اصفهان گردی

مسجد حکیم یا جورجیر با قدمت هزارساله

مسجد حکیم یا جورجیر | مسجد معروف حکیم در محله قدیمی باب الدشت واقع شده و تاریخچه ساخت آن به اواخر دوره حکومت صفویه باز می گردد.

این مسجد یکی از مسجدهای چهار ایوانه ایران است که در فاصله سالهای ۱۰۵۱ تا۱۰۷۳ هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم توسط طبیب حکیم محمد داوودخان ملقب به تقرب خان بر روی خرابه های مسجد جامع جور جیرساخته شد.

ارزشهای خاص معماری، کتیبه های گوناگون استاد محمدرضا امامی، خوش نویس نامدار عصر صفویه این اثر را منحصر به فرد کرده است.محراب مسجدحکیم با مقرنسها و کتیبه هایی که به خط ثلث بر زمینه لاجوردی تزیین شده اند.

نام مسجد برگرفته از بانی آن، فردی به نام حکیم محمد داوود طبیب ملقب به تقرب خان بوده که در آن زمان پزشک شاه عباس دوم و شاه صفی بوده است. جالب است بدانید مسجد حکیم در محل قرارگیری مسجد جوءجوء از قرن چهارم هجری در اصفهان، بنا شده است.

این مسجد در یکی از محله های قدیمی شهر به نام جوجیر قرار داشته به همین دلیل امروزه مسجد حکیم را با نام مسجد جوجیر نیز می شناسندو قدمت آن را بیش از هزار سال تخمین زده اند.این مسجد دو مرتبه، یک بار در دهه ۳۰ شمسی و یک بار در دهه های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد جورجیر

ایوان‌های مسجد جورجیر

در میان چهار ایوان مسجد، ایوان جنوبی بیشترین زیبایی و جذابیت را در میان بخش های مختلف مسجد داشته و پیشنهاد می کنیم حتما در زمان بازدید به تزئینات زیبا، معماری، کاشی کاری و مقرنس کاری های آن توجه داشته باشند.

این مسجد چهار در خروجی دارد که سردر هرکدام با کاشی کاری تزئین شده است. بالای سردر شرقی کتیبه ای نصب شده که روی آن به خط ثلث نام بانی مسجد نوشته شده است. سردر درب شرقی و شمالی نیز نام شاه عباس دوم به همراه تاریخ ساخت مسجد حک شده است.

محراب‌های مسجد حکیم

مسجد حکیم سه محراب دارد که محراب اصلی آن درست زیر گنبد قرار گرفته و با مقرنس کاری و حکاکی آیاتی از سوره اسرا، زیبا سازی شده است. دو محراب دیگر مسجد نیز در شبستان شرقی و شبستان غربی قرار گرفته و بر روی هریک از آن ها آیاتی از سوره مائده و صلوات بر ۱۴ معصوم حکاکی شده است.

منبر مسجد نیز یکی از بخش های جالب این بناست که زیر گنبد قرار گرفته و حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد. منبر کوچک دیگری نیز در کنار آن قرار دارد.. این دو منبر در واقع نقش پر رنگی در هویت تاریخی مسجد داشته اند.

برای بازدید از این بنای دیدنی می توانید به خیابان دردشت اصفهان سربزنید و به مسجدی با قدمت هزار ساله سربزنید.

اصفهان گردی در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا