جاذبه های گردشگری ایرانخوزستان

نرگس زارهای بهبهان سرزمینی به رنگ طلا

بزرگترها می گویند سال ها قبل در زمان پدران پدرانشان 700 هکتار زمین در قرق نرگس زارها بوده اما حالا تنها 70 هکتار باقی مانده است. در این چند هکتار باقی مانده اما نرگس هایی که به ظاهر بسیار شبیه یکدیگرند، باز هم رسته و دسته خود را دارند.

یلدا توکلی: بهبهان یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است که طبیعتی دلچسب دارد . شما را به دیدن دشتی در بهبهان دعوت می کنم که به یمن قدوم گل ها به گلستانی زیبا با عطری مدهوش کننده تبدیل می شود. گلستانی که در کنار تمام زیبایی ها و دلبرانه هایش یک گلستان باستانی نیز هست.

بهبهان شهری زیبا در کوهپایه های زاگرس و مرزهای استان خوزستان است. اگر پایتان به تاریخ بهبهان باز شود، سر از دوره عیلامی ها و چند هزار سال پیش از میلاد مسیح درخواهید آورد. بهبهان به داشتن تاریخی بلند بالا و تمدنی شکوهمند شهره است. گوری متعلق به فرزند پادشاه عیلامیان که کتین هوتران نامیده می شده است با حلقه ای شکوهمند متعلق به شهری به نام ارجان و یادگارهایی از دوران ساسانیان این شهر را به نگین تاریخی ارزشمندی تبدیل کرده است. بهبهان از زیبایی های طبیعت هم بی نصیب نمانده و پلاژ مارون، تنگ تکاب، دریاچه چاه ماری، منطقه شکار ممنوع کوه بدیل و غار زیبا و جذاب خفاش تنها گوشه ای از طبیعت حیرت انگیز بهبهان است. بهبهان اما شگفتی دیگری نیز در آستین دارد که ما را مجذوب و شیفته خود می کند. نرگس زار، آن هم به پهنای یک دشت وسیع و عطری دل انگیز که هوش از سر هر هشیاری می پراند و هر چشمی را عاشق خود می کند. در میان تاریخ و طبیعت بهبهان این بار عازم نرگس زار بهبهان می شویم.
اگر قصد بازدید از نرگس زار زیبا و چشم نواز بهبهان را داشتید، خودتان را به جاده کارخانه سیمان بهبهان برسانید. دو کیلومتری که از شهر فاصله بگیرید قبل از رسیدن به کارخانه سیمان چشمتان به جمال نرگس زارها روشن خواهد شد.
عطر نرگس ها هوش و دل هر رهگذری را می برد و دشت یکسره با نرگس هایی زرد و سفید آراسته می شود. با نسیم گل ها به رقص در می آیند و تا چشم کار می کند پهنه دشت محل رخ نمایی نرگس هاست.
اینجا نرگس زار است. دشتی در شهر بهبهان که به نرگس های زیبا و ریزنقشش شهره است. نرگس، یار قدیمی دامنه های زاگرس است و در سرزمین های زاگرس نشین فراوان به چشم می خورد. اما اینجا در نرگس زار دشت های بهبهان نرگس ها غوغا کرده اند.
بزرگترها می گویند سال ها قبل در زمان پدران پدرانشان 700 هکتار زمین در قرق نرگس زارها بوده اما حالا تنها 70 هکتار باقی مانده است. در این چند هکتار باقی مانده اما نرگس هایی که به ظاهر بسیار شبیه یکدیگرند، باز هم رسته و دسته خود را دارند. یکی پرپر یا شصت پر است، دیگری شهلا، یکی هم پنجه گربه ای اما اینجا یک نرگس از باقی نرگس ها ظریف تر و ریز نقش تر است. مسکینک با همه ریزنقش اش عطر و بویی مدهوش کننده دارد و از همه نرگس های ایرانی نایاب تر و منحصربفردتر است. اما نرگس های شهلایی پهنه بزرگتری از دشت را به اشغال خود درآورده اند. مسکینک اما مورد علاقه هلندی های عاشق گل نیز بوده و سال ها قبل چیزی در حدود اوایل دهه 40 شمسی پیاز این گل زیبا را از این دشت به یادگار برده و حتی نام یکی از خیابان های شهرشان را نرگس نهاده اند. ماجرا به همینجا ختم نمی شود و گل نرگس بالاخره فاتح یکی از جشنواره های گل کشور هلند هم می شود.
نرگس ها اما گویا هزاران سال است که اینجا در دامنه زاگرس جا خوش کرده اند. در مقبره مکشوفه از دوران عیلامی نقش از گل نرگس بر تکه ای از لباس کشف شده بدست آمده که نشان می دهد نرگس ها از زمان های دور در بهبهان مورد توجه بوده اند. شاید چیزی در حدود 10.000 سال پیش نرگس ها وسعتی چندصدبرابری داشته و چشم اندازها رویایی تری را به نمایش می گذاشتند، حالا شاید بتوان گفت نرگس های دشت بهبهان قدیمی ترین نرگس های کره زمین اند!

نرگس زارهای بهبهان اما در طول تاریخ همیشه پر از خاطره ها و روایت های شنیدنی اند.

گردشگران تور طبیعت گردی، به هنگام قدم زدن در میان این دشت پُر گل، می‌توانند از عطر خوش گل‌ها سرمست شوند و لحظاتی فراموش‌نشدنی را در کنار همراهان خود به خوشی سپری کنند. جدا از لذت بردن از عطرِخوش گل نرگس بهبهان، می‌توانید به گرفتن عکس‌های زیبا از مناظر این دشت مشغول شوید که به وقت صبح و تابیدن نور آفتاب به نرگس زارها، جلوه خاصی به گل‌ها می‌دهد. نرگس زار بهبهان، به دو صورت آبیاری و دیمی کشت می‌شود. این دشت زیبا، انواع گل نرگس را در میان خود جای داده است که می‌توان به نام‌های گل پر، شهلا، پنجه گربه ای و مسکین اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید، دشت نرگس زار بهبهان استان خوزستان، در سال 1992 در جشنواره هلند، رتبه نخست را در میان گل‌ها از آنِ خود کرده است، طوری که هلندی‌ها نام یکی از خیابان‌های خود را بهبهان گذاشته‌اند

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا