیعتی باصفا، زیبا و دوست داشتنی و مناظر و چشم انداز های بی نظیر و وصف ناپذیر به گونه ای که مجموعه ای از رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها و سرسبزی هایی حیرت انگیز را در خود جای داده است، انتخاب مقصد امروز ما در شمال کشورمان و استان همیشه زنده و سرسبز مازندران است.

آبشارهای کوهسر

در مسیر دسترسی به روستاهای جنگلی سفیدآب و کوهسر که از توابع بخش نشتارود شهرستان تنکابن محسوب می شوند، جاده ای فرعی و خاکی که دارای چشم ‌اندازهای فوق العاده زیبا و دوست داشتنی است، وجود دارد که اگر بخواهید از این جاده عبور کنید می بایست به درون رودخانه ای پا بگذارید. در تقاطع جاده و رودخانه، آبشارهای کوهسر دیده می شوند و در فصولی که مملو از آب است بسیار باشکوه و تماشایی است.

آبشار سنگ بن چشمه

این آبشار که در جنوب غرب شهرستان تنکابن واقع شده است، شما را به آغوش طبیعت فرا می خواند بویژه مناظر زیبای دریاسر، آبشار سنگ بن چشمه که در مسیر رودخانه دو هزار و کمی بالاتر از دوراهی کلیشم، بعد از هلوکله و عسل محله قرار گرفته است. طبیعتی بی نهایت زیبا و دوست داشتنی سراسر این منطقه را فرا گرفته است و پر از درختان توسکا، افرا و بلوط است. آبشار سنگ بن چشمه، در شرق رودخانه به همراه جنگل وسیع سوته چال، مجموعه ای دیدنی برای افرادی است که اشتیاق دیدن منطقه رویایی دریاسر را دارند.

آبگرم فلکده و رودخانه لیرسر

رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار جنگل های و کوه های پوشیده از درختان سر به فلک کشیده، مقصد بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان می باشد. چشمه آبگرم معدنی فلکده به دلیل اینکه خاصیت درمانی دارد و دارای تنوع زیستی می باشد، جاذبه ای مهم برای گردشگران محسوب می گردد.

آبشار تودارک

آبی که در آبشار تودارک جریان دارد دارای ارتفاع حدود ۷ الی ۱۰ متر است که از این ارتفاع به یک برآمدگی فرو می ریزد و ذرات آب به صورت معلق در فضا پخش می شود. در مسیر تنکابن به سمت شیرود باید حرکت کنید و بعد از پل شیرود (به سمت رامسر) و دیدن تابلو لشتو که به سمت جنوب است، به سمت روستای لشتو مسیر را ادامه دهید، بعد از طی چند کیلومتر به سه راهی خواهید رسید و بعد از سه راهی به سمت راست بپیچید، سپس مجدد به سه راهی دیگری خواهید رسید که آن را هم باید به سمت راست بروید و پای در جاده خاکی که گاها سنگلاخ نیز می باشد و حدود ۲۰ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد، بگذارید، تقریبا یک ساعت به طول می انجامد تا به مقصد یعنی آبشار تودارک برسید.

پارک جنگلی چالدره

این پارک جنگلی که در ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن به دو هزار واقع شده است، در حاشیه جاده آسفالته پارک جنگلی چالدره قرار دارد. پارک جنگلی زیبای چالدره نیز با ۹۴ هکتار مساحت در حد فاصل دو رود سه هزار و دو هزار و در محل اتصال آنها قرار گرفته است. این پارک دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی، آب و برق و آلاچیق می باشد.

آبشار فرهاد جوی

برای دیدار از آبشار فرهاد جوی می بایست در مسیر جاده دو هزار و سه هزار قدم بگذارید. جاده آسفالته دو هزار و سه هزار که از تنکابن شروع می شود، بعد از گذر از خرم آباد به مسافت ۲ کیلومتر، به منطقه قلعه گردن شما را می رساند که دارای منظره جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی از جلگه و دریای تنکابن می باشد که در ۸ کیلومتری تنکابن است. کنار جاده از تونل انحرافی و تاریکی قلعه تنکا که آب و لمرود را به رود سه هزار می رساند، آبشاری ایجاد شده که دارای ده متر ارتفاع است که تا ۵۰ متر قابل افزایش است. این آبشار زیبا موجب شده تا محیطی زیبا برای مسافران و گردشگران فراهم گردد.

پارک ملی خشکه داران

در کیلومتر ۳۰ محور تنکابن به چالوس و در حد فاصل نشتارود و شهرستان عباس آباد، پارک ملی خشکه داران در حاشیه این جاده قرار گرفته است به گونه ای که فقط با دریا کمی بیشتر از صد متر فاصله دارد. این پارک ملی که یک منطقه حفاظت شده نیز محسوب می گردد، تنها جنگل جلگه ای و منحصر به فرد است که آخرین بازمانده‌ اکوسیستم های جنگلی جلگه ای در شمال ایران است و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

دارای تنوعی از گونه های جانوری و گیاهی مانند توسکا و از نوع کرک که در کشورمان در حال انقراض است. در پارک خشکه داران شهرستان تنکابن درختانی همچون سه قلو انجیلی، انار، ممرز، بلوط، لیکلی یا کرات خرمندی، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگیل جنگلی و یاس وحشی به چشم می خورد. همچنین جانوری نیز از قدیم در آن زندگی می کردند و اکنون زیستگاه حیوانات وحشی نظیر شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی نیز از قبیل حواصیل، قره، غاز، مرغابی ها، دار غاز باکلان، اگوت بزرگ و کوچک می باشد. یک موزه تاریخی طبیعی در کنار این منطقه دیدنی نیز ایجاد شده است که شامل مجموعه ای از حیوانات وحش شمال ایران می شود که محققان و دانش پژوهان بسیاری، به آن علاقمند هستند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوه)

رضا خزاعی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا